دفاع مقدس مجموعه‌ای از برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛این روزها هنگامی که یادی از دفاع مقدس می‌شود، دنیایی از شرف و حماسه ملتی نجیب و آزاده در اذهان تداعی می‌شود که عطر معنویت و صفای خاصی به ما ارزانی می‌دارد. ملتی که با پرورش رزمندگانی حماسه‌آفرین مفهوم روشن «تعبد در برابر ولایت» را به نمایش گذاشتند و با انگیزه «ادای تکلیف» در پی «مرجع و رهبر» خود سر از پا نشناخته، به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند و طلوع عشقی بی‌بدیل را ترسیم کردند و به پیروزی بزرگی که حفاظت از وجب به وجب سرزمین اسلامی و صیانت از مکتب و عقیده بود دست یازیدند.

آخرین روز شهریور 1359 و روزهای آغازین مهر همان سال یادآور یکی از فرازهای مهم تاریخ ایران و انقلاب اسلامی است که طی آن با هجوم ارتش رژیم بعث عراق به خاک میهن اسلامی، دفاعی جانانه به مدت هشت سال از سوی مردم کشورمان آغاز شد که به دفاع مقدس شهرت یافت.

دفاع مقدس گنجینه بی پایان ارزش های الهی و انقلابی

هفته دفاع مقدس نمودار مجموعه‌ای از برجسته‌ترین افتخارات ملت ایران در دفاع از مرزهای میهن اسلامی و جانفشانی دلاورانه در پای پرچم برافراشته اسلام و قرآن است . دفاعی که در آن زن و مرد، پیر و جوان، ترک، فارس، لر، عرب، ارمنی و اقشار مختلف مردم از هر طبقه و طیفی همچون ید واحد در برابر دشمن متجاوز ایستادگی کردند و به دور از هر گونه اختلاف و سلیقه، مقاومتی جانانه کردند تا هشت سال دفاع مقدس را به گنجینه ای اسرار انگیز و تمام عیار از اصل مقاومت یک ملت و اتحاد و همبستگی ملی تبدیل کنند.

تقدیم هزاران شهید گلگون کفن،  جانباز و آزاده و شهادت صدها نفر غیرنظامی، سند مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس است که با وجود مشکلات عدیده اقتصادی، مردم یکپارچه و منسجم ایران اسلامی توانستند دفاعی جانانه از خود نشان داده و برای اولین بار در تاریح این دیار کهن، اجازه دست اندازی بیگانگان به سرزمین مادری را ندهند.

مردم آذربایجان شرقی نیز همپا با دیگر هموطنان خود در هشت سال دفاع مقدس حدود 9 هزار شهید، بیش از 22 هزار جانباز، یک هزار و 900 آزاده و 508 شهید جاویدالاثر تقدیم دین و مملکت کردند.

در جنگ تحمیلی افزون بر 65 هزار رزمنده از این خطه به جبهه های جنگ حق علیه باطل اعزام شدند.

بدون تردید گرامیداشت هفته دفاع مقدس، نه تنها فرصتی برای تجدید خاطره ها و یاد این ایام مبارک است، بلکه رسالتی بس عظیم بر عهده تمامی مردم و به ویژه نهادهای فرهنگی و سیاسی است تا با ارج نهادن به افتخارات این دوران، نسبت به ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت که بقا و ثبات جمهوری اسلامی به آن وابسته است، برنامه ریزی های مدون و تاثیرگذاری را به مورد اجرا بگذارند.

هفته دفاع مقدس ویترین توانمندی غیرت و میهن دوستی ایرانیان

سردار کریمیان فرمانده سپاه عاشورا و از فرماندهان دوران دفاع مقدس آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، هفته دفاع مقدس را ویترین و نمایشگاه توانمندی غیرت و میهن دوستی ایرانیان بیان کرد و گفت: این هفته، فرصت بسیار مناسب و مهم برای یادآوری مجاهدت ها، جان فشانی ها و ایثار آحاد مردم و رزمندگان آن دوران است که البته این فرصت برای روزهای تمام سال باید در نظر گرفته شود.

سردار غلام عسکر کریمیان، دفاع مقدس را گنجینه بی پایان ارزش های الهی و انقلابی دانست و بر لزوم شناساندن این ذخیره به جوانان و نسل جدید تاکید و اظهار کرد: دفاع مقدس برگ زرین و یکی از شکوفاترین برهه های تاریخی ایران و انقلاب اسلامی است که تحلیل و بررسی ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و حتی هنری و ادبی آن زمان بیشتری نیاز دارد.

فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی هدف اصلی دشمن تجدید سلطه‌گری خود روی ایران است.

وی افزود: تغییر اندیشه و نگاه و در نهایت به اشتباه انداختن مسئوولان و کارگزاران نظام هدف اصلی دشمن در جنگ نو است.

 فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سلطه مورد نظر دشمن شاید برای مردم ملموس نباشد، ابراز کرد: استقلال یکی از شعارهای سه‌گانه انقلاب اسلامی بوده و اگر ما زیر سلطه دشمن برویم در حقیقت ماهیت انقلاب اسلامی خود را زیر سوال می‌بریم.

کریمیان ادامه داد: حرکت شروع شده دشمن در عرصه سلطه نو ابتدا در اقتصاد بوده و در ادامه به فرهنگ ، امنیت و سیاست خواهد رسید.

وی ، تقدیم هزاران شهید،  جانباز و آزاده را برگ و سندی قابل اتکا برای اتحاد و مقاومت مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس برشمرد و افزود: این دوران طلایی که در تاریخ ما با خون شهیدان مزین شده است، هرگز از یادها فراموش نخواهد شد و جوانان هر روز با شور و شعف برای کسب معارف این دوران ارزشمند تلاش می کنند.

کریمیان، امنیت و اقتدار کنونی ایران را ناشی از خون پاک شهدای دفاع مقدس و ایستادگی و مقاومت مردان و زنان آزاده ای دانست که آرمان های اسلام و امام راحل را با جان و دل پذیرفتند و برای دفاع از این آرمان ها جان و مال خود را فدا کردند.

وی ادامه داد: اینکه مردم ایران بدون کوچکترین حمایت و با کمترین امکانات دفاعی و نظامی به دشمنی که از سوی افزون بر 40 کشور جهان حمایت می شد، اجازه ندادند وجبی از خاک کشور را در اختیار بگیرد، برگ زرین و سند افتخار ایرانیان در طول تاریخ بوده و برای همیشه خواهد ماند.

این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس با تاکید بر لزوم اشاعه فرهنگ مقاومت و عاشورایی و نقل خاطرات دوران دفاع مقدس برای نسل جوان، گفت: دفاع مقدس عرصه ای نامتناهی برای عرضه انواع هنرها در قالب های مختلف برای نسل جوان و آینده است که اگر از این مقوله غافل شویم، دشمنان انقلاب عرصه های جدید و ضدفرهنگی را برای جوانان تدارک خواهند دید.

کریمیان، ناگفته های دوران دفاع مقدس را بسیار وسیع دانست و ادامه داد: در حال حاضر یکی از رسالت های مهم و اصلی اصحاب رسانه، هنرمندان، نویسندگان و اهل فرهنگ و هنر تبیین و تشریح دستاوردهای بی نظیر آن دوران است.

دفاع مقدس گنجینه بی پایان ارزش های الهی و انقلابی

دفاع مقدس هرگز نباید فراموش شود

سردار عزت الله جعفری یکی دیگر از رزمندگان دفاع مقدس و از نیروهای توپخانه سپاه پایداران انقلاب اسلامی در این دوران، درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریزاز دفاع مقدس به عنوان مردمی ترین و ارزشی ترین جنگ های دوران معاصر یاد کرد و گفت: این دوران ثابت کرد که جوانان بهترین مدیریت را می‌ توانند انجام دهند و آمار شهدا نیز نشان می‌دهد که همین طیف بیشترین تعداد شهدا را شکل می ‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس نباید هرگز فراموش شود، گفت: دفاع مقدس چون برگ زرین سرزمین ایران است که طی آن ابهت دشمنان اسلام و انقلاب شکسته و ارزش و معنویت برای این کشور خلق شد.

 رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس با مدیریت مردم پیش رفت و در آن اقشار مختلف اعم از دانش‌ آموزان، دانشجویان، بازاریان، طلاب و آحاد ملت ایران به خوبی در ارکان این دفاع نقش ایفا کردند.

سردار جعفری با بیان اینکه هم اکنون جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به آثار، مستندها و دستاوردهای بی بدیل دفاع مقدس نیاز دارد، ادامه داد: این دوران و صفحه زرین تاریخ مملکت سرشار از گنجینه های ناب و بی همتای فرهنگی، ارزشی، معنوی، سیاسی و مدیریتی است که می توان با تمسک به آنها مسیر توسعه و پیشرفت کشور را سرعت بخشید.

حضور در جبهه های حق بر علیه باطل برای دفاع از کیان جمهوری اسلامی


محمد رضا قهرمانپور جانباز هشت سال دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریزگفت : با وجود 40درصد جانبازی اگر باز هم به حضور من در جبهه های حق بر علیه باطل نیاز باشد حتما حضور خواهم یافت.

وی افزود :رزمندگان دوران دفاع مقدس به بسیجی بودن افتخار میکردند و هدف اصلی فقط خدمت بود و آنها به راستی پیرو راه امام حسین (ع) برای دفاع از اسلام بودند، ان شاالله امام حسین (ع) از ما بپذیرند.

قهرمانپور گفت: دفاع مقدس  ، ما را به این باور رساند كه  می توانیم با ایمان ، توكل، همت ، وحدت و ولایت مداری به قله های رفیع پیروزی دست یابیم .

دفاع مقدس گنجینه بی پایان ارزش های الهی و انقلابی

درپایان باید گفت :به خود می بالیم در كشوری زندگی می كنیم كه جای جای آن عطرآگین از حضور شهیدانی است كه تاریخ مارا با نثار خون خویش ، سربلند رقم زدند.به روح پاكشان درود می فرستیم و خاضعانه در برابر آرمان های بزرگ امام سر فرود می آوریم.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.