مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: ساماندهی کشتارگاه های غیرمجاز و جلوگیری از فعالیت های غیرقانونی آنها همکاری جدی تمام دستگاه های ذیربط را می طلبد.

جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در استان ایلام

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ دکتر وهاب پیرانی اعلام کرد: در طول سال جاری با همراهی دادستانی و مراجع قضایی با کشتارهای غیر مجاز دام در اماکنی چون مهدی آباد و شباب برخوردهای جدی شده ولی جمع آوری و ساماندهی این کشتارگاه ها منوط به همه دستگاه ها و مسئولان ارشد استان است.

وی افزود: مساله جلوگیری از کشتار غیر مجاز دام با توجه با آلودگی های محیطی و وجود بیماری های مشترک انسان و دام باید از اهمیت و اولویت خاصی برای همه دستگاه ها و مسئولان استان ایلام باشد.

پیرانی با بیان اینکه شعار اصلی دامپزشکی دام، غذا و انسان سالم است،گفت: هدف و سیاست دامپزشکی تامین بهداشت دام، پیشگیری، کنترل و مبارزه با انواع بیماری های دامی و بویژه بیماری های مشترک بین انسان و دام، تامین بهداشت فرآورده های خام دامی، حفظ و حراست از سرمایه دامی و امینت غذایی است.

وی اضافه کرد: طی 6 ماهه نخست امسال هفت میلیون نوبت سر مایه کوبی دام علیه بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام صورت گرفته و بیش از سه میلیون و 600 هزار راس نوبت مایه کوبی بر علیه بیماری های مشترک انسان و دام انجام شده است.

وی اظهار کرد: دامپزشکی استان ایلام در راستای تحقق دولت الکترونیک سامانه یکپارچه قرنطینه و سامانه اطلاعات ( GIS) دام، طیور، آبزیان و زنبور عسل راه اندازی کرده که با کمک این سامانه ها فعالیت هایی چون نظارت بهداشتی بر دام ها، مبارزه و نیز کانون یابی بیماری ها نسبت به گذشته سرعت و کیفیت بهتری یافته است.

پیرانی در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری های دامی نیز اظهار کرد: در سه سال گذشته با توجه به اقدام های پیشگیرانه و مایه کوبی احشام سبک و سنگین بیماری هایی چون تب برفکی، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو که در بیشتر استان های کشور شیوع داشت در استان ایلام مشاهده و گزارش نشد و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز کاهش محسوس داشته است.

وی یادآور شد: مایه کوبی جمعیت دام سبک و سنگین به استعداد یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک و 50 هزار راس دام سنگین در بازه زمانی سه ماهه ابتدایی نیمه دوم سال و نیز ساماندهی مراکز کشتار غیر مجاز دام از اولویت ها و برنامه های دامپزشکی استان ایلام است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام تاکید کرد: به علت اهمیت نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی و مراکز تولید، توزیع و نگهداری و عرضه آنها، در نیمه نخست امسال با بیش از 36 هزار مورد بازدید از این مراکز 485 مورد فرآورده خام دامی غیر بهداشتی، پلمپ 94 واحد متخلف و ضبط 18 هزار کیلوگرم انواع فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف صورت گرفت.

به گفته پیرانی نظارت قبل، حین و پس از کشتار بر بیش از 23 هزار راس دام سبک و سنگین در نیمه نخست امسال انجام پذیرفت که در نتیجه این نظارت ها سه تن لاشه و همچنین 18 هزار قطعه طیور آلوده و غیرقابل مصرف ضبط و معدوم سازی شد.

انتهای پیام/اس

50درصد کشتار دام در ایلام غیر مجاز انجام می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.