یک نهاد حقوق بشری اعلام کرد که در ماه گذشته میلادی حداقل ۱۰۱غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند.

کشته شدن بیش از صد غیر نظامی در ماه گذشته میلادی در افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، یک نهاد غیر دولتی حقوق بشری می‌گوید که در ماه گذشته میلادی (سپتامبر) حداقل ۱۰۱ غیرنظامی در افغانستان کشته شده‌اند که در مقایسه با یک ماه قبل از آن دوبرابر کاهش را نشان می‌دهد.

در گزارشی که از سوی گروه «دادخواهى حفاظت از غیر نظامیان» (SPAG) منتشر شده آمده  که در ماه سپتامبرحدود ٢٤١ تن در مناطق مختلف کشور در نتیجه رویدادهای امنیتی کشته و زخمی شده‌اند.

گفته شده از این تعداد، ١٠١ تن جان باخته‌اند که شامل زنان و کودکان هستند  و ١٤٠ تن کسانی هستند که جراحت برداشته‌اند.

بر پایه یافته‌های این نهاد، این تلفات در ١٥ ولايت کشور رخ داده و ننگرهار با  ٢٩ کشته و ١٦ زخمی بیشترین شمار قربانیان را داشته است که بیشتر آن قتل‌هاى هدفمند و یا ناشی از تبادل آتش بين حکومت و گروه هاى مخالف بوده است.

در این گزارش آمده است که بعد از ننگرهار، کابل در جایگاه دوم قرار گرفته و در ماه گذشته میلادی ۱۰ تن در کابل کشته و ۶۹ تن دیگر زخمی شده اند.

این گروه حقوق بشری خاطر نشان کرده است که مقایسه شمار قربانیان در ماه سپتامبر در مقایسه با ماه آگوست حدود دو برابر کاهش را نشان می دهد.

گروه دادخواهی برای حفاظت از غیر نظامیان تصریح کرده است که در ماه آگوست ٦٢٠ تن در مناطق مختلف کشته و زخمى شده بودند که از این تعداد، ٢٥٤ تن کشته و ٣٦١  تن ديگر زخم برداشت‌ اند و بیشتر آن ناشی از حمله‌های انتحاری، انفجار سرگلوله هاوان و ماین بوده است.

 این نهاد ضمن ابراز نگرانى از تلفات غیرنظامیان گفته است که در جنگ جارى افغانستان افزون بر قوانين جنگى، قوانين بشرى نيز زير پا نهاده می شوند.

گروه دادخواهی برای حفاظت از غیر نظامیان، از حکومت و گروه‌هاى مخالف مسلح خواسته است تا قوانين جنگى را به طور کامل رعایت کنند و اجازه ندهند غیرنظامیان قربانی شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.