آیین دسته روی قتل الحسین با حضور عاشقان حسینی شب گذشته در شهرستان گلوگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مراسم دسته روی قوم بنی اسد که در شهرستان گلوگاه به نام قتل الحسین (ع ) معروف است در شب دوازدهم محرم در شهرستان گلوگاه برگزار شد.

در اين آئين شهروندان گلوگاهي با پوشیدن لباس عربي و مديحه سرائي مداحان به سبك عربي در غم ماتم سرور و سالار شهيدان در سطح خيابان هاي شهر با برپائي دستجات عزاداري مي كنند.

 حاج يحي ملک محمودي برگزار کننده مراسم آئینی  قوم بنی اسد (قتل الحسین) در شهرستان گلوگاه گفت: مراسم دسته روی قوم بنی اسد که در شهرستان گلوگاه به نام قتل الحسین معروف است از سال ۱۳۵۰ تا کنون، حدود ۴۱ سال در شب دوازدهم محرم برگزار می شود.

وی با بیان اینکه مرحوم شیخ اسماعیل ملک محمودی این مراسم را پایه گذاری کرده است ،افزود: مرحوم شیخ اسماعیل ملک محمودی در سال ۱۳۰۷ متولد و دوران ابتدایی را در شهرستان گلوگاه و مقدماتی و حوزه را در محضر آیت الله کوهستانی در کوهستان بهشهر گذراند.

وی گفت: ایشان در سال ۱۳۲۷ به عنوان طلبه در نجف اشرف تحصیل علم می کرد.

وی افزود:به علت اختلافاتی که در دهه ۴۰ بین ایران و عراق به وجود آمد ایشان که در محضر علمایی چون آیت الله امام خمینی، آیت الله حکیم، آیت الله شاهرودی بزرگ، مجبور به مهاجرت از نجف اشرف به ایران شد که به زادگاه خودش مشغول به ترویج و تبلیغ دین اسلام کرد و این سنت حسنه را برای شب دوازدهم محرم و همان سال ورودشان ۱۳۵۰ در شهر گلوگاه پایه گذاری کرد. از آن سال تا به حال برگزار می شود .

گفتنی است حاج شیخ اسماعیل ملک محمود در سال ۱۳۶۶ در روز پنج شنبه ۷ خرداد مصادف با آخرین روز ماه مبارک رمضان دار فانی را وداع گفت.

گفتني است شهید اين خانواده محمود ملک محمودی از فرزندان ایشان در سال ۱۳۶۱ در عملیات فتح المبین به شهادت رسید.

انتهای پیام/آ

برگزاری مراسم دسته روی قوم بنی اسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.