در هفته پدافند غیر عامل، مانور تمرینی پدافند غیر عامل مبارزه با آفت برگ خوار گندم در جهاد کشاورزی استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به دلیل شیوع فرضی آفت خوشه خوار در منطقه صوغان و اعلام آن از سوی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارزوییه، جلسه کارگروه پدافند غیر عامل سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل شد.

در این جلسه، پور خاتون، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: بروز آفت در منطقه به دلایل مختلف از جمله ورود بارندگی های طغیانی است.

 وی با بیان اینکه دلیل طغیان این آفت عدم مبارزه جدی کشاورزان در گذشته با این آفت بوده است، افزود: با توجه به اینکه زمستان گذرانی آن در خاک است با شخم عمیق و سوزاندن بقایای گیاهی می توان حدقل۵۰ درصد از این آفت را از بین برد.

پورخاتون تصریح کرد: در مرحله دوم بعد از رشد گندم و سایر محصولات میزبان این آفت با گذاشتن تله فرمونی هم شناسایی و هم اینکه 25درصد  از 50 درصد باقی مانده نابود شده و 25درصدباقی ماند.

وی یادآور شد: در مرحله اول و دوم رشد این آفت که هنوز گندم ها به خوشه نرفته اند با یک مرحله سم پاشی می توان آنرا نابود کرد در صورت باقی ماندن لارو در سال آینده با مدیریت تلفیقی می توان آنرا کاملاً کنترل کرد.

در این جلسه مقرر شد: کارشناسان مرکز تحقیقات در اسرع وقت به منطقه عزیمت و پس از شناسایی دقیق گونه آفت، شیوه مبارزه با آنرا تعیین کنند.

همچنین مقرر شد: مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و رابط عمومی اطلاع رسانی مناسب را انجام دهند.

پورخاتون، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تأکید کرد: کشاوزان باید مراقب باشند با اقدامات پیشگیرانه نظیر افزایش اطلاعات پیرامون آفات، بهره گیری از اطلاعات کارشناسان ناظر، کارشناسان جهاد کشاورزی و اطلاع رسانی مشاهده هر گونه آفت به مدیریت جهاد کشاورزی، از خیلی خسارات غیر قابل جبران جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ب

مانور تمرینی پدافند غیر عامل در جهاد کشاورزی استان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.