به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی؛ در شامگاه نوزدهم و بامداد بیستم مهر، مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» میزبان محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی بود و با او پیرامون وضعیت سینمای ایران به گفتگو پرداخت.
نبوی در ابتدا بیان کرد: حیدریان از نخستین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به همراه آقایان انوار و بهشتی ادامه حرکت مدیران قبل را شروع کرده و پایه سینمای بعد از انقلاب را خیلی جدی بنا نهاده اند.
محمد مهدی حیدریان در پاسخ به این سؤال نبوی که وضع سینمای امروز را چگونه میبیند و چه برنامهای برای آن دارد، گفت: از مشترکات دهه 60 با اکنون این است که هر اتفاقی که در حوزه فرهنگ و هنر میافتد به دلیل پیچیدگی، گستردگی و فراوانی عوامل دخیل در آن، به برنامهریزی احتیاج دارد.
وی ادامه داد: در فضای امروز فرهنگی هنری جهان، محدوده جغرافیایی معنا ندارد. کشور ما در این شرایط فرهنگی هنری جهان، در تعامل ناگریز و لاجرم با دنیاست. میتوان این اتفاق را بهعنوان بزرگترین تغییر نسبت به گذشته دانست که روزبهروز شاخصههای این بیمرزی بیشتر شده و کار ما سختتر میشود.
رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: در دوره اخیر با فرهنگ و هنری مواجه هستیم که بدون آن دیگر بخشهای فرهنگی ما نمیتواند صاحب هویت شود.
وی در تکمیل حرفهایش گفت: متأسفانه در طول این سالها تلاش کردیم تا به همه دوستان بگوییم که واقعاً زیربنا فرهنگ است و ادامه حیات انقلاب اسلامی ایران به سمتوسوی مثبت، انقلاب فرهنگی است که خاستگاه آن در فرهنگ مردم بوده است.
حیدریان افزود: این تغییرات سبب میشود که برنامهریزی ما نسبت به گذشته جدیتر باشد. ما باید متوجه اتفاقاتی که در دنیا میافتد، باشیم و با پشتوانه تجربیاتی که در طول این سالها به دست آوردیم، بهسرعت برنامه جدیدی تدوین کنیم که با مختصات این دوره سازگار باشد.
مدیر اسبق شبکه جام جم اظهار کرد: یکی از دلایل بیمرزی، پیدا کردن و مستقر شدن زبان مشترک است؛ چرا که بیان مشترک امکان تعامل بیواسطه را میدهد و تعامل بیواسطه کمک به مفاهمه را بیشتر میکند.
این مسئول سینمایی ابراز کرد: در دهه 60 ما به این احتیاج داشتیم برای برنامهریزی و دستیابی به این اهداف مراحلی مانند استقرار، ارتقای کمی و ارتقای کیفی طراحی کنیم که طبیعتاً از ضعفها و ناکامیهایی برخوردار بود که در طول سالها آنها را اصلاح کردیم.
وی گفت: در حال حاضر حیاتیترین عامل برای برنامهریزی، این است که آن را جامع ببنیم و در غیر این صورت، موفق نخواهد بود و بهسرعت و صحت هم پیش نخواهد رفت.
حیدریان حفظ حراست و تبیین ارزشها و داشتههای معنوی را هدف معنایی و محتوایی سینما دانست و افزود: باید در برنامههایمان، مقصدمان به جهت شکلی و قالبی، حضور در فضای تصویری دنیا باشد و هدف اصلی ما این باشد که اخذ سهم از بازار تصویری جهان داشته باشیم.
وی تکمیل کرد: برای دستیابی به این سهم باید تکنولوژی آن را بدانیم تا حرفهایی که میخواهیم بزنیم، شنیدهشده و مانع کپیبرداری این حرفها شویم و با قدرت تبدیل این حرفها رتبه و بیان تصویری پیدا کنیم.
وی اذعان کرد: مخاطبان ما بیشتر در معرض محصولات خارجی هستند. ما با نسل میانسال و بزرگسال دچار مشکل نیستیم چراکه آنها نوستالژی دارند و پیشینه ذهنی و فرهنگی دارند؛ اما کودک ما این را ندارد و افراد غیر ملی این نوستالژی را برای آنها شکل میدهد که این واقعیت تلخی است.
حیدریان عنوان کرد: به دلیل فقر در موضوع و ژانر نمیتوانیم به سینمای جهانی برسیم و متأسفانه زیر 10 درصد افراد، مخاطب فیلمهای فعلی روی پرده هستند.
وی اظهار کرد: با توجه به ساخت فیلمها در ژانرهای یکسان و قدرت انتخاب مخاطبان، ریزش مخاطب خواهیم داشت؛ چرا که مردم عهد نکردند تا فقط این فیلمها را ببینند که این مخالف نیاز فرهنگی مردم است و ما باید با بازسازی گونهها و ژانرهای مختلف سینما، از این اتفاق جلوگیری کنیم.
عضو هیئتمدیره آفرینشهای هنری درباره جشنوارههای فیلم گفت: زمانی نیاز داشتیم مقصد را جشنواره ببینیم، چرا که در آن زمان تنها خبرهای جنگ و نفت از ایران منتشر میشد تا اینکه سینما ورود پیدا کرد و ما باید روی سکو میرفتیم تا دیده میشدیم و جشنواره ها بهعنوان اهداف اولیه طراحی شدند.
وی در تکمیل حرفهایش تصریح کرد: امروز جشنوارهها در برنامهریزی جدید، گذرگاه لازم و توقف گاه مهلکی است و اگر مقصد گذاری ما جشنواره باشد، برای ما مشغولیت سازی میشود.
حیدریان عنوان کرد: اگر جشنواره از حالت توقف گاه و مقصد به حالت گذرگاه درنیاید، ما نمیتوانیم سهممان را بازار جهانی بگیریم و برای این منظور اول باید مفاهمه داشته باشیم و در مرحله بعدی لوازم حضور متنوع متناسب امروز دنیا را که بیننده جهانی با آن سروکار داشته باشد فراهم کنیم و در نهایت اینکه حضور و سرمایهگذاری در بازارهای جهانی بیش از جشنوارهها باشد.
حیدریان درباره سینما تک و نمایش فیلمهای خارجی گفت: فیلم خارجی از جمله عواملی هستند که اجازه روبرویی و مواجهه بیواسطه بیننده با فیلم و فضایی را که به خاطر آن سینما مؤثر میشود میدهد؛ و همچنین به سایر شیوههای پخش یا ارائه فیلم، برتری پیدا میکند و ما اگر این امکان را در اختیار تهیهکننده نگذاریم مخاطبان را از آشنایی با آخرین تکنولوژی های سینما محروم کردیم.
وی ادامه داد: ما برای هدف خاص بیآنکه مزاحمتی برای فیلمساز ما باشد، ما میتوانیم آثار خارجی را به نمایش بگذاریم. حیدریان درباره فیلمهای هنر و تجربه گفت: سینمای هنر تجربه یعنی ایجاد امکانی برای مواجهه مردم با دستاندرکاران سینما و اگر تجربههای هنری در فیلمهای هنری استفاده شود، سینمای هنر و تجربه مطلوب ما خواهد بود.
وی بیان کرد: جشنواره جهانی فجر تجربه بسیار خوبی بود. با تلاشهایی که دوستان، بهویژه آقای میر کریمی کردند و این مسئولیت را قبول کردند، جشنواره برگزار شد. هدفی که برای این جشنواره دنبال خواهیم کرد، این است که جشنواره فجر بهسرعت دارای شناسنامه خواهد شد.
حیدریان ادامه داد: در کنار جشنواره، ما بازار را پررنگ کردیم که میتوانست مقطعی باشد ولی کارکردی نداشت؛ در کنار آن ورک شاپ داریم و سینماگران جدیدی را وارد میکنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره باید صاحب هویت شود و این بخش جشنواره ملی باید تقویت شود؛ همچنین بخش جشن آن در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلیترین جشنهای انقلابی است و امسال باشکوهتر خواهد شد. یکی از اتفاقاتی که امسال افتاده، این است که امسال 22 فیلم داریم و این جزوی از تغییرات خواهد بود.
شایام ذکر است؛ «چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.
انتهای پیام/