عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:ایران در عملیات کرکوک نقش ندارد و اکثریت مردم کرد عراق با کار جاه‌طلبانه بارزانی مخالفند.

ایران در عملیات کرکوک نقشی ندارد/آمریکا به دنبال تجزیه سوریه استبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اکبر ولایتی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با فرستاده ویژه فرانسه در امور سوریه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رابطه ایران و فرانسه رو به رشد است و بار‌ها مقامات عالی رتبه دو کشور با یکدیگر تماس‌های تلفنی داشتند.

وی گفت: ایران از این نوع رفت و آمد‌ها استقبال می‌کند و من در این جلسه بر تمامیت ارضی سوریه و جلوگیری از هر نوع تخریب که توسط کشور‌های بین المللی در سوریه انجام می‌گیرد تاکید کردم.

ولایتی افزود: انشالله به زودی شاهد پیروزی مردم و ملت سوریه در برابر مشکلات خواهیم بود. آمریکایی‌ها در سوریه پایگاه نظامی ساخته اند و به دنبال تجزیه سوریه هستند که اگر در عراق موفق شدند آنجا هم موفق خواهند بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم و ارتش عراق با کفایت هستند و این را در برابر داعش نشان دادند تصریح کرد: ایران هیج نقشی در عملیات کرکوک ندارد و اکثریت مردم کرد عراق با کار جاه طلبانه آقای بارزانی مخالف هستند و دیدیم که تقریبا بدون درگیری آن منطقه در اختیار دولت بغداد قرار گرفت و آقای بارزانی باید قبول کند که اشتباه کرده و اعتراف کند و درصدد جبران آن بر آید.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه واکنش ایران نسبت به مواضع اروپایی‌ها درباره برجام چیست، گفت: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها دقت بیشتری را در زمینه خواسته‌ها و اظهاراتشان داشته باشند، اینکه آنها بگویند برجام را قبول داریم اما درباره حضور ایران در منطقه و برنامه دفاع موشکی صحبت می‌کنند، باعث می‌شود برجام مشروط شود که به هیچ‌وجه برای ما قابل قبول نیست.

عضو هیئت نظارت بر برجام ادامه داد: برجام هیچ شرطی ندارد و باید مطابق آنچه که بین ایران و 1+5 به توافق رسید اجرایی شود. اینکه اروپایی‌ها بگویند برجام را قبول داریم اما درخصوص حضور منطقه‌ای ایران صحبت کنند، اصلا حق آنها نیست. ما در این منطقه حضور داریم و حق داریم با همسایگان خود که مشترکات زیادی نیز داریم ارتباط و همکاری داشته باشیم، اما اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هیچ حقی ندارند که در منطقه برای خود امتیازی قائل شوند.

وی تصریح کرد: در منطقه کشوری مانند عراق دولت خود را دارد و دولتش مسئول رسیدگی به امور این کشور است که آقای حیدر العبادی نیز به خوبی در حال انجام امور داخلی عراق است و حضور مشورتی ایران نیز در عراق و سوریه به درخواست دولت‌های قانونی این کشورهاست اما از کشورهای اروپایی هیچ‌گاه درخواستی برای مشورت صورت نگرفته است.

ولایتی ادامه داد: همکاری‌های منطقه‌ای جزء حقوق ماست مانند همکاری‌هایی که اروپایی‌ها با تشکیل اتحادیه انجام داده‌اند ما نیز در منطقه اتحادیه مقاومت را تشکیل داده‌ایم که از تهران شروع می‌شود و از بغداد و دمشق عبور می‌کند و پس از عبور از لبنان به فلسطین ختم می‌شود. این خط مقاومت است و اعضای آن حق دارند به یاری یکدیگر بشتابند.

عضو هیئت نظارت بر برجام درباره واکنش ایران به نقض مکرر برجام توسط آمریکا و ارجاع آن به کنگره برای رفع نقضی که آمریکایی‌ها مدعی آن هستند  گفت: دونالد ترامپ و کنگره آمریکا در حال وقت تلف کردن در اجرای برجام هستند و تاکنون آنگونه که باید برجام را اجرایی نکرده‌اند. آنها تحریم‌ها را ادامه دادند و می‌خواهند بازی سیاسی کنند.

وی با بیان اینکه ارجاع برجام که رئیس جمهور آمریکا باید آنرا امضاء می‌کرد به کنگره، نشانه هدر دادن وقت است، افزود: جمهوری اسلامی ایران این را نمی‌پذیرد. هیچ دلیلی وجود ندارد که ما منتظر حرف منطقی از ترامپ باشیم، او آدم غیرقابل پیش‌بینی است و حتی خود آمریکایی‌ها نیز از کارهای غیر عقلانی او به ستوه آمده‌اند.

ولایتی تأکید کرد: ما هیچ حسابی روی حرف‌های ترامپ باز نمی‌کنیم و اصلا به آن اعتنا نمی‌کنیم، جمهوری اسلامی ایران براساس منافع خود تصمیم می‌گیرد که چه کار کند. اینکه ترامپ بگوید ایران سپاه داشته باشد یا نه اصلا حرف درستی نیست.

عضو هیئت نظارت بر برجام ادامه داد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبلور آرمان‌های مقاومت مردم ایران است و حس مقاومت این ملت در برابر بیگانگان و دفاع از تمامیت ارضی کشور در سپاه پاسداران جمع شده است؛ سپاه چیزی جز ملت ایران نیست، بنابراین اگر علیه سپاه سخنی گفته شود در واقع علیه ملت ایران صحبت شده است.

ولایتی در بخش پایانی سخنانش درباره برگزاری جلسه هیئت نظارت بر برجام طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: جلسه این هیئت برگزار شده و تصمیماتی نیز اتخاذ شده است.

انتهای پیام/

 

مخالفت مردم کرد عراق با اقدامات بارزانی

تصمیمات هیئت نظارت بر برجام درباره عهدشکنی آمریکا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامی حقوق شهروندی
۲۳:۱۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
حامی حقوق شهروندی
۲۳:۱۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
زنده باد ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
ما پشتیبان ایرانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
ما پشتیبان ایرانیم
آخرین اخبار