محمودی گفت: سفر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به هرات ممکن است ناامنی‌ها و فتنه‌های مذهبی و قومی در این ولایت را بیشتر کند.

حزب اسلامی در جنوب غرب افغانستان نفوذی ندارد/ تنش های مذهبی در هرات افزایش خواهد یافت«سید علیرضا محمودی» رئیس مجمع ملی مردم افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: سفر حکمتیار به هرات ممکن است بر تنش‌های قومی و مذهبی در این ولایت بیفزاید

رئیس مجمع ملی مردم افغانستان سفر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به هرات را سفری سیاسی خواند و اظهار داشت: حکمتیار از ابتدا بنا داشت برای مانور دادن سیاسی به برخی مناطق، از جمله پنجشیر و شمال کشور سفر نماید اما مخالفت‌های مردمی و فاصله گرفتن برخی چهره‌های نزدیک به وی سبب شد این سفرها لغو گردد.

وی در بیان انگیزه های سفر رهبر حزب اسلامی به ولایت هرات افغانستان گفت: حزب اسلامی دارای پایگاه مردمی در هرات نیست و حکمتیار نفوذی در این منطقه ندارد و والی هرات هم چون تعلق خاطری به احزاب مخالف حزب اسلامی ندارد، از این لحاظ زمینه برای سفر وی مساعد بود.

 علیرضا محمودی عنوان کرد: سفر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی به هرات ممکن است ناامنی‌ها و فتنه های مذهبی و قومی در این ولایت را بیشتر نماید.

رئیس مجمع ملی مردم افغانستان افزود: آنچه در تاریخ زندگی حکمتیار وجود دارد این است که هرجا سفر می کند و با هر حکومتی که وارد تعامل می‌شود مشکلاتی به وجود می‌آید؛ حزب اسلامی وعده داده بود بعد از پیوستن به روند صلح، ناامنی‌های در کابل فروکش می‌کند اما نه تنها کابل، بلکه در مناطقی که حوزه نفو حزب اسلامی شمرده می شود نیز ناامنی‌ها افزایش یافت.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ فرمانده‌ای از حزب اسلامی به صلح نپیوسته و سلاح‌هایشان را تحویل نداده‌اند.

رئیس مجمع ملی مردم افغانستان گفت: اگرچه صحبت‌های حکمتیار در هرات نرم بود اما باور من است است که عملکرد حکمتیار در هرات در تقابل با «حزب جمعیت اسلامی» و «اسماعیل خان» خواهد بود و این ممکن است بر ناامنی‌ها بیفزاید. البته ممکن است والی هرات و حکومت مرکزی بعضی هماهنگی‌ها را با اسماعیل خان انجام داده باشند که عکس العملی در رابطه با حکمتیار نشان ندهد.

محمودی در خصوص زمزمه پایان تنش‌های لفظی میان رهبر حزب اسلامی و عطا محمد نور اظهار داشت: سخنان حکمتیار علیه قهرمان ملی افغانستان «احمد شاه مسعود» باعث شد حزب جمعیت اسلامی و شخص عطا محمد نور عکس العمل شدیدی نشان بدهند که در حال حضر به وساطت برخی از مجمموعه‌های داخلی و خارجی، این افراد دیگر اظهاراتی علیه یکدیگر نخواهند داشت اما مسلما در جغرافیایی که هر دو حزب حضور دارند تنش‌هایی وجود دارد و این تنش ها فروکش نخواهد کرد.

وی افزود: حکمتیار در گذشته نشان داده است که اهل تعامل نیست، همچنین سطح توقعات وی بسیار بالا بود و به همین دلیل رنجش‌هایی نیز میان او و ارگ ریاست جموری به وجود آمد.

رئیس مجمع ملی مردم افغانستان در پایان این گفتگو، حضور کم جمعیت مردم در استقبال از حکمتیار را دلیلی بر عدم نفوذ حزب اسلامی در حوزه حنوب غرب افغانستان خواند و ابراز کرد: امیدواریم با توجه به تجربه سیاسی که حکمتیار دارد در راستای همگرایی قدم بردارد و بر تنش های موجود نیفزاید.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار