رئیس نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان گفت : هم اکنون 15 گروه محیط بانی سرشماری پاییزه پستانداران استان خراسان شمالی را از امروز چهارشنبه به مدت یک ماه انجام می دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازبجنورد؛  بهروز جعفری رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی گفت : این سرشماری به روش مشاهده مستقیم انجام می شود و محیط بانان با مشاهده مستقیم به آمار برداری از جمعیت وحوش اقدام می کنند.

وی افزود : در این طرح جمعیت گونه های مختلف قوچ و میش اوریال ، کل ، بز و آهو آمار برداری می شود و محیط بانان در صورت مشاهده گونه های دیگر همچون گرگ ، گراز ، خرس و یا پلنگ و یوز پلنگ مشاهدات را ثبت می کنند.

جعفری اظهار کرد: طرح سرشماری پاییزه در سه پارک ملی استان شامل پارک ملی سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین و پارک ملی ضامن آهو در شهرستان جاجرم انجام می شود .

وی تصریح کرد : این طرح در چهار منطقه حفاظت شده شامل سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین ، قورخود در مانه و سملقان ، گلیل و سرانی در شیروان و پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه سرشماری پاییزه پستانداران توسط 15 گروه سه نفره در استان انجام می شود ، افزود : برآورد جمعیت گونه های مختلف و تحلیل افزایش یا کاهش آمار جمعیتی از اهداف این طرح است .

جعفری گفت : در استان  خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور ، 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور ، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند .

گفتنی است : برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ ، بالابان ، هوبره ، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

انتهای پیام/آ

شناسایی وسرشماری پستانداران حیاط وجش در استان خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.