پایگاه اینترنتی سی‌ان‌ان در گزارشی به وخامت شرایط مسلمانان روهینگیا در پی بالا گرفتن تنش‌ها در میانمار پرداخت و از جامعه جهانی خواست تلاش‌هایی برای توقف آن صورت دهد.

سی‌ان‌ان: جهان نمی‌تواند وخامت شرایط روهینگیا را نادیده بگیردبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: مسلمانان روهینگیا، یک جامعه باستانی در میانمار و بزرگترین گروه در جهان که حق شهروندی از آن سلب شده است، چندین دهه در سرکوب و خطر به سر برده‌اند. اما از 25 اوت تاکنون دور جدیدی از تنش‌ها در ایالت راخین در میانمار بالا گرفته است که به کشته شدن 1000 نفر و فرار ده‌ها هزار نفر به بنگلادش (کشور هم‌مرز میانمار) منجر شده است. تمام کشورهای جهان باید برای جلوگیری از آنچه در حال تبدیل شدن به یک نسل‌کشی است دست بکار شوند. ترکیه یکی از کشورهایی است که تلاش‌های دیپلماتیک و بشردوستانه‌ای را برای نجات مسلمانان روهینگیا آغاز کرده است.

وخامت شرایط روهینگیایی‌ها مسئله جدیدی نیست. حق شهروندی آن‌ها مدت زیادی است که به رسمیت شناخته نمی‌شود و از مشارکت آنها در امور سیاسی و مدنی ممانعت به عمل می‌آید. روهینگیایی‌ها در میانمار حق رای دادن ندارند و نمی‌توانند جایگاه سیاسی به دست آورند. مشکل بزرگتر این است که شرایط اقتصادی آنها به حدی وخیم است که تمام جنبه‌های زندگیشان تحت شعاع قرار گرفته است.

سی‌ان‌ان نوشت: آنچه بر سر مردم روهینگیا می‌آید به طور واضح نقض ماده دوم منشور جهانی حقوق بشر است. بر اساس این منشور، دولت یک کشور باید بدون توجه به نژاد، رنگ پوست، جنسیت، زبان، اعتقادات مذهبی، عقاید و ریشه یک شخص، به او احترام بگذارد و از حقوقش حمایت کند. محدودیت‌هایی که بر حقوق جامعه روهینگیایی اعمال شده است همچنین با کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه حقوق اقلیت‌های قومی، مذهبی و زبانی در تناقض است.

در سالهای اخیر خشونت علیه مسلمانان روهینگیا به اوج رسیده و به کشتار و آواره شدن تعداد زیادی از مردم بی‌گناه منجر شده است. در سال 2012 تقریباً 200 نفر که اغلب آنها مسلمان روهینگیایی بودند، در درگیری‌ها کشته شدند. حال آنها بین مرگ و آوارگی، گزینه دوم را انتخاب کرده‌اند و به بنگلادش که خود با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، گریخته‌اند.

این فاجعه انسانی را نمی‌توان نادیده گرفت: بنابر گزارش سازمان بین المللی مهاجرت بیش از 18500 مسلمان روهینگیایی تا پایان ماه اوت به اردوگاه مهاجران بنگلادشی رسیده‌اند. این در حالیست که آمار بروز شده‌ی سازمان ملل تعداد این افراد را بیش از 400 هزار نفر اعلام می‌کند.

زنان و کودکانی که در اردوگاه پناهجویان «کوتوپالنگ» نزدیک مرز میانمار و بنگلادش هستند داستان‌های هولناکی از آنچه در راخین می‌گذرد تعریف می‌کنند. آنها با چشم خود کشته شدن خانواده، اقوام و عزیزانشان را دیده‌اند. کاملاً مشخص است آنها برای ادامه زندگی به محبت، دلسوزی و کمک دیگران نیاز دارند.

در 25 اوت حمله‌های ارتش میانمار علیه مسلمان روهینگیا آغاز شد و در پی آن  جمعیتی زیادی از این اقلیت، سرزمین خود آواره شدند. روهینگیایی‌ها در میانمار، که اکثریت جمعیت آن بودایی است، همواره سرکوب شده‌اند. ارتش میانمار که 50 سال بر این کشور حکومت کرده است، هنوز هم کنترل سیاست‌های امنیتی را در دست دارد. «آنگ سان سو چی»، رهبر حزب حاکم میانمار که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست، در سه هفته اخیر در برابر این خشونت‌ها سکوت کرده است و این کار او واکنش جامعه جهانی را در پی داشته است. جامعه جهانی خواستار پس گرفتن جایزه نوبل از این مقام میانماری شده است.

انتهای پیام/

سی‌ان‌ان از جامعه جهانی خواست برای کمک به مسلمانان روهینگیا اقدامی صورت دهد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
کشورهای اسلامی باید میانمار را شدیدا تحریم و برای حکومت جانی آن مجازات تعیین کنند .
آخرین اخبار