بازرسان کوبایی: ادعای حمله صوتی به دیپلمات‌های آمریکایی، کاملا تخیلی است

گروهی از بازرسان کوبایی اعلام کردند ادعای دیپلمات‌های آمریکایی مبنی بر حمله صوتی به آن‌ها در هاوانا شبیه به داستان‌های «علمی-تخیلی» است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ دولت کوبا برای رسیدگی به اتهامات آمریکا که مدعی شده بود دیپلمات های این کشور در هاوانا هدف حمله امواج فراصوت قرار گرفته اند، تیمی از بازرسان را مامور رسیدگی و تحقیق به این شکایت کرد. در این میان آمریکایی ها حاضر به همکاری با بازرسان کوبایی و یا مشارکت در پرونده تحقیقات نشدند.

بازرسان رسمی دولت کوبا اعلام کردند هیچ مدارک و شواهد موثقی دال بر اثبات ادعای دیپلمات های آمریکایی به دست نیامده است و اساسا صحبت کردن درباره حملات فراصوت که بتواند دیپلمات های آمریکایی را ناشنوا کند، بیشتر به داستان های علمی-تخیلی شباهت دارد تا واقعیت.

بر همین اساس، دولت کوبا، واشنگتن را به تهمت زدن به هاوانا متهم کرده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد وی معتقد است هاوانا مسئول آسیب رسیدن به 24 دیپلمات آمریکایی است. واشنگتن در اقدامی تلافی جویانه 15 دیپلمات کوبایی را از آمریکا اخراج و اغلب کارکنان خود را اوایل اکتبر از کوبا خارج کرد.

کوبا با قاطعیت اتهامات آمریکا مبنی بر حمله فراصوتی به کارکنان این کشور در هاوانا را رد می کند و از سه مقام ارشد در وزارت کشور و یک پزشک متخصص برای تحقیق درباره این پرونده دعوت کرد. این تیم بازرسان برای تکمیل تحقیقات خود از مشاوره حدود 2 هزار مقام امنیتی، کارشناس در امور جرم شناسی، شنوایی سنجی و امور فیزیک و ریاضی کمک گرفتند تا به نتیجه کامل و درستی در این زمینه برسند. روند تحقیقات هنوز تکمیل نشده؛ اما تا به اینجای کار هیچ مدرکی دال بر صحت ادعای آمریکایی ها به دست نیامده است.

کارشناسان اعلام کردند حتی اگر افرادی ناشناس از دستگاه های امواج فراصوت خارج از ساختمان محل سفارت آمریکا در هاوانا استفاده کرده باشند، امکان ندارد بتواند مکانی مشخص را هدف قرار دهد؛ زیرا تا شعاع چندین متری نصب دستگاه، تمام افراد، آمریکایی یا کوبایی، تحت تاثیر امواج قرار خواهند گرفت. این در حالیست که ساکنان محلی نزدیک سفارت آمریکا هیچ شکایتی از احساس سرگیجه، ضعف و ناشنوایی نداشته و فقط دیپلمات های آمریکایی با این مشکلات مواجه شدند. در واقع، ادعای دیپلمات های آمریکایی پایه و اساس علمی ندارد.

کاخ سفید هنوز اظهار نظری درباره نتیجه تحقیقات بازرسان کوبایی ارائه نکرده است.

 

انتهای پیام/

اعلام غیرواقعی بودن ادعای دیپلمات‌های آمریکایی در کوبا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار