قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

تأکید بر رعایت بهداشت فردی در پیاده‌روی اربعین

قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدگفت: زائران برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار مسائل و نکات بهداشتی موردنیاز را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مسعود شریفی قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: با اشاره به‌ضرورت رعایت بهداشت فردی در پیاده‌روی اربعین حسینی،‌ گفت: زائران باید برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار مسائل و نکات بهداشتی موردنیاز را رعایت کنند تا سفر ایمنی را داشته باشند.

شریفی افزود: زائران ابتدا باید قبل از شروع سفر در مورد بیماری‌های مختلفی که ممکن است که در طول سفر با آن مواجه شوند با پزشک خود مشورت کنند بیماران قلبی عروقی، تنفسی و دیابتی که قصد شرکت در مراسم اربعین رادارند حتماً داروهای موردنیاز خود را قبل از خارج شدن از مرز تهیه و در اسباب سفر خود جاسازی کنند.

وی همراه داشتن داروهای تجویزشده پزشک برای بیماران به‌ویژه افراد مبتلابه دیابت، فشارخون و دیگر بیماری‌های مزمن ضروری خواند و ادامه داد: هرچند در طول مسیر موکب بهداشتی درمانی بوده و داروهای حداقلی را در اختیارشان می‌گذارد اما برای اطمینان بیشتر خودشان دارو به همراه داشته باشند.

شریفی بهداشت فردی را یکی از نکات مهم بهداشتی در پیاده‌روی اربعین دانست و تصریح کرد: شست و شوی مکرر دستان با آب و صابون جهت جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی مخصوصاً عفونت‌های تنفسی الزامی است؛ همچنین زائران حتماً به رعایت آداب و بهداشت تنفسی توجه داشته باشند و به توصیه‌های بهداشتی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این مقام مسئول در ارتباط با توصیه‌های پزشکی به زائرین دیابتی، خاطرنشان کرد: در پیاده‌روی اربعین شرایط سخت بوده و امکان دسترسی به امکانات پزشکی به‌راحتی میسر نیست؛ لذا به بیماران دیابتی توصیه می‌شود نسبت به زخم‌های خود حساس بوده و پاهای خود را مرتب شست‌وشو داده و مورد معاینه قرار دهند تا مشکل خاصی برای آن‌ها رخ ندهد.

وی استفاده از آب و غذای سالم را از دیگر ضرورت‌های تأمین سلامت فردی زائران در پیاده‌روی اربعین حسینی دانست و عنوان کرد: هرچند کاروان‌ها و موکب‌های مختلف سعی می‌کنند با حداکثر ایمنی آب و غذای بهداشتی را به زائران برسانند؛ اما خود افراد نیز باید مواظب باشند و فقط در صورتی از مواد غذایی و آشامیدنی استفاده کنند که کاملاً از بهداشتی و سالم بودن آن اطمینان حاصل کرده باشند.

قائم‌مقام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به توصیه‌های ایمنی و سلامت عمومی تأکید کرد: به زائران توصیه می‌شود نسبت به رعایت مسائل زیست‌محیطی در مسیر پیاده‌روی کوشا باشند تا مکانی امن هم برای خودشان و هم برای دیگر زائران باشد.

شریفی در ادامه خاطرنشان کرد: در عراق فصل طوری است که روزها کمی هوا گرم و شب‌ها سرد است و این تفاوت درجه هوا در شب و روز ممکن است زائران را در معرض بیماری‌ها تنفسی و سرماخوردگی قرار دهد به همین دلیل این مورد باید مراقبت شود؛ مخصوصاً کودکان که نسبت به بیماری‌ها حساس‌تر هستند.

این مقام مسئول در رابطه با لزوم استفاده از واکسن هپاتیت A قبل از اعزام به مراسم اربعین، یادآور شد: خیر واکسن خاصی برای عراق نیاز نیست و واکسن هپاتیت A جزو توصیه‌های وزارت بهداشت نیست.

انتهای پیام/ی

  جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیرداربا رعایت  نکات بهداشتی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.