مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۸۲ هزار و ۵۰۴ نفر- ساعت آموزش مهارتی به روستاییان و عشایر استان ارائه شده است.

ارائه ۲۸۲ هزار نفر ساعت آموزش مهارتی به روستائیان و عشایر به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، محمد جهانتیغیمدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان  افزود: این آموزش‌ها معادل یک هزار و ۷۱۴ نفر- دوره آموزشی بوده که برای روستاییان و عشایر استان در راستای ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای سطح زندگی جوامع روستایی و عشایری ارائه شده است.

وی بیان کرد: از مجموع آموزش‌های مهارتی ارائه شده ۲۳۸ هزار و ۶۸۰ نفر- ساعت آموزش معادل یک هزار و ۴۹۹ نفر- دوره آموزشی در کارگاه‌های روستایی و ۴۳ هزار و ۸۲۴ نفر- ساعت معادل ۲۱۵ نفر-دوره آموزشی در کارگاه‌های عشایری برای متقاضیان به اجرا در آمده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان در ادامه افزود: از جمله رشته‌های آموزش داده شده به روستائیان و عشایر می‌توان به سکه دوزی، سوزن دوزی، رایانه کار، برقکار ساختمان درجه یک و ۲، انجام سرویس و نگهداری خودرو، تعمیرکار کولر‌های آبی، نازک دوزی، خیاط لباس‌های سنتی، تولیدکننده خانگی اسانس و عرقیات گیاهی و تعمیرکار پکیج شوفاژ‌های گازی اشاره کرد.

وی گفت: خشکسالی، رکود و نبود اشتغال در روستا‌ها باعث مهاجرت و کوچ روستائیان شده و روستا‌های خالی از سکنه شاید هولناک‌ترین ضربه اقتصادی و اجتماعی باشد که بر پیکره توسعه یک کشور وارد می‌شود. وقتی روستا‌ها از ماهیت تولیدی خود دور شود، نبض اقتصاد جامعه کند می‌شود و آسیب‌های اجتماعی متعددی نیز به دنبال آن خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: وجود امکانات رفاهی برای ماندگاری روستاییان کافی نیست و برای جلوگیری از مهاجرت باید اشتغال پایدار برای آن‌ها فراهم شود که حمایت از صنایع کوچک در روستا‌ها می‌تواند قدم مهمی در این زمینه باشد؛ حمایت از صنایع کوچک در روستا‌ها می‌تواند موتور اشتغال را به راه بیندازد و با حمایت از مشاغل خانگی نیز می‌توان به ماندگاری بیشتر روستاییان در محل سکونتشان امیدوار بود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار