به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛پانزدهم مهرماه پلیس راهور از توقف شماره گذاری 8 خودروی داخلی به دلیل مصرف بالای سوخت خبر داد. خبری که نشان دهنده اهتمام دولت به بحث آلودگی هوا و محیط زیست در آستانه نزدیک شدن به فصل زمستان بود.
سه روز به طول نینجامید که محمد شریعتمداری در مصاحبه ای گفت:شماره گذاری خودروها به روال گذشته باز می گردد،خبری که دوستداران محیط زیست را بار دیگر به شک فرو برد.
توقف شماره گذاری 8 خودروی داخلی مصوبه هیئت دولت بود که طبق آن پلیس از تاریخ 20 شهریور96 موظف شد، شماره گذاری همه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر و یا بالاتر از 8.5 در 100 کیلومتر است را موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کند.
خودروسازان از اسقاط کردن خودروهای فرسوده امتناع کردند و وزیر صنعت به سرعت از اصلاح مصوبه قبلی هیئت دولت خبر داد و گفت: بخشنامه جدید وزارت صنعت معدن و تجارت درباره مجوز شماره گذاری خودروهای داخلی با مصرف سوخت بالا امروز یا فردا صادر خواهد شد. بنابراین اصلاح این مصوبه به معنی عقب نشینی هیئت دولت در برابر خودروسازان است.در عین حال تصمیم هیئت دولت تا حد زیادی قابل فهم است چرا که مصوبه هیئت دولت رسانه ای شده و به خودروسازان اعلام شده بود. با این وجود خودروسازان هیچ اعتنایی به این مصوبه نکردند. خودروهایشان را پیش فروش کرده و خورویی هم اسقاط نکردند.
پلیس راهور هم خودروهایی که مردم پیش خرید کرده بودند را شماره گذاری نکرد و این شرایط یعنی، خودروسازان پولشان را گرفته بودند. مردم پول داده بودند و ماشینشان را می خواستند و مسئله هم رسانه ای شده بود. بنابراین هیئت دولت هم از تصمیم محیط زیستی اش عقب نشست.
چرخه ای که معمولاً در همه تصمیمات مربوط به محیط زیست که یک طرف آن مردم، طرف دیگر دولت و طرف سوم لابی های اقتصادی قدرتمند قرار دارد شاهد آن هستیم.
سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. آمارها نشان میدهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش مییابد.
بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماریهای سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلایندههای دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوریکه «آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانیها شدهاست». اما کسی برای آلودگی هوا و محیط زیست، تجمع اعتراضی برگزار نمی کند.
در برخی کشورها تعداد افرادی که در اثر آلودگی هوا و محیط زیست جان خود را از دست میدهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژیهای مختلف تنفسی است.
آسان ترین و کم هزینه ترین راهی که برای کاهش این معضل زیست محیطی وجود دارد، کاهش تعداد خودروها در سطح شهر است که با این تصمیم نه تنها خودرویی از سطح شهر کم نمی شود بلکه با افزایش خودروهای آلاینده به ترافیک سطح شهر اضافه می شود.
با این وجود همواره کم هزینه ترین تصمیمات برای دولتمردان تصمیماتی است که منجر به حذف اولویت های زیست محیطی می شود. تصمیماتی که شاید در کوتاه مدت از نظر سیاسی کم هزینه به نظر برسد اما در نهایت برای مرتفع کردن آن باید هزینه سنگینی پرداخت.
انتهای پیام/
بسیار مهم است که کاری کنیم که مردم کمتر خودرو بنزین سوز و گاز سوز استفاده بکنند که ترافیک را کم کنیم که این هم با گسترش دولت الکترونیک و خطوط مترو و تعداد قطارهایش ممکن است و واگذاری خودرو ها و موتور سیکلتهای برقی به مردم.
البته ساخت و نصب سیستمهای تصفیه هوا در مناطق آلوده شهر هم واجب است.
تاسف