کتاب آذرخش کربلا اثر آیت الله مصباح یزدی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در سال 91 منتشر شد.

خبر شب****** سخنرانی های آیت الله مصباح یزدی درباره واقعه عاشورا را در این کتاب بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب آذرخش کربلا اثر آیت‌الله مصباح یزدی با تحقیق و تنظیم غلامحسین محرمی توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در سال 91 منتشر شد. این کتاب که شامل مجموعه سخنرانی های استاد در حسینیه شهدای قم در محرم 1421 است.

در  این کتاب دوازده جلسه سخنرانی آیت الله مصباح یزدی را می خوانیم. وی در جلسات اول و دوم با عنوان «شبهاتی پیرامون عاشورا و بزرگ داشت آن» در پاسخ به این شبهات به طرح موضوعاتی از قبیل علت گرامیداشت عاشورا بعد از گذشت بیش از هزار و چهارصد سال، چرا عزاداری می کنیم، آیا بهتر نیست به جای عزاداری از جلسات بحث و گفت وگو بهره ببریم؟ چرا باید دشمنان امام حسین(علیه السلام) را لعن کرد؟ می پردازد. این کتاب به همت مؤسسه فرهنگی نور به زبان ترکی آذری ترجمه و در سال 2003 در 288 صفحه و با شمارگان 6000 نسخه چاپ و منتشر شده است.

کتاب آذرخش کربلا با عنوان «بارقه من سماء کربلا» توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدعبدالمنعم الخاقانی به زبان عربی ترجمه شد. انتشارات دارالتعارف للمطبوعات بیروت انتشار این کتاب را  برعهده داشت. این مجموعه مشتمل بر ده فصل است: 1. پاسخ به شبهاتی پیرامون بزرگداشت و قیام عاشورا 2. اهمیت بزرگداشت قیام عاشورا 3. پیشینه تاریخ قیام عاشورا 4. انحراف جامعه در عصر امام حسین(ع) 5. ریشه یابی واقعه عاشورا 6. اهداف قیام عاشورا 7. مفهوم و مصداق امر به معروف و نهی از منکر 8. وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر 9. امر به معروف و نهی از منکر در قرآن 10. درسهایی از نهضت عاشورا

غلامحسین محرمی در مقدمه این کتاب نوشته است: قیام عاشورا از مهم ترین حوادث تاریخ اسلام، بلکه تاریخ بشر است. هر چند این واقعه از نظر گستره و وسعت، در مقایسه با رخدادهای دیگر تاریخ، چندان بزرگ نیست؛ از جهت عمق و عظمت، کم نظیر است: بروز قساوت و بی رحمی، از یک سوی، و صفات متعالی انسانی، از سوی دیگر، در این حماسه بی مانند است. عاشورا، همچنین از جهت تأثیرگذاری در قلبها و زنده بودنش در گذر زمان، از حوادث بی بدیل تاریخ به شمار می رود. سپری شدن قرنها، نه تنها غبار فراموشی بر این واقعه ننشانده است، آن را درخشان تر و فروزان تر، و عشق و علاقه مؤمنان به قهرمانان آن را بیشتر ساخته است. از این روی، کتاب های پرشماری در این زمینه برای سیراب کردن تشنگان معارف حسینی و رهروان راه عاشورا نگاشته شده است که بیشتر آنها به اصل واقعه و ثواب عزاداری برای امام حسین علیه السلام پرداخته اند. ولی درباره هدف قیام عاشورا، و به ویژه نحوه استفاده کاربردی از این قیام، کار چندانی صورت نگرفته است. نوشتار حاضر، کوششی است برای بیان هدف حماسه عاشورا و بررسی علل و اسبابی که به این قیام انجامید و نیز چگونگی عبرت گیری از آن.

این مجموعه، تدوین و نگارش مجدد کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، به علاوه مباحث «زمینه های پیدایش نهضت عاشورا» و «درسهایی از نهضت عاشورا» از کتاب در پرتو آذرخش است، که بر اساس بیانات حکیمانه استاد فرزانه حضرت آیت الله علامه مصباح یزدی - دام ظله - در محرم سالهای 1421 و 1422 هجری قمری تنظیم شده و اینک در قالب تحقیقی نو، خدمت خوانندگان تقدیم می گردد.

ناشر کتاب آذرخش کربلا  درباره کتاب می نویسد: 

واقعه جانسوز عاشورا، از جمله واقعیت هایی است که ذهن هر پرسشگر و نگاه هر کاوشگر را به خود معطوف می دارد. ابعاد و گستره این حادثه نیم روزه، آنچنان ژرف و سترگ است که با وجود گذشت سالیان متمادی، اثری شگفت و ستودنی بر جامعه و انسان ها نهاده است. خروش به کژی ها و ناپاکی ها، شبهات و دشمنی ها و نقش بستن منش آزادگی، ایثار و شهادت در روش زندگانی، از عالی ترین و والاترین اثرهایی است که در جامعه امروزین شیعیان مشهود و قابل رؤیت است.

به یقین، آنچه رمز جاودانگی این واقعه حزن انگیز و تاب رباست، اصالت آن است. قیام امام حسین علیه السلام، رویکردی احساسی، برخاسته از خواهش های نفسانی و یا قدرت مدار نیست. بازکاوی زمینه ها و سبب های آن حادثه بزرگ از نهضتی منطقی، اصیل، جامع، استراتژیک و مستمر حکایت دارد؛ قیامی که با وجود روشن بودن نتیجه آن، به تمام اماها و اگرهای تاریخ، پاسخی گویا و استوار داده و نقطه اتکای بسیاری از حق طلبان و مجاهدان و نیز مجالی برای عبرت صاحبان خرد گشته است.

نگاشته ای که پیش رو دارید، پرداخته از کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا و همچنین کتاب در پرتو آذرخش است. این کتاب، مجموعه سخنرانی های حضرت آیت الله مصباح یزدی (دام ظله العالی) است که توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محرمی تدوین و نگارش شده و با محور قرار دادن قیام جاودان امام حسین علیه السلام، آن را با رویکردی جامعه، انسان و روان شناسانه مورد تحلیل، مداقه و کاوش قرار داده است.

بحث و توضیح اهداف قیام عاشورا با بررسی مفهوم اصلاح، معنا و مفهوم امر به معروف و نهی از منکر، مصادیق آنها در جامعه و مراتب امر به معروف و نهی از منکر و ذکر راه کاری جهت مقابله با توطئه های اجتماعی، بیان وظایف حکومت و مردم در شرایط حاضر و تحلیل روزگاران امام حسین علیه السلام با تاکید بر نقش وراثت، محیط، حاکمان و ابزارهای حکومتی آنان از جمله مباحثی است که در این کتاب به رشته تحریر در آمده است.

در پایان امیداواریم؛ چاپ و نشر این اثر ارزنده که منور به نور پرفروغ سیدالشهدا و متبرک با آن نام مبارک است، مقبول و مرضی ذات اقدس الله (جل جلاله) و نیز حضرت حجت (عج) قرار گیرد و جویندگان طریقت و حقیقت را توشه ای گرانقدر باشد.
مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی قدس سره

آیت الله مصباح یزدی در فصل اول کتاب آذرخش کربلا در پاسخ به شبهاتی پیرامون بزرگداشت قیام عاشورا می نویسد: 

نهضت عاشورا مکتبی زنده و جریانی پویاست و گذشت زمان، از تأثیرگذاری آن بر جانهای مؤمنان نکاسته است. با این حال، برای آنکه معرفتمان به مکتب حسینی عمیق تر شود، پاسخ گویی به پاره ای شبهات و پرسش هایی که در این باره مطرح است، لازم و ضروری می نماید.

مشاهده مراسم هر ساله عزاداری محرم، سؤال هایی در ذهن جوان مسلمان پدید می آورد: این مراسم به چه منظوری برگزار می شود؟ چرا مردم این گونه اشک می ریزند؟ چرا لباسهای سیاه می پوشند؟ چرا پرچمهای سیاه می آویزند؟ چرا مردم تا پاسی از شب بر سر و سینه می زنند؟

معمولاً به این شبهات پاسخ هایی چنین ساده داده اند: سیدالشهدا علیه السلام در راه خدا و اسلام شهید شده است و باید به یاد آن حضرت اشک بریزیم؛ یا اینکه عزاداری برای امام حسین علیه السلام ثواب دارد و آن حضرت روز قیامت ما را شفاعت خواهند فرمود. ولی این پاسخ ها برای افرادی که تحصیلات بالایی دارند چندان قانع کننده نیستند، و ذهن آنان جواب هایی بس عمیق تر می طلبد.

 

انتهای  پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار