سرپرست وزارت نیرو از مذاکره شرکت های ایرانی و خارجی برای فاینانس طرح هایی به ارزش 10 میلیارد یورو خبر داد.

سرمایه گذاری ده میلیاردیورویی در بخش آب و برقبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،ستار محمودی سرپرست وزارت نیرو در حاشیه مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از ویژگی مناسبی برخوردار بوده به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان از وضعیت بازار احساس رضایت می کنند. همچنین آنها نظر مثبتی نسبت به سبک کار واحد تولیدی دارند که این موضوع بیانگر فعال بودن  پژوه های اجرایی است.

وی تصریح کرد : قبل از انقلاب،برخی اظهار براین داشتند که ایران استعداد چندانی در صنعتی شدن ندارد و کوچکترین تجهیزات را نمی تواند تولید کند.اما اکنون اندازه گیری تجهیزات در حال رشد است و  ایران جایگاه بالایی درمیان  کشورهای در حال توسعه به ویژه در منطقه خاورمیانه دارد.

محمودی تاکید کرد :نمایشگاه امسال به لحاظ حضور نزدیک به  ۲۶۹ شرکت ایرانی و ۱۰۵ شرکت خارجی که عمده آنها از کشورهای اروپایی هستند،از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی همچنين به همكاری های بين المللی ايران در صنعت آب و برق اشاره کرد و گفت: شرکت های بخش خصوصی ایران و شرکت های بخش خصوصی خارجی درحال مذاکره طرح هایی به ارزش  10 میلیارد یورو هستند.

محمودی اضافه كرد: علاوه بر این ، در ارتباط با هشت هزار مگاوات تولید برق نیز مذاکراتی آغاز شده است؛ همچنین برای  2 هزار مگاوات  دیگر در حال مذاکره برای تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی هستیم.

سرپرست وزارت نیرو، افزود: اکنون نزدیک به 12 هزار مگاوات از نیروگاه ها در حال تعمیر هستند  و هر هفته 2 تا 6 هزار مگاوات برای تعمیرات معرفی می شوند؛ هم اکنون در زمینه تامین  آب شرب شهرها  تنشی وجود ندارد.

گفتنی است؛سیزدهمین نمایشگاه صنعت آب صبح امروز (دوشنبه) با حضور 258 شرکت داخلی و 105 شرکت خارجی آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه انواع لوله و اتصالات پلیمری و فلزی، تصفیه و فیلتراسیون، سامانه‌های آب شیرین‌کن، لوله و اتصالات و شیرآلات، اتوماسیون و سامانه‌های ابزار دقیق، سامانه‌های اندازه گیری، تجهیزات آزمایشگاهی و آخرین فناوری‌ها و تولیدات و تجهیزات آب و فاضلاب در معرض نمایش عمومی قرار خواهد گرفت.

 این نمایشگاه به مدت چهار روز در فضایی به وسعت 30 هزار مترمربع برپاست و همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعداز ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

289 شهر در تنش آبی/یک دهه خشکسالی و مشکلات برای تامین آب

شاهین پاکروح معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب در نشست خبری که در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب، برگزار شد، افزود: 40 هزار کیلومتر در بخش شهری و 50 هزار کیلومتر در شبکه توزیع آب روستایی فرسوده هستند؛ یعنی سن آنها بالاتر از 25 سال است.

این مقام مسوول افزود: فارغ از اینکه تاسیساتی نو و فرسوده باشند، باید رفتار این تاسیسات کنترل شود؛ برای این امر، دستگاه های اندازه گیری کمی و کیفی نصب می کنیم که بتوانیم پایش کمی و کیفی آب را داشته باشیم، به این ترتیب، از نشت آب و شکستگی های موجود در شبکه توزیع نیز پی می بریم.

پاکروح اضافه کرد: در سال آبی 96-95 ، در کشور با خشکسالی مواجه بودیم؛ در سال آبی گذشته میزان بارندگی 230 میلی متر بود که نسبت به مدت مشابه پارسال 5 درصد کاهش داشت؛ در سال آبی گذشته، در 6 حوضه اصلی کشور، در 2حوضه بارندگی مناسب را داشتیم اما در چهار حوضه دیگر میزان بارندگی ها بین 28 تا 35 درصد کاهش بارندگی داشته است.

وی اظهار کرد: در موضوع خشکسالی، پارسال با دو موضوع مواجه بودیم؛ نخست اینکه میزان بارندگی ها کاهش یافت و دوم اینکه رژیم بارندگی ها تغییر کرد؛ عملا بارش برف جای خود را به بارندگی داده است؛ این دو موضوع باعث شده است منابع آبی در اختیار ما سال به سال کمتر شود و سرانه آن به زیر یک هزار و 300 متر مکعب در سال برسد.

پاکروح گفت: با ادامه این روند، در سالهای آینده ما با پدیده خشکسالی روبرو نیستیم، بلکه یک واقعیت برای کشور ما تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی از یک طرف و افزایش تبخیر از طرف دیگر، منابع آب را کم کرده است، گفت: در امسال 289 شهر ما با تنش روبرو بود؛ یعنی در ساعت های اوج مصرف، مصرف و تولید به نقطه سر به سر می رسد؛ این در حالی است که تعداد شهرهای تنش زا در کشور پارسال حدود 301 شهر بود.

پاکروح میزان آب بدون درآمد را 25 درصد ذکر کرد و گفت: این رقم در سال 1383 حدود 33 درصد بود؛ این در حالی است که در بخش هدررفت، میانگین کشورهای توسعه یافته 15 درصد و در کشورهای در حال توسعه 35 درصد است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه اخیر مجلس برای ساماندهی به انشعاب های غیرقانونی پرداخت و گفت: افرادی که به هر دلیل انشعاب غیرمجاز دارند، می توانند با مراجعه به اداره های آب از امتیازها و ظرفیت های این قانون استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۷
آزمایشگاه فنی و مکانیک وزارت راه و شهرسازی به بخش خصوصی واگذار شود
آخرین اخبار