مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، از ثبت سرو‌های کهنسال استان فارس در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در جلسه کمیته ثبت آثار طبیعی سرو کلانی واقع در روستای کلانی از توابع شهرستان کازرون، سرو کوشک بیدک واقع در شهرستان شیراز، بخش مرکزی، دهستان قره بلاغ، روستای کوشک بیدک و سرو‌های چهارباغ قوامی در بافت مسکونی جنوب روستای مظفری از بخش مرکزی شهرستان کوار به ثبت ملی رسیدند.

وی ادامه داد: سرو‌های چهارباغ قوامی واقع در باغ تاریخی قوامی است که در حال حاضر از این باغ تاریخی ۲ عمارت مربوط به دوره‌های قاجار و پهلوی دوم، ۲ خیابان صلیبی شکل و تعداد زیادی درخت سرو باقی مانده است.

امیری بیان کرد: این باغ شامل یک راسته خیابان شمال غربی-جنوب شرقی و یک راسته شمال شرقی به جنوب غربی می‌باشد که در حاشیه آن تعداد زیادی درخت سرو زربین کاشته شده است. آن طور که به نظر می‌رسد در هر راسته ۲۰ درخت وجود داشته که تعدادی از آن‌ها خشک و یا بریده شده اند و از این تعداد درختان ۶۳ درخت همچنان پابرجا است.

وی افزود: ارتفاع متوسط مجموعه درختان این باغ نیز حدود ۱۲ متر است که ارتفاع بلندترین درخت مجموعه به حدود ۱۷ متر می‌رسد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس تصریح کرد: سرو کوشک بیدک با قدمتی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال از درختان کهنسال منطقه محسوب می‌شود.

امیری با بیان اینکه ارتفاع این درخت ۱۵ متر و دارای طول و عرض تاج ۷ در ۷ متر است اضافه کرد: طول پایه آن نیز ۳ متر، محیط تنه درخت حدود ۲۹۰ سانتی متر و دارای قطری حدود ۹۲ سانتی متر است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: همچنین سرو کلانی قدمتی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال دارد

وی ادامه داد: ابعاد و اندازه تقریبی درخت حدود ۲۵ متر ارتفاع، طول تاج ۲۲ متر، پایه ۳ متر و طول و عرض تاج ۱۵ متر است.

امیری با بیان اینکه محیط پیرامونی درخت ۴۵۰ سانتی متر و قطر درخت حدود ۱۴۳ سانتی متر است تصریح کرد: همچنین به فاصله ۲ متری از این درخت سرو، درخت سرو جوانتری با قطر ۸۰ سانتی متری و قدمتی حدود ۲۰۰ تا ۲۳۰ سال وجود دارد.

انتهای پیام/ن

ثبت سروهای فارس در فهرست میراث طبیعی کشور

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار