رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل؛

4 درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان اردبیل تولید می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور در استان اردبیل تولید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی،رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می شود افزود: بخش کشاورزی محور توسعه استان به شمار می رود که خوشبختانه در دولت تدبیر و امید شاهد رونق این بخش هستیم.

وی گفت: امسال این استان در 12 محصول مهم رتبه یک تا 7 کشوری را به خود اختصاص داده که نشان از قابلیت بالای کشاورزی آن است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: این محصولات شامل گندم ، جو ، سیب زمینی، چغندر قند و بذر چغندر، دانه های روغنی کلزا و ذرت بذری ،حبوبات و عسل است.

سروی اظهار کرد: امسال شاهد افزایش تولید محصولات کشاورزی به رغم مشکلات ناشی از کم آبی و خشکسالی در برخی مناطق بودیم و امید است در سال زراعی جاری با بارش مناسب ، بکارگیری روش های نوین کشت و آبیاری و تغییر الگوی کشت میزان تولید محصولات کشاورزی استان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی بابیان اینکه در چهار سال گذشته 8 دهم میلیون تن به تولیدات کشاورزی استان اردبیل اضافه شد ،گفت: میزان تولیدات کشاورزی این استان در چهار سال از 3.7 میلیون تن به 4.5 میلیون تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به میزان تولید گندم و سیب زمینی در استان افزود: میزان تولید گندم 620 هزار تن و تولید سیب زمینی با کسب رتبه دوم کشوری به 730 هزار تن رسیده است.

سروی از میزان تولید سالانه 87 هزار تن دانه های روغنی ، 26 هزار تن حبوبات، 30 هزار تن گوشت قرمز،42 هزار تن گوشت سفید و 265 هزار تن شیر در استان خبر داد و گفت: افزایش تولید این محصولات در اولویت قرار گرفته است .

وی با اشاره به برند سازی محصولات کشاورزی گفت: 10 محصول استراتژیک کشاورزی استان در نوبت برند سازی قرار دارند که بزودی اسامی آنها نظیر سیب زمینی و عسل اعلام می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در بحث صادرات محصولات کشاورزی به رغم برخی موانع و مشکلات بازارهای جهانی و بین‌المللی در سایه تلاش دولت تدبیر و امید وضعیت مطلوبی داریم بطوریکه باهمت و تلاش اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و پیگیری‌های انجام‌شده صادرات بخش کشاورزی استان تقویت‌شده است.

سروی ضرورت توجه به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات محصولات باارزش افزوده بالا را یادآور شد و گفت: یکی از بزرگترین مشکلات در مسیر توسعه صادرات محصولات کشاورزی توجه به کیفیت این محصولات است که به نظر می‌رسد در حال حاضر این کیفیت از متوسط جهانی پایین‌تر نیست.

وی گفت: باید در کنار بسته‌بندی به راه‌اندازی شرکت‌های صادرات محور در حوزه کشاورزی توجهی جدی شود چرا که در سایه راه‌اندازی چنین شرکت‌هایی می‌توان محصولات متنوع کشاورزی را که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار نیستند زمینه صادراتشان را فراهم کنیم.

 

انتهای پیام/ح

اردبیل در 12 محصول کشاورزی رتبه برتر کشور را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.