سلیمانی گفت: برای بهتر شدن وضعیت تئاتر دفاع مقدس، نیاز به یک گروه مشاور مجرب و پای کار داریم.

بهتئاتر دفاع مقدس نیازمند یک گروه مشاور مجرب است گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محسن سلیمانی فارسانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر، گفت: تئاتر دفاع مقدس یعنی بازگویی زنده از یک حماسه، یک حماسه واقعی و غیر تخیلی و این حماسه شاید در اشکال هنری خود فراز و فرود داشته باشد. اما هیچ‌گاه از ذهن و خاطره مردم رنگ نمی‌بازد، این حماسه ماندگار است و هنر آن هم باید مانا باشد. ولی صادقانه باید گفت آن فرازی که در سال‌های پیش با عنوان تئاتر دفاع مقدس داشتیم قابل تحسین‌تر و در خور توجه بیشتر بود و اساس جشنواره تئاتر دفاع مقدس ویترین وزینی شده بود تا شأن این حماسه را به منصه ظهور برساند.

وی در خصوص وضعیت اقتباس نویسندگان نمایشنامه‌های دفاع مقدس از رمان‌های موفق دفاع مقدس و خاطره‌نگاری چاپ شده گفت: با توجه به اینکه سه دهه از پایان جنگ فاصله گرفته‌ایم و عمدتاً جوانان نمایشنامه‌نویس جنگ را لمس نکرده‌اند پس لاجرم باید از شنیده‌ها و نگارش‌های موضوعی در این حوزه بهره‌ گیرند و طبیعتا منابع مهم برای خلق نمایشنامه داستان‌ها و رمان‌های چاپ شده جایگاه ویژه‌ای دارند. البته جای خالی یک گروه مشاور برای نویسندگان نمایشنامه با مضامین دفاع مقدس و مقاومت خالی است و نیاز است در حوزه‌های متولی تئاتر دفاع مقدس یک گروه مشاور متشکل از اساتید و جنگ دیده‌های اهل قلم برای نمایشنامه‌نویسان قابل دسترسی باشد تا آن ها بتوانند به واقعیت‌های حماسه و دفاع اشراف پیدا کنند و از فضاهای بعضاً تخیلی محض فاصله بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به وظیفه هنرمندان در این عرصه گفت: هنرمند جدای از مردم نیست. هنرمند نسبت به شهدا احساس دِین دارد و به دنبال خلق اثر هنری است. یک بخش آن خلاقیت در تولید آثار ارزشی است و بخش دیگر حمایت و زمینه اجرا است که باید متولیان این همت و فضا را به وجود بیاورند.

سلیمانی درخصوص پرداختن تئاتر به موضوع خانواده‌های شهدا افزود: جنگ ما تحمیلی بود و ناخواسته، اما حضور مردم خواسته بود و داوطلبانه و مشارکت خواناده‌ها در همراهی و همدلی کم از مجاهدت آن داوطلبان نبود. خستگی‌ها، کمبودها و جای خالی آن ها در میان خانواده‌ها اندوهبار بود. اما همه این نگرانی‌ها و سختی‌ها عاشقانه بود و سوژه‌هایی بوده‌اند و هستند تا این لایه‌های زیرین جنگ و تبعات آن مورد نگارش برای خلق اثر هنری درآیند. سوژه‌های عاشقانه همسران شهدا و غم‌ها و شادی‌های آن ها در بسیاری از گفت‌وگوها و رمان‌ها گردآوری شده‌اند که می‌تواند بستری برای نمایشنامه با موضوع تئاتر دفاع مقدس باشد.

وی در پیشنهادی برای بهتر شدن وضعیت تئاتر دفاع مقدس در حوزه‌های گوناگون آن گفت: من باز این موضوع را تاکید می‌کنم برای بهتر شدن وضعیت تئاتر دفاع مقدس، نیاز به یک گروه مشاور مجرب و پای کار داریم که به صورت مشخص یک پاتوق برای رجوع هنرمندان باشد. همچنین اهمیت حمایت در زمینه‌های تولید و اجرا از دیگر مشوق‌های خلق اثر موثر است.

سلیمانی در پایان با تاکید بر پرهیز از کلیشه‌ها گفت: کلیشه‌ها یکی از آفت‌های دوری مخاطب از تئاتر دفاع مقدس شده است. باید به سمتی رفت تا مخاطب صداقت در طرح موضوعات دفاع مقدس را در تئاتر ببیند و باور کند. هر چه از دل برآید بر دل نشیند؛ پس کار تولید تئاتر و در این حوزه هم باید علاوه بر تکنیک و ساختار‍‌های رایج دلی باشد.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.