استاد روان شناسی دانشگاه شیراز گفت: همه الگوهای نظری باید در جامعه عملیاتی شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  تقوی استاد روانشناسی دانشگاه شیراز صبح امروز در مراسم چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در سالن همایش های صدا و سیما که برگزار شد، اظهار کرد: حوزویان باید الگوهای مورد نیاز جامعه را استخراج کنند و دانشگاهیان باید با توجه به وضعیت موجود این الگوهای نظری را عملیاتی کنند تا ما به این الگوها نزدیک شویم و علم نافع را از این راه استخراج کنیم .

وی بیان کرد: برای تحول در علوم انسانی نیازمند تغییرات اساسی در کلیات هستیم که که این کار ساده‌ای نیست .

تقوی عنوان کرد: در پیش‌فرض‌های انسان‌شناسی باید انسان را یک مجموعه بسیط بینیم تا عملکردهای آن را تحلیل کنیم زیرا آنچه فلاسفه در بعد معرفت‌شناسی و روانشناسان در بعد روان شناسی مورد بررسی قرار دادند نشان می‌دهد که نفس قوای متعددی دارد که هر لحظه با هم در تعامل هستند.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: نفس انسان در بعد مادی حیات وقتی ابتدا به نطفه و سپس به جنین تبدیل و متولد می‌شود با طبیعت اجتماع و خالق خود در تعامل است و از آن تاثیر می‌پذیرد.

تقوی تاکید کرد: قوای وجودی انسان با عوالم وجودی هماهنگی می کند، قوه حس با طبیعت، قوه مثال او با برزخ، قوه فوق عقل با عالم قیامت و عرش هماهنگی هستند.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز  افزود: ما باید این هماهنگی را دریاببیم و ببینیم که چه عاملی خروجی رفتار انسان را شکل می‌دهد و چگونه می‌توان در مراحل رشدی، سلامتی و بیماری از ابعاد وجودی انسان شناخت پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نفس انسان در حال اشتداد جوهری است، اظهار کرد: انسان با حواس شروع می‌کند، حواس با اشتداد بیشتر می شود، همچنین با ادراک معانی جزئی تقویت و با قوه عقلانی در این مسیر پیش می‌رود.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز با اشاره به دیدگاه‌های زمان ارسطو و افلاطون، ادامه داد: در آن روزگار  این دو دانشمند بررسی کردند که دستگاه‌های ادارکی بشر به چه شکل عمل می‌کند، در واقع دیدگاه تجربه‌گرایی، عقل‌گرایی و اراده‌گرایی را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: : زیرساخت های دانشی و فطری در انسان وجود دارد اما در ارتباط با واقعیت و اجتماع به عرصه ظهور می‌رسد.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز ابراز گفت: شناخت، حس و اراده انسان به تنهایی کار نمی‌کند بلکه همه در تعامل با هم مطرح می‌شوند، حس، عقل و قلب با یکدیگر درگیر هستند و اشتداد جوهری دارند، با وجود این باز هم نمی توانیم رفتار انسان را توجیه کنیم زیرا برخی رفتارها با هیجانات در ارتباط هستند و قوای ادارکی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

تقوی اظهارکرد: ژنتیک، نطفه پاک و لقمه عملکرد و رفتار انسان را تحت تاثیر قرار می دهد کما اینکه امام حسین وقتی لشکر یزید را نصیحت می کند و آنها در مقابل هلهله می کنند امام می فرمایند شما سخنان مرا فهم نمی کنید چراکه شکم های شما از مال حرام انباشته شده است پس امام فهم را به مال حرام نسبت می‌دهند.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز گفت: مکاتب وقتی می‌خواهند شناخت، رفتار و نفس انسان را تبین کنند، می بینیم که آنها نمی توانند با تجربه گرایی و خرد گرایی آن را تبین کنند چراکه این کار بسیار دشوار است و نیاز به وساطت دارد ما به کمک فلاسفه و دروس معرفت نفس می توانیم به ادراک لازم برسیم و اینجاست که این تعامل بسیار سازنده بین فلسفه و روان شناسی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در اسلام ملاک رفتار امام معصوم(ع) است که به ما می گوید سلامتی و انحراف کجاست؟ و رفتار امام را بررسی  و الگوها را شناسایی کنیم، پس ما باید کنش، بینش و رفتار امام را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم امام دنبال چه هدف و آرزوهایی است و با گروه های مختلف مردم و جامعه چگونه برخورد می کردند.

استاد روانشناسی دانشگاه شیراز یاد آور شد: حوزویان باید این الگوها را استخراج کنند و دانشگاهیان باید با توجه به وضعیت موجود جامعه این الگوهای نظری را عملیاتی کنند و تا ما به این الگوها نزدیک شویم و علم نافع را از همین اینجا می توانیم استخراج کنیم که هستی برای آن به وجود آمده است و امام دنبال آن است، هر چه به این کمک کند علم است و به درد ما می خورد، وحدت علوم و طبقه بندی علوم همه باید در یک مسیر و جهت قرار گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار