مدیرعامل تعاونی گردوکاران شهرستان تویسرکان گفت: متأسفانه با ورود چوب‌های آلوده برای صنعت مبل و منبت از دیگر شهر‌های کشور، تخم کرم خراط وارد شهرستان و باعث آلوده شدن درختان گردو شد.

چوب‌های وارداتی درختان گردوی تویسرکان را آلوده کردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ عبدالله قمری مدیرعامل تعاونی گردوکاران شهرستان تویسرکان گفت: تعاونی گردوکاران شهرستان تویسرکان در سال ۷۱ تأسیس شد و در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ عضو دارد که تا سال ۹۶ این تعاونی به صورت هیئتی اداره می‌شد، اما اکنون اطلاعات گردوکاران به‌روز شده و در سیستم تعاونی به ثبت رسیده تا بتوان براساس اطلاعات دقیق برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به سرمازدگی دیررس درختان گردوی شهرستان عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توانست ما را از خسارت سرمای دیررس بهاره نجات دهد تبدیل درختان گردوی تویسرکان با پیوندک گونه چنلَر به عنوان گونه‌ای دیرگل، به جای گردوی سنتی تویسرکان است که این کار با تلاش وزارت جهادکشاورزی و مدیریت جهادکشاورزی با برگزاری دوره سه‌روزه آموزشی و پیوندک به باغات انجام شد.

مدیرعامل تعاونی گردوکاران شهرستان تویسرکان حفظ برند گردوی تویسرکان را اولویت نخست تعاونی اعلام کرد و افزود: برای حفظ برند گردوی تویسرکان دو کار انجام شد؛ ابتدا ثبت جغرافیای گردوی تویسرکان که در وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد و گام بعدی ثبت جهانی گردوی تویسرکان در دفتر ثبت مالکیت‌های معنوی است که گام‌های اولیه در این زمینه برداشت شده و. منتظر اعلام مستندات از سوی این دفتر هستیم.

وی تصریح کرد: در کنار این موارد، عرضه گردوی تویسرکان یکی از حلقه‌های مفقوده است چرا که باید از یک بستر مناسب انجام شود که این مشکل با تشکیل انجمن گردوکاران رفع خواهد شد تا بتوان از عرضه فله‌ای به خارج از شهرستان و افزودن گردو‌های دیگر مناطق کشور به آن و عرضه در سطح کشور و حتی خارج از کشور به نام گردوی تویسرکان با کیفیت نازل جلوگیری کرد که نداشتن کیفیت گردوی دیگر شهر‌ها باعث ضربه زدن به برند گردوی تویسرکان نشود و با تشکیل این انجمن می‌توان بحث بازاریابی، صادرات و به‌روز کردن باغات را ساماندهی کرد که راه‌اندازی بازارچه گردو در تویسرکان هم در این راستا است و بحث بسته‌بندی گردو هم هر چند محدود، اما توسط بخش خصوصی در شهرستان راه‌اندازی شده است.

قمری با تأکید بر مبارزه با آفات در باغات گردو خاطرنشان کرد: متأسفانه با ورود چوب‌های آلوده برای صنعت مبل و منبت از دیگر شهر‌های کشور، تخم کرم خراط وارد شهرستان و باعث آلوده شدن درختان شد که در این راستا و برای مبارزه با کرم خراط به صورت رایگان تله فره مونی خردادماه امسال در اختیار کشاورزان قرا گرفت تا تخم‌ریزی کرم خراط را مختل کرد و کشاورزان در کنار استفاده از این تله، با بریدن شاخه‌های خشک و سوزاندن آن‌ها و استفاده از چسب پیوند در محل برش از رشد کرم خراط جلوگیری کنند.

وی در پایان گفت: هنوز تعدادی از باغداران گردو حاضر به تغییر روش باغداری خود از سنتی به مدرن نمی‌شوند که این امر با فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی درست و آموزش‌های لازم و بیان تجربیات دیگر باغداران که از روش‌های مدرن باغداری استفاده کرده و و به نتایج خوبی دست یافته‌اند، میسر خواهد شد.

انتهای پیام/ز

درختان گردوی تویسرکانی در حال نابودی

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار