مانور واکنش سریع شرایط اضطراری انفجار در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه جنوب شرق با مشارکت اعضای کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرستان رفسنجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رییس واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست منطقه هدف از برگزاری این مانور را  افزایش آمادگی، سنجیدن توان مقابله با تهدیدات خرابکارانه تروریستی پرسنل این شرکت و سازمان‌های مربوط با مدیریت بحران عنوان کرد و گفت: برگزاری مانور در واقع شبیه‌سازی و پیش‌بینی وقوع احتمالات مختلف است تا از این طریق بتوان توان عملکردی واحدهای فنی، عملیاتی و ستادی منطقه را برای مقابله با شرایط بحرانی افزایش داد.

یاسر دهقانی افزود: در شرایط اضطراری که گروه‌های تروریستی با هدف اخلال در انتقال فرآورده‌های نفتی و توقف سوخت‌رسانی اقدام به بمب‌گذاری خط لوله انتقال فرآورده محتوی بنزین می‌کنند، این مانور  در راستای پیشگیری یا کاهش خسارات ناشی از بروز این حادثه برگزار شد.

وی با بیان اینکه باید با پیش‌بینی همه حوادث رخ داده و کسب آمادگی‌های لازم توان مدیریت مقابله را کسب کنیم، تصریح کرد: با در نظرگرفتن احتمال افت فشار در مرکز انتقال نفت رفسنجان بر اثر این حادثه شرایط اضطراری اعلام و دستور توقف فعالیت انتقال فرآورده‌های نفتی صادر شد و در این راستا اعضای کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران رفسنجان با اعزام نیرو به محل حادثه با تشکیل جلسه ستاد بحران به تجزیه و تحلیل حادثه پرداختند.

دهقانی به تشریح احتمالات و ابعاد دیگر بحران پرداخت و یادآور شد: در این مانور شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه جنوب شرق به همراه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طی واکنش سریع با اعزام یک دستگاه خودروی اطفای حریق اقدام به مهار حریق کرده و در همین حین آتش‌نشانی رفسنجان نیز به کمک آمد.

وی با اشاره به اینکه در طی عملیات گروه های امدادی اعزامی از شرکت نفت، هلال احمر و مرکز فوریت‌های پزشکی اقدام به امدادرسانی به مجروحان حادثه کردند، گفت: با توجه به اینکه در صورت بروز حادثه برای خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی آلودگی زیست محیطی  ناشی از نشت مواد نفتی می‌تواند خطرساز شود، در همین راستا در طی مانور کارشناسان محیط زیست به محل حادثه اعزام شدند و تدابیر لازم در راستای جلوگیری از اثربخشی آسیب و آلودگی محیط زیست با ارائه راهکار لازم سنجیده شد.

دهقانی به احتمال نشت و پارگی خط لوله انتقال نفت اشاره کرد و افزود: طی این مانور سعی شد به‌منظور کاستن از خطرات حاصل از این نشت، شرکت خطوط لوله با انجام اقدامات اولیه و کنترل نشتی مواد اقدام به پاک‌سازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی با اعزام خودروهای سنگین برای جمع آوری این خاک‌ها کند.

وی با اعلام اینکه بر اثر این حادثه دو نفر از پرسنل شرکت خطوط لوله منطقه جنوب شرق دچار سوختگی شدند، تصریح کرد: با حضور به موقع نیروهای امداد هلال احمر، آمبولانس درمانگاه شهرک نفت و اورژانس 115 فوریت‌های پزشکی نفرات برای مداوا به بیمارستان علی ابن ابیطالب اعزام شدند.

دهقانی افزود: مدیر منطقه جنوب شرق در پایان مانور با اعزام گروه‌های تعمیراتی از مرکز منطقه، اقدام به تعمیر نقاط آسیب دیده خطوط لوله بر اثر انفجار بمب کرد.

یادآور می شود: فرماندار رفسنجان ضمن حضور در بین نیروهای عمل کننده مانور از نزدیک در جریان برگزاری آن قرار گرفت و در پایان از عملکرد نیروهای حاضر ابراز رضایت کرد.

انتهای پیام/ب

مانور مشترک واکنش سریع بمب‌گذاری و انفجار در رفسنجان برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار