آخرین روز شهریورماه 1359 بود که نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آسمان عراق را تیره و تار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ واپسین دقایق شب 31 شهریورماه 1359 بود که برگ زرینی در دفتر افتخارات ملت و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ثبت شد که نشان از توان بالای قدرت نظامی ایران داشت.

در این روز نیروی هوایی ارتش در پاسخ به حمله هوایی عراق که مراکز ایران را هدف قرار داده بود، با 140 فروند جنگنده بمب‌افکن پایگاه‌ها و مراکز اقتصادی دشمن بعثی را هدف قرار داد و ضربه محلکی بر پیکره آن وارد کرد.

در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه‌ای با امیر سرتیپ دوم حسین خلیلی یکی از خلبانان این عملیات که وظیفه پوشش هوایی را با جنگنده «اف 14» بر عهده داشت تریبب داده است که در ادامه می‌توانید مشروح این مصاحبه را بخوانید.

رژیم بعث می‌خواست کمر ایران را بشکند/ شهید اردستانی قهرمان نبردهای هوایی جهان است/

باشگاه خبرنگاران جوان: دلیل حمله عراق به ایران چه بود و واکنش نیروی هوایی به این موضوع چه بود؟

امیر خلیلی: عراق محاسبات دقیقی را در حمله به ایران کرده بود و حتی کارشناسان نظامی نیز پیش‌بینی یک پیروزی برق‌آسا را برای عراق داشتند و صدام هم بر همین اساس در ساعت 14 روز 31 شهریور حمله را به ایران با الگو برداری از تهاجم اسرائیل به اعراب آغاز کرد.
او به امید این که توان هوایی ایران را فلج کند به 15 مرکز از جمله ایستگاه راداری و فرودگاه‌ها یورش برد تا شاید پیروزی برق‌آسایی داشته باشد اما سوال اینجاست که چرا این اتفاق رخ نداد؟

اولین دلیل لطف خداوند بوده که همیشه شامل ایران اسلامی بوده و دلیل دوم رهبری پیامبر گونه امام راحل (ره) که باعث شد تا حمله اولیه هوایی عراق با 195 فروند هواپیما که توسط وزیر دفاع عراق رهبری می‌شد به جایی نرسد و خلبانان عراقی به خواسته خود نرسند البته دراین میان نباید نقش پدافند غیرعامل ایران را نیز نادیده گرفت.

زمانی که خلبانان عراقی به پایگاه‌های ایران رسیدند نتوانستند جنگنده‌های ایرانی را ببینند تا بتوانند آن‌ها را منهدم کنند. اما دلیل سومی که باعث شد عراق نتواند در جنگ پیروز باشد پتانسیل‌های نهفته‌ای بود که در ملت، نیروهای مسلح و ارتش ایران وجود داشت که روی کاغذ قابل محاسبه نبود.

هیچ کشوری و شخصی فکر نمی‌کرد ارتش ایران بتواند 2 ساعت پس از حمله عراق عملیات انتقام را طرح‌ریزی و انجام دهد و پایگاه‌های کوت و شعبیه را هدف قرار دهد و آماده شود تا روز بعد نیز با فرمان فرماندهی وقت عملیات 140 فروندی را انجام دهد.

اما ما توانستیم در سحرگاه روز 1 مهر 1359 با وجود فاصله پایگاه‌های عراق از ایران با سرعت و زمانی که عراقی‌ها آماده نبودند پایگاه‌های آن‌ها را بمباران کنیم اما این پتانسیل نهان که در این عملیات وجود داشت از کجا سرچشمه گرفت.

باید بگویم همین آموزه‌های دینی و مراسماتی چون عاشورای امام حسین (ع) موجب این کار بزرگ شد، زمانی پیش از انقلاب بود که پرسنل نیروی هوایی از پایگاه‌ها فرار می‌کردند اما پس از انقلاب به خصوص در زمان حمله عراق به ایران هیچ یک از افراد این کار را انجام ندادند و کارکنان بدون

توجه به طرح‌های حضور، در پایگاه‌ها حضور داشتند. در نهایت این پتانسیل باعث شد تا خلبانان نیروی هوایی تمامی پایگاه‌ها عراق را هدف قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در عملیات 140 فروندی آماده پاسخ ایران بود؟

امیر خلیلی: عراق می‌دانست از نظر تعداد و کیفیت تجهیزات نمی‌تواند با ایران رقابت کند اما تمام کارشناسان نظامی با توجه به قطع روابط ایران و آمریکا پیش‌بینی کرده بودند که جمهوری اسلامی توان آماده سازی جنگنده‌های خود را ندارد. در آن زمان حدود 50 درصد هواپیماها قابلیت پرواز را نداشتند.

حتی در داخل کشور نیز صحبت‌ها به نحوی بود که گفته می‌شد نیروی هوایی در هفته اول جنگ از کار خواهد افتاد اما تدابیر امام راحل (ره) و رهنمودهایشان نه تنها باعث شد این اتفاق در آن زمان رخ ندهد بلکه همه شاهد هستند که امروز که حدود 29 سال از جنگ و 39 سال از انقلاب می‌گذرد نیروی هوایی به عنوان خط مقدم در آسمان حضور دارند.

این همان پتانسیل نهفته است که حتی کورتزمن که یک راهبرد پرداز آمریکایی است که پیروزی سریع عراق را پیش‌بینی کرده بود، در زمان حمله عراق به ایران گفته بود خلبان‌های عراقی مهارت کافی برای انهدام اهداف در عمق خاک ایران را ندارند اما در زمان حمله ایران به عراق گفت در این زمان که عراق برای پیروزی سریع خود بر جمهوری اسلامی از خبرنگاران دعوت کرده بود زمانی که آنها صدای غرش پرنده‌های ایرانی را شندید بر پیروزی سریع عراق خط بطلان کشیدند.

عملیات کمان 99 باعث شد عراق آسمان را رها کند و دیگر نتواند ایران را تهدید کند که این به خاطر همین پتانسیل‌های نهفته بود البته برخی‌ها اعتقاد داشتند که ایران باید پیش دستی می‌کرد اما با توجه به وضعیت سیاسی کشور در آن روز باید صبر می‌کردیم تا عراق حمله می‌کرد و ما عملیت پاسخ‌گویانه را انجام می‌دادیم.

رژیم بعث می‌خواست کمر ایران را بشکند/ شهید اردستانی قهرمان نبردهای هوایی جهان است/

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا عملیات 140فروندی، لقب بزرگ‌ترین عملیات دفاع مقدس را گرفت؟ 

امیر خلیلی: زیرا ما در این عملیات یک حمله همه‌جانبه کردیم و با پیامی که امام خمینی(ره) صادر کردند، یک روح مسیحایی در همه کارکنان، پرسنل، ملت ایران، خلبانان نیروی هوایی و تمامی نیروهای مسلح کشور دمیده شد و حتی کسانی که نیروی هوایی را به هر دلیلی ترک کرده بودند بصورت داوطلب به ارتش بازگشتند و به شهادت رسیدند.

به نظرم این امنیت مثال‌زدنی که بر کشور ما حکم‌فرما شده بدلیل فراگیری آموزه‌های عاشورا است که این موضوع در عملیات 140فروندی به خوبی احساس شد.

 باشگاه خبرنگاران جوان: آیا قبل از عملیات 140فروندی، عملیاتی به این گسترده‌ای در ایران یا سایر کشورها انجام شده بود؟ 

امیر خلیلی: تا قبل از این عملیات چند عملیات بسیار کوچک در سال‌های 48 یا 49 داشتیم که فقط در حد پرواز اسکورت بر اروندرود بود. ما در نیروی هوایی قهرمانانی چون شهید اردستانی را داریم که حدود 800 عملیات جنگی موفق انجام داده که 250 مورد آن عملیات‌های صعب‌الانجام بوده و دنیا ایشان را بعنوان قهرمان نبردهای هوایی جهان قبول کرده است.

 عراق در زمان جنگ یک حمله 192فروندی به رزمندگان ما کرد که به دلیل نداشتن کیفیت، به کارگیری پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران و لطف الهی شکست خورد. تاثیر عملیات 140فروندی ما بسیار بیشتر از عملیات بعثی‌ها بود. آنها می‌خواستند نیروی هوایی ما را فلج کنند که خوشبختانه نتوانستند این کار را بکنند.

 باشگاه خبرنگاران جوان: فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی تا چه میزان به پیروزی عملیات 140فروندی خوش‌بین بودند؟

امیر خلیلی: نیروی هوایی ما چهار ویژگی بارز دارد، قدرت آتش، واکنش سریع، برد زیاد و سرعت بالا. بعد زمان دو حالت فیزیکی و روانی دارد که جنبه روانی آن کار را بسیار دشوار می‌کند. تا قبل از شروع جنگ کلاس‌های عقیدتی سیاسی نیروی هوایی توسط رهبر معظم انقلاب، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی برگزار می‌شد زیرا ما می‌دانستیم که رزمندگان ما باید غربال شوند و قابلیت‌های درونی خود را تقویت کردند.

 باشگاه خبرنگاران جوان: آیا بعد از انجام عملیات 140فروندی، نیروی هوایی عراق توانست خود را بازیابی کند؟

امیر خلیلی: عراق می‌خواست کمر ایران را بشکند، اما نه تنها در این راه موفق نشد، بلکه در بهتی عظیم فرو رفت و برخی پایگاه‌های آنها حتی تا دو ماه فلج شده بودند و کارایی خاصی نداشتند. در عملیات‌ها نیروی هوایی نقش پیشتاز دارد و باید قدرت آتش دشمن را کم کند تا نیروی زمینی خودی بتواند پیشرفت کند که در اصطلاح جنگی به آن برتری هوایی می‌گوییم که قصد آن ایجاد آزادی عمل برای نیروهای سطحی خودی است.

در روزهای نخستین جنگ تحمیلی بمباران‌های نیروی هوایی جلوی بعثی‌ها ایستاد و آنان را زمین‌گیر کرد. ما زیرساخت‌های عراق را نابود کرده و سوله‌های نفت آنان را هدف قرار دادیم.بسیاری از ادوات و تانک‌های عراقی با کمبود سوخت مواجه شدند و نتوانستند در خوزستان بتازند. 

 باشگاه خبرنگاران جوان: آیا امروز هم خودباوری زمان دفاع مقدس در میان کارکنان و خلبانان نیروی هوایی وجود دارد؟

امیر خلیلی: امروز همان پتانسیل سال‌های قبل و چه بسا بیشتر در میان همه نیروها وجود دارد. عراق نظم و انضباط و اعتقادات ما را هدف گرفته بود. حتی برخی از فرماندهان نیروهای مسلح در آن زمان نه تنها در کنار ما نبودند، بلکه به صف یاران بعثی‌ها پیوسته و آنها را هدایت کردند. آنها فکر نمی‌کردند که امثال جواد فکوری که به تازگی دوره دافوس خود را در آمریکا گذرانده بود با این قدرت در مقابل عدنان خیرالله بنیان‌گذار نیروی هوایی عراق قد علم کند.

قلب تمامی مردم ایران به عشق این آب و خاک می‌تپد و این ملت هر گونه بحرانی که به تمامیت ارضی و اعتقادی این کشور لطمه بزند را در نطفه خفه خواهند کرد.

گفتگو از امین ملکیان و حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
واقعا جاي اين خلبانان خالي است
آخرین اخبار