عضو کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه آئین نامه ارتقا اساتید نیازمند تصحیح است، گفت: این آئین نامه را مجلس تصویب نمی‌کند.

آئین نامه ارتقا نیازمند تصحیح مجدد است/ فاصله طولانی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه‌های نسل سومبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع چرا دانشگاه ما تحول ساز نیست؟ و با حضور اسفندیار اختیاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

اسفندیار اختیاری در آغاز در خصوص تحول ساز بودن دانشگاه ها گفت: دانشگاه های ما در خیلی از موارد تحول ساز هستند و در خیلی از موارد تحول ساز نیست. باید نگاه کنیم کدام بخش از تحولی که تعریف می کنیم از دانشگاه انتظار داریم.

وی افزود: دانشگاه های ما در زمینه آموزش تحول ساز بوده اند چون زمانی که یک دانشجو وارد دانشگاه می شود با زمانی که از دانشگاه خارج می شود متفاوت است. در توسعه تکنولوژی دانشگاه خیلی نمی تواند تحول ساز باشد چون هنوز در ساختارهای دانشگاه های ما ساختارهای فنآورانه تعریف نشده است و هنوز هم آموزش محور است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه مباحث فرهنگی دانشگاه جدای از مسائل ملی و کلان نیست، اظهار کرد: ما نمی توانیم دانشگاه را جدا کنیم و بگوییم چرا دانشگاه در مسائل فرهنگی ما تحول ساز نیست چون باید ببینیم، آیا در جامعه کل تحول ایجاد کرده ایم که توقع داریم دانشگاه این کار را انجام دهد. باید علت را در جای دیگر جستجو کرد.

پایان نامه فروشی معلول یک علت است

وی به معضل فروش پایان نامه اشاره و بیان کرد: پایان نامه فروشی معلول یک علت است. مجلس قانونی را هم برای مقابله با این معضل تصویب کرده و امیدواریم به تصویب شورای نگهبان نیز برسد، در این قانون برای افرادی که پایان نامه یا مقاله می فروشند و یا به هر دلیلی سیستم علمی کشور را مورد تهدید قرار می دهند جرائم بسیار سختی در نظر گرفته شده است.

اختیاری خاطر نشان شد: اگر همه باور داشته باشیم می توان جلوی این کار را گرفت، قانون چه باشد و چه نباشد به راحتی می توانیم جلوی این کار را نکنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه های ما فاصله بسیار طولانی با دانشگاه های نسل سوم دارند، گفت: دانشگاه های نسل سوم یعنی دانشگاه هایی که فقط به دنبال آموزش و تحقیقات به طور مستقیم نباشند، بلکه دانشجویان و اساتید را درگیر مسایل نوآوری و فناوری کنیم تا مشکلی از کشور حل کنند. الان دانشگاه های ما دارند در این مسیر گام بر می دارند ولی فاصله بسیار طولانی تا رسیدن به هدف دارند. البته شرکت های دانش بنیان یا پارک های علمی و تحقیقاتی که در کنار دانشگاه ها تاسیس شده اند کم و بیش دارند سعی می کنند به این مقوله کمک کنند ولی هنوز تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید هدف گذاری در آئین نامه ارتقا ایجاد انگیزه در افراد باشد، یادآور شد: زمانی که می خواستیم چاپ مقاله را در کشور اضافه کنیم خیلی ساده در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی آوردیم که هرکسی می خواهد دانشیار شود این تعداد مقاله بنویسد و یا هرکسی می خواهد فارغ التحصیل دکترا شود باید این تعداد مقاله چاپ کرده بشود وگرنه اجازه دفاع داده نمی شود و خیلی راحت یکسری هدفگذاری هایی کردیم و یکدفعه پیشرفت خوبی در چاپ مقالات داشتیم ولی در زمینه فناوری و مباحثی مثل کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان موفق نبوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه آئین نامه ارتقا نیازمند تصحیح مجدد است، مطرح کرد: این آیین نامه را مجلس تصویب نمی کند، بلکه شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را برای آخرین بار تصویب کرده است. انتظار داریم این آیین نامه تصحیح شود و تا جایی که امکان دارد بر روی مباحثی مثل نوآوری، کارآفرینی و تکنولوژی و حل مسائل کشور استوار شود و اساتیدی که در این زمینه کار می کنند باید مورد تشویق بیشتری قرار بگیرند. یکی از درخواست های مجلس از وزارت علوم این بوده و پافشاری می کنیم که این اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.