در این گزارش به معرفی ورزش مهیج پارکور و معضلات این رشته در ایران می پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پارکور رشته ای ورزشی است که به معنی عبور از موانع در سریع ترین زمان ممکن با استفاده از آسان ترین و ساده ترین شیوه حرکتی و کمترین انرژی مصرفی بدن از یک مبدا به مقصد است، مسیری که موانع آن از قبل تعریف نشده است.
این رشته ورزشی با اینکه علاقه مندان زیادی دارد تاکنون در ایران مجوز فعالیت رسمی نداشته و فعلا زیر مجموعه هیچ فدراسیونی نیست.

*پیدایش پارکور

فرانسه و روسیه از کشورهای صاحب سبک در پارکور هستند، با وجود اینکه این رشته ورزشی به شکل رسمی فعالیتش را از سال 2007 آغاز کرده، قدمت آن به سالها قبل بازمی گردد. ریموند بل سرباز فرانسوی که در جنگ ویتنام حضور داشت پارکور را پایه گذاری کرد و پس از او پسرش دیوید بل به صورت رسمی آن را ثبت کرد.

پارکور؛ ورزشی مهیج و جذاب برای جوانان با دورنمای حضور در المپیک

*ممنوعیت پارکور در ایران

پارکور از یک دهه قبل وارد ایران شد و با وجود جلب توجه جوانان و نوجوانان هنوز مجوزهای لازم را کسب نکرده است و فعالیت قانونی و رسمی ندارد. البته باشگاه هایی در کشورمان این رشته را تحت عناوین هنرهای رزمی و هنرهای فردی به علاقه مندان آموزش می دهند اما هنوز زیر مجموعه هیچ فدراسیونی محسوب نمی شود.

علم: پارکور موقعیت‌های خطرناکی را برای ورزشکاران ایجاد می‌کند

شهرام علم رئیس انجمن آمادگی جسمانی فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به علت ممنوعیت ورزش پارکور در ایران گفت: تصمیم گیری در خصوص این رشته به عهده شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان خواهد بود. پارکور تطبیق فرهنگی مشکلی ندارد و می‌توان به دریافت مجوز آن امیدوار بود.با توجه به نوع حرکات و پرش‌های انجام شده در پارکور، این ورزش موقعیت‌های خطرناک فراوانی را برای ورزشکاران ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث آسیب‌های ساده‌ای مانند کشش و گرفتگی عضلات تا آسیب‌های شدید مانند شکستگی استخوان‌ها، پارگی عضلات، ایجاد ضایعه نخاعی و حتی مرگ شود.

امین عسگری مربی که سابقه فعالیت در رشته پارکور را دارد درباره ممنوعیت پارکور در ایران عنوان کرد: به دلیل قانونی نبودن، این رشته در آموزشگاه ها توسط اشخاصی که علم آن را به طور کامل ندارند تدریس می شود که همین مسئله موجب بروز آسیب و مصدومیت ورزشکاران می شود.
او ادامه داد: پارکور ورزش زیبایی است و نگاه ها نسبت به آن باید تغییر کند. 

کریم کشته: در اولین حضورم در رقابت ها قهرمان شدم

بهمن کریم کشته قهرمان پارکور کشورمان نیز با گلایه از شرایط فعلی این رشته در ایران گفت: از سال 1388 بود که وارد ورزش مفرح، زیبا و با نشاط پارکور شدم و همچنان مشغول فعالیت در این رشته به صورت حرفه‌ای هستم.

او افزود: وقتی وارد پارکور شدم هیچ اطلاعی از این ورزش نداشتم  اما در اولین مسابقه ای که شرکت کردم قهرمان شدم. نتوانستم به رقابت های جهانی بروم.

قهرمان پارکور ادامه داد:علاوه بر قهرمانی‌های استانی و کشوری که در رشته‌های ژیمناستیک و ووشو داشته‌ام، در رشته ورزشی پارکور چندین دوره عنوان قهرمانی کشور را به دست آوردم و مقام اول تیمی جهان را کسب کردم.

کریم کشته افزود: من بارها از کشورهای دیگر پیشنهاد داشتم اما به دلیل شرایط اقتصادی ام حتی نتواستم تا آنجا بروم. قصد داشتم باشگاهی را تاسیس کنم اما مسئولان شهرمان(گنبد) هیچ کمکی به من نکردند و یکی از آنها گفت: " پولی برای این ورزش خرج نمی کنم."

قهرمان رشته پارکور در پایان گفت: من بارها در این ورزش رکورد زدم.باید خرج خانواده ام را بدهم و آنقدر بی انگیزه شده ام که می خواهم پارکور را برای همیشه کنار بگذارم.

*پارکور در سوریه و افغانستان

جوانان سوری در جنوب سوریه، برای فرار از حال و هوای جنگ داخلی در این کشور به ورزش پارکور روی آورده اند.

اوایل اسفندماه سال 95 کمیته ملی المپیک افغانستان با توجه به افزایش تعداد علاقه مندان پارکور در این کشور، به ایجاد فدراسیون پارکور رای مثبت داد و مسئولان ورزش افغانستان امیدوارند با ایجاد فدراسیون بتوانند از این پس در مسابقات جهانی، نام کشورشان را به عنوان یکی از قدرت های پارکور مطرح کنند.

پارکور؛ ورزشی مهیج و جذاب برای جوانان با دورنمای حضور در المپیک

 *دورنمای حضور در المپیک

 نخستین حضور رسمی پارکور در رقابت های بین المللی به المپیک زمستانی جوانان باز می گردد و از همان زمان تاکنون تلاش ها برای المپیکی شدن این رشته ادامه دارد. چند ماه پیش فدراسیون جهانی ژیمناستیک با توجه به محبوبیت رشته پارکور در میان جوانان خواستار حضور این رشته ورزشی در المپیک تابستانی 2020 شد. البته به نظر نمی رسد تلاش ها برای شرکت پارکور در المپیک 2020 نتیجه بخش باشد اما احتمال المپیکی شدن این رشته در دوره های آینده وجود دارد و در حال حاضر ضرورت توجه ویژه مدیران ورزش کشور به پارکور احساس می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار