معاون سیاسی اجتماعی استانداری گفت: با ثبت جهانی روستای کلپورگان سراوان در آذر ماه امسال، ایران مقام اول دنیا را در ثبت جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی شهر‌ها و روستا‌ها به دست آورده است.

جشن ثبت جهانی روستای کلپورگان هفتم آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علی اصغر جمشید نژاد معاون سیاسی اجتماعی استانداری  در نشست شورای راهبردی گردشگری استان گفت: جشن ثبت جهانی و اهداء لوح ثبتی روستای کلپورگان سراوان، هفتم آذرماه امسال با حضور مقامات بین المللی و ملی برگزار می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه در سطح کشور روستا‌های بسیاری وجود دارد که دارای شهرت و ویژگی‌های منحصر بخود هستند گفت: انتخاب روستای کلپورگان در رقابت با این روستا‌ها حاصل توجه دولت به استان و مدیریت خوب استان است.

جمشیدنژاد با بیان اینکه سفال کلپورگان بدون استفاده از چرخ سفالگری و نقوش خاص خود با قدمت ٦ هزار سال توسط بانوان روستای کلپورگان ساخته می‌شود، تصریح کرد: مطالعه در زمینه سفال کلپورگان از حدود ١٥٠ سال قبل آغاز شده است و همواره مورد توجه محققین و باستانشناسان قرار دارد.

وی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار با اشاره به ارزشمند بودن ثبت جهانی این روستا، إظهار داشت: نگهداشت ثبت جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است که دستگاه‌های مربوطه باید مراقبت و توجه لازم را در طرح‌های توسعه‌ای این روستا لحاظ کنند تا موجب خروج این روستا از فهرست آثار جهانی نشود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم خواستار همکاری همه‌ی سازمان‌ها برای هرچه بهتر برگزارشدن این جشن شد.

کامبیز مشتاق گوهری از خوشحالی شهروندان سراوانی نسبت به ثبت جهانی روستای کلپورگان خبر داد و إبراز امیدواری کرد این روستا به عنوان قطب گردشگری، محل جذب گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد.


انتهای پیام/ع

ایران مقام اول دنیا در ثبت جهانی میراث فرهنگی وصنایع دستی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار