علی رغم اینکه مسئولان نظام سلامت کشور درصدد برخورد با تبلیغات ماهواره ای هستند اما متأسفانه این برخوردها جدی نیست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛  امروزه تبلیغات شبکه های ماهواره ای چه فارسی زبان و چه غیر فارسی زبان از مهمترین دغدغه های مردم و مسئولان نظام سلامت شده است اما هنوز تصمیم جدی درباره متوقف کردن این تبلیغات صورت نگرفته است.

دکتر قاضی زاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور وزیر بهداشت و وزیر ارشاد جلسه ای با موضوع تبلیغات خارج از عرف ماهواره ای در رابطه با تجهیزات بهداشت و لوازم آرایشی و بهداشتی تشکیل داده و مشخص شد که اینها بسیار خطرناک هستند، عادات نادرست در مردم ایجاد می کنند و باعث نیازهای نابه جا نیز می شوند.

وی گفت: به دلیل اینکه تحت نظارت وزارت بهداشت نیستند استانداردهای آنها نیز مورد تضمین نیست و در این جلسه قرار شد تا به صورت میدانی با توزیع کننده ها و داروخانه هایی که این مواد بهداشتی را عرضه می کنند برخورد قانونی شود.

قاضی زاده تصریح کرد: همچنین شماره تلفن های آنها جهت عدم دسترسی آنها به افکار عمومی برای ارائه کالای ناسالم و غیر بهداشتی قطع شود.

**دادسرای انتظامی با شاکیان تبلیغات ماهواره ای برخورد می کنند

دکتر غلامحسین نیک نژاد، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: در حال حاضر یک ارتباط نزدیک بین سازمان نظان پزشکی و وزارت ارشاد وجود دارد چنانچه تبلیغاتی که در ماهواره ها، بروشورها و یا رسانه ها در رابطه با درمان های پزشکی پخش شود و تحت نظر صدا و سیما نباشد اگر ْآن فرد پزشک باشد ما با آنها برخورد می کنیم البته در رسانه ها عنوان شده که وزارت ارشاد طی بخشنامه ای مشخص کرده تمامی تبلیغات که می خواهند در شبکه های فارسی زبان تبلیغ کنند باید از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز داشته باشند در غیر اینصورت اگر مشکلی برای سلامتی مردم ایجاد کنند دادسراهای انتظامی در سراسر کشور آمادگی رسیدگی را دارند.

وی با اشاره به اینکه کسانی که به دادسرای انتظامی مراجعه می کنند اکثراً کسانی هستند که در حیطه دارو یا لوازم آرایشی دچار مشکل شدند تصریح کرد: کسانی که اعلام شکایت می کنند افرادی هستند که از نظر درمانی از موادی استفاده کردند که استانداردهای بهداشتی در آن رعایت نشده است و برای سلامتی مشکل ایجاد کرده است.

**خرید از تبلیغات ماهواره ای به اقتصاد جامعه ضربه می زند

کریمی، کارشناس تبلیغات در ادامه افزود: این تبلیغاتی که در شبکه های ماهواره ای وجود دارد برای تولیدکنندگان داخلی و یا شرکت هایی که محصول خود را به فروش می رسانند ضررهای اقتصادی دارد و کسانی که از این طریق محصولات را خریداری می کنند به این شبکه ها از نظر اقتصادی نیز کمک می کنند و از این طریق مدیر شبکه به ایجاد چندین شبکه دیگر می پردازد.

وی گفت: در حال حاضر 2 شبکه فارسی زبان هستند که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کردند اما بقیه شبکه ها مجوز ندارند و طبیعی است که مجوز تبلیغات نیز نخواهند داشت.

**ظرفیت تبلیغاتی ایران بسیار بالاست

محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در ادامه افزود: تبلیغات باید به رشد و تعالی کشور کمک کند بنابراین تبلیغات در شبکه های ماهواره ای غیر مجاز ممنوع است و اداره کل تبلیغات اینها را رصد می کند.

محمدزاده تصریح کرد: توصیه ما به صاحبان صنف و کالاها این است که از ظرفیت تبلیغی داخل کشور استفاده کنند و کالای خود را در شبکه های خودمان تبلیغ کنند زیرا ظرفیت تبلیغاتی ما بسیار بالا است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار