مدیرکل ستاد مدیریت بحران قزوین گفت: با تلاش شبانه روزی ماموران منابع طبیعی و کمک‌های مردمی بیش از ۹۰ درصد حریق در اراضی ملی طارم سفلی در استان مهار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ایرج زاهدپور مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان قزوین گفت: در پی بروز حریق در بخش وسیعی از مراتع و اراضی منابع طبیعی در روستای حسین آباد طارم در استان قزوین ماموران حفاظت عازم منظقه شدند و به مهار آتش پرداختند که منطقه آتش گرفته بیشتر بعنوان مرتع محسوب میشود و به باغات زیتون منطقه طارم آسیب نرسانده است.

وی افزود: در حال حاضر نیرو‌های هلال احمر، بخشداری، نیرو‌های مردمی روستا‌های اطراف، محیط زیست و منابع طبیعی در منطقه طارم سفلی برای مهار آتش مستقر هستند و هواپیما‌های سمپاشی نیز از روز گذشته در منطقه پرواز می‌کنند و میزان خسارات احتمالی پس از اطفای کامل اعلام می‌شود.

آتش در اراضی ملی و منابع طبیعی طارم استان قزوین مهار شد+ تصاویر

وی بیان کرد: به سبب وزش باد و خشکی درختان آتش در منطقه گسترش یافته است.

زاهدپور گفت: منطقه صعب‌العبور است و این امر مهار آتش را دشوار کرده به طوری که نیرو‌ها باید خود را پیاده به منطقه آتش‌سوزی برسانند.

علی اکبر اسداللهی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین نیز در خصوص آخرین وضعیت مهار آتش در مراتع و اراضی ملی محدوده حسین آباد طارم سفلی گفت: از دو روز گذشته بیش از ۱۰۰ مامور در منطقه حضور دارند و با سختی فراوان در حال مهار آتش هستند که خوشبختانه صبح امروز بیش از ۹۰ درصد حریق مهار شده است.

 

آتش در اراضی ملی و منابع طبیعی طارم استان قزوین مهار شد+ تصاویر

آتش به منطقه جنگلی طارم نرسید

اسداللهی بیان کرد: این اراضی از حسین آباد طارم ئ در محدوده بالای امامزاده یحیی قرار دارد و ار اراضی ملی و مراتع مشجع است که نگرانی ما جنگلهای مسیر بود که با تلاش ماموران و زدن «آتش بر» از سرایت حریق به جنگل که می توانست آسیب زیادی به استان وارد کند جلوگیری شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین تصریح کرد: با حضور ۸۵ تن از نیروهای منابع طبیعی و ۳۳ تن از نیروهای لشکر ۱۶ زرهی، ۱۰ نفر نیروی کمک محیط زیست، بخشداری و افرادی از جوامع محلی و نیروهای بومی و هلال احمر با تلاش شبانه روزی اکثر آتش مهار شده است.

وی بیان کرد: تنها حدود ۱۰ درصد حریق که در دره ها که صعب العبور است هنوز مهار نشده و تلاش ماموران ویژه رنجر برای مهار ادامه دارد و امیدواریم در چند ساعت اینده این محدوده نیز خاموش شود.

اسداللهی گفت: همچنین با سه سورتی پرواز هواپیماهای شرکت خدمات هواپیمایی ویژه مقادر متنابهی آب برای خاموش کردن حریق استفاده شد اما به دلیل وجود باد شدید در منطقه ادامه پرواز خطرناک است و امکان ندارد.

وی در خصوص حجم حریق در این محدوده اظهارنظر نکرد اما گفته می شود بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هکتار از اراضی در این حریق آسیب دیده است.

به نظر می رسد با توجه به این که افراد عادی به این منطقه رفت و آمد ندارند به احتمال زیاد و گفته شاهدان عینی باز هم بی احتیاطی شکارچیان در آتش افروختن و خاموش نکردن آن و وجود باد شدید در منطقه موجب بروز این حریق و خسارت فراوان به مراتع و منابع طبیعی استان شده است.

انتهای پیام/پ

در این باره بیشتر بخوانید

نیروهای ارتش و سپاه برای اطفای آتش‌سوزی به طارم اعزام شدند 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.