کشت موسیر در ۳۰ هکتار از اراضی کوهرنگ

کشت گیاه دارویی موسیر در سطح ۳۰ هکتار از اراضی شهرستان کوهرنگ آغاز شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عباس خسروی مدیر جهادکشاورزی کوهرنگ، از کشت گیاه دارویی موسیر در سطح ۳۰ هکتار از اراضی مستثنیات این شهرستان در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی و شیب مناسب اراضی این منطقه برای کشت موسیر گفت: این طرح با توجه به تشدید خشکسالی‌ها و تنش‌های آبی اخیر و محدودیت منابع آبی و همچنین براساس اهداف و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و باغات دیم در زمین‌های کم بازده اجرا می‌شود که مورد استقبال بی نظیر مردم و بهره برداران قرار گرفته است.

خسروی با بیان اینکه کشت موسیر از چند روز قبل آغاز شده است و همچنان ادامه دارد افزود: میانگین برداشت موسیر از این اراضی، سه تا چهار تن در هر هکتار خواهد بود.

وی افزود: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با همکاری یکی از بانک‌ها و جهت ترغیب کشاورزان و بهره برداران، اقدام به پرداخت تسهیلات با کارمزد ۱۰ درصد برای توسعه این طرح نموده است.

به گفته خسروی؛ سال گذشته هم ۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت موسیر اختصاص یافت.

موسیر (Allium hirtifolium) از گیاهان دارویی و شبیه سیر با ریشه پیاز مانند، برگ‌های باریک و دراز، گل‌های بنفش مایل به قرمز و گل آذین خوشه‌ای ساده می‌باشد که فصل بهار در نواحی معتدل می‌روید و بوی آن از سیر کمتر است.

برگ و ریشه این گیاه دارای مصرف خوراکی و دارویی بوده و علاوه بر استفاده در ترشی‌ها و اغذیه، به دلیل سرشار بودن از ویتامین و ترکیبات مفید، دارای تأثیرات و خواص ضد باکتریایی، دفع انگل، کاهش قند خون، افزایش دفع ادرار، التیام و ترمیم زخم‌ها، تسکین التهاب طحال و کبد، تأثیر مثبت بر دستگاه اعصاب مرکزی، کاهش سردرد‌های میگرنی، کمک به سیستم قلبی عروقی، کاهش چربی‌های خون، پیشگیری از تصلب شرائین و تنظیم فشار خون است.

کوهرنگ از شهرستان‌های ۹ گانه چهارمحال و بختیاری با ۳۵ هزار نفر جمعیت می‌باشد که مرکز آن (شهر چلگرد) در فاصله ۸۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام/خ

کشت ۳۰ هکتار موسیر در شهرستان کوهرنگ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.