باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

برنامه نجات آب‌های زیرزمینی اعتبار مالی ندارد/برداشت‌های بی رویه بلای جان منابع زیرزمینی

استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی باعث کاهش سطح آب شده و همچنین عدم تامین منابع مالی نیز برای احیای آب های زیر زمینی این مشکلات را دوچندان کرده است .

برنامه تجات آب های زیر زمینی اعتبار مالی نداردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منابع زیرزمینی آب به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از آب‌های سطحی و بارندگی تغذیه می‌کنند؛ بنابراین استفاده پایدار از این منابع به معنای برداشت محدود از آن‌هاست.

در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان برداشت آب از منابع زیرزمینی از میزان تغذیه سالیانه آنها بیشتر است. این امر به معنای استخراج و استفاده از آبی است که در طول هزاران سال در لایه‌های آب‌دار زمین ذخیره شده‌است.

با این کار سطح آب‌های زیرزمینی در منطقه روز به روز افت کرده و سرانجام به جایی خواهد رسید که آبی برای استخراج وجود نخواهد داشت.

پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی به معنای خشک شدن مناطق پایین دست (مناطق با ارتفاع کمتر که آب جاری در لایه‌های آب‌دار تحت اثر گرانش به سمت آن‌ها جریان می‌یابند) و از بین رفتن چاه‌ها، قنات‌ها و چشمه‌های آن است.

عبدالله فاضلی دبیر اجرایی و هماهنگی طرح احیا و تعادل بخشی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به کمبود بارش در ایران اظهار کرد:آب های زیرزمینی در کشوری که متوسط بارش آن یک چهارم میانگین جهانی است از منابع حیاتی به شمار می آید.با توجه به کاهش بارندگی و نفوذ کم، آب های سطحی و تبخیر بالا میزان روان آب ها و رودخانه دایمی کم شده است و وابستگی ما در بحث شرب،صنعت و کشاورزی به همین منابع آب ها زیر زمینی است و به دلیلی این میزان وابستگی ضربه خواهیم خورد.

وی با اشاره به عدم تعادل میان برداشت و نفوذ آب در سفره های زیر زمینی عنوان کرد:در دهه 70 برداشت های غیر مجاز از منابع آب زیر زمینی آغاز شد و تا به امروز شیب افزایش برداشت بیشتر شده است .

فاضلی گفت:اگر بهره برداری از منابع آبی با میزان نفوذ آب به منابع زیرزمینی یکسان بود مشکل کمبود نداشتیم، متاسفانه برداشت بی رویه و استفاده از مصالح نفوذ ناپذیر مانند آسفالت باعث می شود آب بر روی سطح زمین بماند و نهایتا تبخیر شود.

دبیر اجرایی و هماهنگی طرح احیاء و تعادل بخشی عنوان کرد:حیات بسیاری از استان ها به منابع آب زیر زمینی پیوند خورده است،ما روستا هایی داریم که تا هزار کیلومتری آن جایی برای آب رسانی وجود ندارد و در صورتی که سفره های زیر زمینی را در این روستاها از دست بدهیم و مجبور به تخلیه این بخش خواهیم شد که این امر تهدیدی بسیار جدی برای ماست.

وی افزود: طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی که توسط شورای عالی آب در سال 93 تصویب شد شامل 15 پروژه است،کل این طرح که 11 پروژه آن برعهده وزرات نیرو است که اجرای آن به 4500هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که در اولین سال اجرا در سال 94 تنها 140 میلیارد تومان و در سال 95، 40 میلیارد تامین شد، احیای آب های زیر زمینی به اجرای این پروژه مربوط می شود که منوط به تامین اعتبار است.

وجود حدود 220هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور

فاضلی با انتقاد از عملکرد قوه قضاییه افزود:یکی از پروژه های مصوب شورای عالی آب انسداد چاه های غیر مجاز است ، طی دو سال اخیر حدود 9 هزار در سال 94 و درسال 95 پانزده هزار حلقه چاه انسداد یافت.کور کردن چاه های غیرمجاز نیازمند همکاری نیروی انتظامی،قوه قضاییه و جهاد کشاورزی است که در این امر رویکرد مناسبی از سوی قوه قضاییه صورت نگرفته و روند کور کردن چاه های غیر مجاز  خیلی کند پیش می رود.

وی با اشاره به برنامه هوشمند سازی چاه برا کنترل برداشت اظهار کرد: در مورد هوشمند شدن چاه های مجاز و نصب کنتور برای اندازه گیری میزان برداشت در مصوب شورای عالی آب چاره اندیشی شده و بنا بود هزینه کنترل بر عهده صاحب چاه آب باشد که در مجلس این هزینه بر دوش دولت گذاشته شد و دولت نیز به خاطر مشکلات مالی بسیاری که با آن مواجه است توانایی تامین بودجه را ندارد و عملا این طرح مسکوت مانده است.

فاضلی در پایان با اشاره به نقش مردم در استفاده بهینه عنوان کرد: حضور مردم در پروژه ها ضامن اجرا موفق آنهاست، بدین منظور در طرح مصوب شورای عالی آب مشارکت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است ،زیرا با حضور مردم ، آموزش و ایجاد آگاهی سعی در ایجاد دغدغه، جلب کمک و حمایت مردم ر داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار