ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت(ع) در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص طیف بندی های مختلف برای مداحان گفت:طیف بندی های انقلابی و غیرانقلابی در مورد مداحان درست نیست. این خط کشی به نفع هیچ کس و به نفع انقلاب نیست . همانطور که حضرت آقا فرمودند نمی شود در مورد سیاسی ترین امام عالم خواند و سکولار بود. دو جبهه بیشتر نداریم یا خط حق یا خط باطل . وقتی از اباعبدالله(ع) حرف می زنیم در جبهه حق هستیم.فلذا با این پیش فرض همه مداحان درجبهه و انقلابند.
وی ادامه داد: امروز در این هجمه عظیم بیشتر از تمام تاریخ نیاز به وحدت داریم. عدم وحدت امیرالمومنین(ع) را خانه نشین کرد و باعث شد برای حفظ اسلام خون عزیزترین موجود عالم ریخته شود. امروز هم همینطور است برای اینکه جبهه حق بماند خون عزیزترین و نازنین ترین و خالص ترین انسان های روزگار ریخته می شود که همان بحث کرامت و شهادت است. دوستان ومداحان هم سلیقه که امروز اشعار استکبارستیزی می خوانند باید بدانند که این یکی از وظایف مهم ماست. حقیقت این است امروز ما جزو عاشقان انقلاب و حضرت آقا هستیم . اعتقاد دارم باید به محضر نائب امام برویم و بگوییم اگر کاری روی زمین مانده بدهید انجام دهیم. فرقی نمی کند در کشور من را تحویل می گیرند، نقد می کنند یا نه موضع می گیرند، من باید رسالتم را انجام بدهم. ما نمی خوانیم که دیده بشویم یا جیبمان پرپول شود که اگر بخاطر پول بود در رشته دانشگاهی خودمان جای پول درآوردن است.
او در رابطه با آسیب های اخیر به وجود آمده در محرم اظهار کرد: دراینجا بایدحرف تعدادی از پیرغلامان و بزرگان راگفت .محرم هست و همه در تکاپوی مجالس سیدالشهدا(ع) هستند. محرم ظرفیت بینظیری دارد و در هیچ جای عالم چنین ظرفیتی نداریم که همه لایه های جامعه از کودک شیرخوار گرفته تا معلم، مادر، پیرزن، کارگرو رهبر درگیر اتفاق شوند. خداوند فرصت داده که ما جمع بیشتری را به سوی اهل بیت جذب کنیم. قدیم رسم این بود که قبل از محرم همه دغدغه نوکری امام حسین(ع) را داشتند. امروز آسیبی که به وجود آمده که بخشی از آن نیز به دلیل فضای اشباع شده مادی طلبی بعضی از جوان های ماست متاسفانه نگاه دیگری به این نوکری بوجود آمده . گاهی تبدیل به وهم می شود و مردم را به منتسبان وسلسله نورانی مداح بدبین کرده است.
ابوذر بیوکافی افزود: شاید یکی از مصداق های اینکه حضرت می فرماید طوری زندگی کنید که مایه زینت دین شوید؛ همین باشد. ما در محرم باید دغدغه نوکری کردن داشته باشیم.بزرگان ما سالهاست نوکری می کنند و می خوانند دغدغه شان مادیات و شاخصه های مادی نیست اما درصدی کم از آقایان نمی دانند با بعضی از رفتارها کار چه وجهه ی بدی ایجاد می کنند. درست است که وجهه اباعبدالله(ع) هر آسیب نمی بیند اما درجبهه حق. لشگرمتضرر می شود.آیا درست است که ما از آبرو و ظرفیتی که امام حسین داده برای دنیای خودمان استفاده کنیم؟ اینکه ما دنبال این باشیم که ماشین را مدل سال کنیم (همه بگویند ماشین باز است) ، این دنیا طلبی است. ما حلقه وصلیم. مردم وقتی ما را می بینند یاد امام حسین(ع) می افتند. رنگ و بوی اباعبدالله(ع) در زندگی ماست . فرقی نمی کند دکتر یا معاون وزیر باشی وقتی مداح هستی یعنی عطر اباعبدلله(ع). این جایگاه و منصب، نورانی است. وقتی این منصب را به ما دادند این درست است فقط برای آبادکردن دنیای خودمان خرجش کنیم؟ این ها دردهای اباعبدالله بود؟ بزرگان این عرصه همیشه گفته اندما نوکری کنیم قطعا اگر خوب کارمان را انجام دادیم حضرت زندگی ما رامی چرخاند اگر به این شک کنیم بهتر است به فکر مشغله دیگری باشیم. امروز با این فضایی که وجود دارد و دشمنان دنبال رصد کوچکترین اشتباه از ما هستند که آن را بزرگ و سیاه نمایی کنند؛باید حواسمان باشد چه کار می کنیم. خدارو شکر اکثریت مداحان اینطور نیستند. اما راهی که عده ای در پیش گرفته باعث مردم بدبین شده. قرار بود خواندن ما طوری باشد که زمینه ساز ظهور حضرت حجت باشد نه زمینه سازی مسابقه دنیاطلبی.
این مداح در رابطه با کیفیت مداحی امروز گفت: جامعه مداحی خیلی رشد کرده است و نقش تعیین کننده ای دارد. امام می گوید این انقلاب را همین محرم و صفر و همین هیئت ها زنده نگه داشته است. فتنه 88 را چه چیزی جمع کرد؟ بعضی خواص سیاسی جمع کردند یا امام حسین(ع) و هیئت؟امروز شاهد نظم و فهم سیاسی درست از مناسک و احکام الهی و روضه اباعبدلله(ع) هستیم درسش را در عاشورا داریم که اباعبدالله(ع) برای آب که حق مسلم همه موجودات است بهترین یارش را فرستاد. از شب هشتم که این آب را بستند و شدائد زیاد شد و طفلان کوچک از عطش تلف می شدند حتی یک نفر از افراد امام به ایشان فشار نیاوردند که بچه ها تشنه هستند و از مواضعت کوتاه بیاو برسر حق مسلمت با خبایث مذاکره کن .
وی ادامه داد: حرف اینجاست باید پیام روضه را به مردم برسانیم. ؛حقیقتا مداحی زبان روشنگری است.حق را بگو ولو اینکه به ضرر تو باشد یکی از آن حقایق بیان اعتقادات و مواضع انقلاب مظلومان است. اگر مردم را به احکام دعوت می کنیم اگر نماز و روزه درمقابل کفرو فساد نایستد فایده ندارد و خود اهل بیت تمام جنگ ها و مبارزاتشان زیر سوال می رود اینکه حضرت زهرا گریه می کند، آسیب جسمی می بیند ولی تا لحظه آخر دست از مبارزه با جهل و طواغیت بر نمی دارد، همین است می توانست فقط به عبادتی که لطمه ای باطل نمیزد تاکید کند مثلا حجابی که فردی باشد . زهرا تا قیامت حق را از باطل جدا کرد. منظور حاج منصورارضی از سیاسی بودن روضه شاید همین باشد.
بیوکافی تصریح کرد: مداح بازوی تبلیغی نایب الامام است. به آلمان برای خواندن رفتم جوان ساکن در اروپا عکس پروفایلش شهید حججی است.شیهد ححجی پرورش یافته منبر و روضه و هیئت است خب این پیامهای دینی و مذهبی چطوروتوسط چه کسانی صادر شده؟ نیاز سنجی کنیم اگر در دوره فتنه هستیم این شعر را بخوانیم و براساس نیازهای روزمان شعر مناسب آن را بخوانیم و اگر برای نوجوان می خوانیم شعر مناسب نوجوان بخوانیم. عده ای مدافعان حریم ما را با چوبی به نام مدافعان حرم می زنند که شما گفتید اینها مدافعان حرم هستند پس چرا در حلب می جنگند؟ مداح میتواند جوابش را باهنرش بدهد. اینکه قصه، شیعه و سنی نیست بلکه باطل هرجا باشد باید با آن مبارزه کرد این درس عاشوراست. بعد در این همه وظیفه و تکلیف و فضای اشباع شده پر از شبهه آیا درست است که به دستگاه امام حسین(ع) مادی نگاه کنیم؟
او ادامه داد: درد و دلی دارم که اینجا باید بیان کنم و باز هم همان تذکر عدم نگاه معامله ای و کاسبانه را بدهم به خودم و هم سن و سالهایم. امروز اگر من هویتی دارم و امنیت خواندن دارم به خاطر اینهاست و به خاطر خونی است که ریخته شد. ما تا ابد مدیون این بچه هاییم. این انصاف است که بارها از مداحی خواهش کنی و در خواست مادر و خانواده شهیدی را برای دعوتش بگویی و وقت هم داشته باشد اما بگوید ساعت 8 صبح خواب هستم؟ خانواده شهید زنگ بزند که مادر شهید کاری از شما شنید و آن را دوست داشت. بعد ما برای او شرط و شروط بگذاریم؟ بزرگان ما واقعا اینطورند؟ مثلا آقایانی مثل آقای کلامی زنجانی این کار را می کنند؟ حتی اگر مشغله هم داشته باشند وقتی مادر شهید زنگ می زند می گویند چشم. سفرشان را هم کنسل می کنند. روی صحبتم با بعضی از هم سن و سالهاست.
این مداح در رابطه با لزوم بیان ارزش ایثار و شهادت در روضه ها بیان کرد: اهل بیت(ع) می گویند الکرامت مع شهادت و از دنیا نمی رفتند مگر با شهادت. واقعا درست است که ما یادی ازپیروان اهل بیت در حیات و مماتشان نکنیم؟ واقعا هیچ دینی به گردن ما نسبت به شهدا نیست؟ به نظرم همه مداحان با هر سلیقه ای باید برای شهدا جهت ادای دین کاری بخوانند و گرنه تا ابد مدیون بندگان صالحی خواهیم ماند که خداوند و اهل بیت بسیار دوستشان دارند. خیلی وقتها یک مداحی برای شهدا دلها را بیدار می کند همانطور که شهید حججی دهه هفتادی این کار را کرد با دلها. او مثل همه دهه هفتادی ها در عصر تلگرام و ایسنتاگرام زندگی می کرد قسط و وام و... مثل ما بوده ولی او در این فضا چطور زندگی کرد و بکجا رسید و ما کجاییم؟اینها حجت بر ماست. حالا نباید اینها به جامعه معرفی شود واقعا تکلیفی نداریم در این باره؟ برای مجالس شهدایی که امنیت فکری، اخلاقی و دینی مان را از آنها داریم شرط و شروط بگذاریم و آن کسانی را که به این قضیه احساس دین دارند را تخریب کنیم؟ کدام طرفی هستیم زبان جبهه حق یا باطل؟ شاید ریشه اش در دنیا طلبی باشد. آیا وقتی محرم می آید مثل شهدادنبال این هستیم که طوری زندگی کنیم و بخوانیم که اهل بیت از خواندنمان لذت ببرد؟ واقعا ما اینطوریم؟ از الان به فکر هزینه هاییم. ولی اصل جلسه که آخرش امام زمان تایید کند چه؟ همه ی اینها را میشود با بیان و سیره و سبک زندگی شهدا بیان کرد.
او ادامه داد: در عاشورا از بین یاران امام حسین(ع)، حبیب وقتی دید حضرت زینب(س) نگران است همه را جمع کردند و گفت تا ما هستیم، آنها نباید نگران باشند و آب در دلشان نباید تکان بخورد. ما باید فدا شویم تا حسین(ع) بماند. این اسم باید پررنگ شود. حلت بفنائک.اگر کسی همان روز اول در هیئت می گوید عکس و اسم من کجای بنر است؛ نفهمیده کجا آمده و رسالت را متوجه نشده است.این شخص حتی اگر در دنیا هم به چیزی برسد مذموم است. به قول حاج آقا خلج تو نوکری کن او خودش آباد می کند. نزدیک محرم که می شود این حرکات بیشتر سر زبان ها می افتد و عده ای که بدنبال دور کردن مردم از هیئت و امام حسین(ع) هستند از همین نقاط ضعف بهره می برند و جو رسانه ای درست می کنند. کمی خدمت بزرگان را برویم و ببینیم چرا جمعیتشان و تاثیرشان بیشتر است؟
وی در خصوص محتوای روضه ها بیان کرد: هرچیزی اندازه ای دارد. البته نمی شود شب تا صبح استکبار ستیزی خواند. فرمود رحمت خدا به کسانی که مردم را به ما سوق می دهند. معرفت به امام مهمترین چیز است. ما باید با حنجره و زبان شعر، امام را به مردم معرفی کنیم. کرامت، عبادت، سیاست و اقتصاد و همه زیبایی هایی که در زندگی معصوم می بینید را باید بخوانیم. اگر ما امیرالمومنین(ع) را آنطور که هست به مردم معرفی کنیم؛ هرجای عالم برویم و به هر که بگوییم یک شخصی چنین ویژگی هایی داشته مردم مفتون و شیفته او می شوند و شیعه می شوند.
این مداح درباره نقش هیئت در تربیت نسل جدید اظهار کرد: ما در هیئت خودمان کار تربیتی را عزیزان طلبه انجام می دهد. آرزویم این است که رفقا برای مجالس شهدا داوطلبانه بروند. یعنی واقعا آدم از خدا بخواهد برای که شخصی مثل شهید حججی را که خدا به این شکل عزت داده که همه از هنرمند گرفته تا سیاسی با خبر شهادت او متاثر می شود؛ بخواند. این عزت است که برای یک آدم نظرکرده خواند.
بیوکافی در رابطه با روضه خوانی در مجالس غیر مادی گفت: من چند استان رفتم که محروم بودند. بعضی استان ها را خدا توفیق می دهد برویم. وضع زندگی مردم در بوشهر و سیستان بلوچستان و کرمان را دیده ام. بعضی اشخاص از همه چیززده اند تا برای امام حسین(ع) مجلس بگیرند. خیلی فرق بین او هست با کسی که سالی مثلا صد میلیون در آمد دارد و مقداری را در دهه خرج می کند. در جلسه ای رفتم حال معنوی عجیبی داشت. اصلا نمی شد جلو اشکت را بگیری ساعت ها گریه بود اما خسته نمی شدی. پرسیدم که این حال خوب در جلسه از کجاست؟ گفتند ما پول نداریم مراسم برگزار کنیم با بچه های هیئت شرط کردیم برای اینکه روضه برگزار کنیم روزه استیجابی می گیریم. هیئت دیگری در همین تهران داریم که در آن خبری از بحث های مادی نیست. خیلی حال خوبی دارند وقتی دلیل آن را پرسیدم گفتند ما نیت کردیم برای حضرت کاری انجام دهیم، پول نداشتیم طلاهای همسرم را فروختم و یک سیستم صوتی خریدیم.هستند چنین مجالس و مداحانی. همین الان مداحانی هستند که جهیزیه تقبل می کننند و موسسه دارند. حتی صله مجالس را خرج فقرا می کنند. یتیم هایی تحت پوشش دارند و کسی هم نمی داند. و جالب است که رجوع مردم به مداح ها زیاد است چون عطر و بوی امام حسین(ع) را دارند. خیلی مداح ها آبرویشان را هزینه می کنند مثلا مستاجر ها را ضمانت می کنند.خلاصه باید کاری برای خودمان بکنیم. یک روزی انسان چرتکه می اندازد که برای اینکه فلان ماشین و خانه را داشته باشد دویده است. بعد همه اینها را باید بگذاری و بروی و هیچ کاری برای حضرت نکرده ای.
او ادامه داد: گلایه استان های محروم این است که زنگ زدیم به فلان مداح و این شرط و شروط را گذاشته. ما با بدبختی جمع و جور کردیم که بیاید اما وقتی آمده در مجلس درباره غذا و جای خواب و کنایه زده است.واقعا سیره معصوم این بوده؟ آیا اباعبدالله(ع) با جزامی ها نمی نشست؟ حضرت علی(ع) با فقرا غذا نمی خورد؟ زبان علی(ع) باش رفتارت حسینی باشد نه اینکه فقط اسمت مداح باشد. قطعا آن برکاتی که به آن مداح واقعی می دهند به کسی که برای نشان دادن کفش و کلاهش آمده نمی دهند. وقتی استان ها را تحریم کنیم. وقتی مداح نرود این همه اتفافات وحشتناک فرهنگی در شهرستان ها اتفاق می افتد. روی سخنم به بعضی مداحان است. حداقل ماهی یک بار می توانی بروی. برو مرکز استان همه استان به خاطر همین آبرویی که خدا به تو داده می آیند. پس کی و کجا می خواهیم هزینه کنیم؟ آدم وقتی در خیابان ها قدم می زند، دست کفر را در ظاهر، در لباس و در خوراک می بیند. یک خواننده وقتی یک نصیحت کند شخص برمی گردد. این یعنی او یک عنصر فرهنگی است. ما تا این حد تاثیر داریم. چرا انجام ندهیم؟ یاران اهل بیت اینطور بودند؟ آنها بلده به بلده می رفتند و پیغام علی(ع) را می رساندند.
بیوکافی در پایان تاکید کرد: همه حرف های من از اول تا آخر با برادرانی است که الحمدلله در جبهه حق هستند و خداوند به آنها توفیق نوکری داده ولی ممکن است اشتباهاتی کنند که برای ما هزینه های زیادی دارد و این اشتباهات در دنیای امروز که همه مردم رسانه هستند، خیلی سریع می تواند پخش شود. گاهی پیش آمده که بزرگان ما که مثل آفتاب و خورشید هستند ؛ مغفول ماندند. بترسیم از آن روزی که یک نفر به خاطر رفتار و حرکات ما از دستگاه اباعبدالله(ع) زده شود. ما برای وصل آمدیم و حرف آخرم این است که با اینکه اکثر استان های برای مداحی دعوت شده ام اما یکی ازدرخواست هایم از خدا این است به جلسات و شهرهایی که بدلایلی که قبلا گفتم نمیروند؛ بروم. شهرستان رفتن و برای مردم شهرهای دور و نزدیک خواندن از افتخارتی است که حضرت به هر کسی عنایت نمیکند.شهرستان ها که جای خود دارد امروز باید بفکر کشورگشایی برای اهل بیت بود. شاید افراد درشهرهای دیگر فکر می کنند که اگر فلانی را دعوت کنیم نمی آید. در اینجا باید به همه عزیزان چه ایران چه در خارج از ایران عرض کنم برای سربازی بی منت آماده ام و انشالله خدا این فرصت را بدهد که برای امام حسین(ع) همه جا بخوانیم. مثلا خدا را شاکرم بابت انقلابمان و از اینکه چنین رهبر عزیز و شجاع و نورانی را به ما عنایت کرده شاکرم. به امید روزی نه چندان دور که در محضرشان مداحی کنم. ان شاالله
گفتگو ازعلی بشیری
تنظیم فریده قهرمانی
انتهای پیام/
خیلی ارادت دارم
منتظرم محضر حضرت اقا روز اربعین با اقا میثم ببینمتون با مداحی زیبای بوی کربلا