سه آئین عاشورایی شهرستان خلیل آباد در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمید رضا محمودی قوژدی مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد بااشاره به ثبت ۳ آئین عاشورایی شهرستان خلیل آباد در فهرست آثار معنوی کشور گفت:بدون تردید تنوع قومی وفرهنگی استان خراسان رضوی سبب پدیدآمدن رفتارهای آیینی گردیده و مهمترین عامل در نمایش اعتقادات و باورهای قومی به شمارمی آید با این وصف موضوع محرم رویدادهای کربلا در طول تاریخ همواره محملی برای اندیشه ورزی دربارۀ ماهیت آزادگی و حق طلبی در میان مردم هر دوره بوده است و از سویی دیگر بحث عاطفی آن در میان مردم محل بروز بی شمار احساسات و عواطف پاک و بی آلایش بوده است.

وی افزود: در ماه محرم که ماه سوگواری، گرامیداشت یاد و خاطره امام حسین (ع) و زدودن زنگار از روح و جان آدمی است آیین‌های عاشورایی با شور و شوق خاصی در شهرستان خلیل آباد برپا می‌شود.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد خاطرنشان کرد: مراسم عزاداری محرم به ویژه آیین‌های عاشورایی در این شهرستان تبلور روح قیام امام حسین (ع) و عاشورا است.

حمید رضا محمودی قوژدی تصریح کرد: مردم شهرستان در ارتباط با ائمه اطهار، فرهنگ عاشورا و قیام امام حسین (ع) آیین‌های ویژه و منحصر بفردی دارند که از آن جمله می‌توان به آیین‌های عزاداری: تعزیه خوانی، حیدری حیدار و دسته بنی اسد اشاره کرد.

وی افزود: مراسم شبیه خوانی کندر نوعی نمایش مذهبی و سنتی ایرانی- شیعی و بیشتر درباره شهادت حسین بن علی (ع) و مصائب اهل بیت است. در کندر نیز همانند بسیاری دیگر از نقاط کشور از گذشته‌های دور که حداقل به ۲۰۰ سال قبل برمی گردد، نسل به نسل در حال اجرا است. شبیه خوانی نمایش مصائب اهل بیت علیهم السلام است.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد گفت: مراسم آیینی حیدری حیدار قبل از حرکت دسته‌های عزاداری در چندین نوبت پشت سرهم در اکثر نقاط شهرستان توسط عزاداران حسینی انجام می‌شود. در میدان وسیعی عزادارن دور علمی "علم نیشابوری" با در دست گرفتن کمربند نفرکناری با دست چپ، حلقه‌ای مدور را تشکیل می‌دهند. یک نفر میاندار در وسط حلقه با فریاد برآوردن نام «حسن» و عزادارن که دست برکمر دارند با زدن بر سینه خود فریاد بر می‌آورند «حسین» و در ادامه در اوج مراسم با عنوان نام «علی» و جواب دادن عزاداران عنوان «حیدر» این عمل تکرار می‌شود؛ و در آخر مراسم چاووشی خوانی می‌شود.

محمودی افزود: مراسم آیینی دسته بنی اسد مراسم آیینی، مذهبی و نمادین جمع آوری و دفن شهدای کربلا در شهرستان خلیل آباد است که همه ساله طبق سنتی دیرینه، روز دوازدهم محرم توسط اکثر هیات‌های مذهبی این شهرستان باشکوهی خاص انجام می‌شود. در روز ۱۲ محرم دسته بنی اسد همگی از جلوی هیات‌های مربوطه با پوشیدن لباس عربی "شبیه قوم بنی اسد" و با در دست گرفتن وسایل کفن و دفن شامل "بیل، کلنگ، کوزه، تابوت " به حرکت در آمده بطوریکه" دسته نمادین قوم بنی اسد" مردان در جلو و زنان عزادار در پشت سر آنان به سوی قبرستان روستا و شهر با خواندن نوحه هاو مداحی‌های مربوط به دسته بنی اسد آن واقعه مهم تاریخی را همه ساله تکرار می‌کند.

مدیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان خلیل آباد با بیان اینکه ۱۱ اثر غیر منقول در فهرست آثار ملی و ۱ اثر معنوی "پرده خوانی خلیل آباد" در سالهای گذشته در فهرست آثار معنوی به ثبت رسیده است با توجه به اهمیت گردشگری مذهبی و جایگاه والای مذهبی شهرستان خلیل آباد و ۴ امام زاده‌ای که در این شهرستان به خاک سپرده شده اند و با احصاء نظر از علما و مراجع عالیقدر، برای شهرستان خلیل آباد در سال آینده برنامه‌های اساسی در زمینه گردشگری مذهبی و ثبت آیین‌های این حوزه تدوین کرده ایم.

انتهای پیام//ف. ج.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.