مرمت بام مسجد تاریخانه دامغان با جمع آوری اندودهای فرسوده وکاهگل وسیم گل آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، معصومه داودیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت : مرمت بام مسجد تاریخانه دامغان با استفاده از مصالح همگون و بر اساس الگوی اولیه بنا آغاز شد.


وی افزود : جمع آوری اندودهای فرسوده، پرکردن شیارهایی که براثر بارندگی شسته وخالی شده بود،کاهگل وسیم گل تا سه لایه، از فعالیت‌های در دست انجام برای مرمت این بنای تاریخی است.


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دامغان با اشاره به اینکه مسجد تاریخانه یکی از مهمترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی در کشور است که نام آن از دو واژه تاری و خانه تشکیل شده است، افزود: تاری لفظ ترکی و به معنای خدا است.


داودیان با بیان اینکه خدای‌خانه از اولین نمونه مساجدی است که در آن مناره نیز یکی از عناصر تشکیل دهنده است،گفت: بر اساس پژوهش‌های آندره گدار باستان شناس فرانسوی، سبک معماری مسجد تاریخانه ساسانی است و برای ساخت مسجد از مصالح بکار رفته در معماری ساسانی شامل آجر و خشت و گچ و چوب استفاده شده است.


گفتنی است ، مسجد تاریخانه که به عنوان نماد دامغان نیز معرفی شده است، در جنوب شهرستان دامغان و در خیابان ایستگاه راه آهن قرار دارد.


انتهای پیام / ه


جزئیات مرمت بام مسجد تاریخانه دامغان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.