معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد یکی از ویژگی‌های برجسته بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات را برگزاری 400 نشست تخصصی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات امروز جمعه ۱۲ آبان ماه 96 با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد، علی شمخانی رئیس شورای امنیت ملی، غلامعلی حداد عادل و اهالی رسانه و غرفه داران در سالن نمایشگاه برگزار شد.

مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات آغاز شد

در آغاز مراسم انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بر صحنه رفت و گفت: بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به ایستگاه پایانی رسید. در طی این مدت من از تلاش های همکاران گرامی در ارائه تصویری از رسانه های کشور قدردانی کنم.

وی افزود: رسانه ها باید خودشان را ملزم به حضور در این رویداد بدانند و متناسب با افکار عمومی عمل کنند. ما سال گذشته اعلام کردیم که امسال مهمان باشیم ولی هنوز این آمادگی در تشکل های مطبوعاتی نبود و ریل گذاری ها مثل سابق عمل شد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به حضور هزار رسانه در قالب 600 غرفه در نمایشگاه امسال گفت: یکی از ویژگی های برجسته نمایشگاه امسال، برگزاری 400 نشست تخصصی بود. ما باید از استقبالی که از این نمایشگاه شد به عنوان یک فرصت استفاده کنیم. کسانی که به محفل رسانه ها می آیند، رسانه را محرم می دانند و حرف هایش را می پذیرند. 

مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد

انتظامی درباره عملکرد دولت در چهار سال گذشته در حوزه مطبوعات بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر 8 هزار رسانه دارای مجوز هستند که تعداد 2 هزار و 800 مورد آن سایت خبری و بقیه رسانه های کتبی مثل روزنامه هستند. نشریات غیرسراسری 33 درصد نشریات چاپی را به خود اختصاص داده اند که طی چهار سال گذشته 28 درصد رشد داشته اند. 39 درصد رسانه های کشور، رسانه های تخصصی هستند که به یک موضوع خاص توجه می کنند. 

وی ادامه داد: در چهار سال گذشته مطابق برنامه دولت، تدوین 2 لایحه در دستور کار دولت بود مشتمل بر قانون مطبوعات و قانون سازمان رسانه ای که در تعامل با هم هستند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین از تشکیل دادگاه حل اختلاف در حوزه رسانه ها با مساعدت قوه قضاییه خبر داد و گفت: با تشکیل این دادگاه، پرونده های مطبوعاتی ابتدا در این مکان حل و فصل و سپس به دادگاه ارجاع داده می شود.

در ادامه مراسم، ذوالفقاری دبیر پنجمین دوره فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر صحنه رفت و بیانیه جایزه خبرگزاری ها و نشریه ها را خواند. 

برگزاری 400 نشست تخصصی در نمایشگاه مطبوعات 96/ دادگاه حل اختلاف رسانه‌ای شکل می‌گیرد

سپس غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بر صحنه رفت و گفت: زبان، ابزار اصلی کار رسانه هاست. توجه و اهتمام به درست نویسی یکی از بایستگی های کار مطبوعاتی است. شخصیت هر فرد در سخن گفتن او آشکار می شود. فرهنگ هر ملت هم در ادب آن فرد مشخص می شود. هر چه انضباط زبانی بیشتر باشد انضباط فکری را نشان می دهد. میان انصباط فکری و زبانی تعامل وجود دارد و هویت ملی ما به حفظ زبان بستگی دارد. 

حداد عادل افزود: در پنج سال اخیر همچنان از همکاری وزارت ارشاد و معاون مطبوعاتی برخوردار بوده ایم. ما سعی کردیم بهترین ها را انتخاب کنیم و با تجربه سال های گذشته، موازین داوری را به روز کنیم. هر سال هم قدمی تازه برداشته ایم و بخش مطبوعات را در حوزه بررسی های خود قرار داده ایم. 

وی در ادامه اظهار کرد: فرهنگستان برای هر یک از مطبوعات و رسانه ها آماده اقدام برای آموزش است. گاهی در رسانه ها و غالبا در فضای مجازی جفا می شود و لغاتی که مصوب فرهنگستان نیست را به این نهاد نسبت می دهند. من از رسانه ها تقاضا دارم به فرهنگستان کمک کنند تا دستاورد صحیح به مردم برسد. اینها کمک به زبان فارسی و برافراشتن پرچم فرهنگ ما در سراسر تاریخ ماست.

برگزاری 400 نشست تخصصی در نمایشگاه مطبوعات 96/ دادگاه حل اختلاف رسانه‌ای شکل می‌گیرد

سپس شمخانی دبیر شورای امنیت ملی بر صحنه رفت و گفت: از اینکه باز هم دوباره در جمع اهالی رسانه هستم خوشحالم. حضور من در اینجا تداعی کننده رابطه میان رسانه ها و شورای امنیت ملی است. بدون شک یکی از اصلی ترین مولفه های ساختار سیاسی برای تحقق اهداف راهبری در کشور موضوع انسجام اجتماعی است. فقدان انسجام به هدررفت مهم ترین موتور متحرک کشور یعنی سرمایه انسانی منجر می شود. 

دبیر شورای امنیت ملی ادامه داد: جهل اجتماعی مهم ترین مانع برای انسجام است که بر پایه رویکرد و منافع جمعی شکل می گیرد. بدون گفتگو و اقناع سازی نمی توان به تعالی امیدوار بود.

وی رفع موانع پیشرفت و مبارزه با مفاسد اقتصادی را موضوع مهمی دانست و افزود: عدم شفافیت، عدم پاسخگویی و رانت‌خواری و فامیل بازی بسترساز فساد است. ما نباید در برابر فساد اثبات شده لکنت زبان داشته باشیم بلکه باید فضا را برای مفسدین ناامن کنیم.

شمخانی با اشاره به ایجاد امنیت قلم و امنیت شغلی برای رسانه‌ها گفت: برای رعایت قانون و انصاف باید با مفاسد مقابله کرد و ما همه تلاش خود را در همکاری با رسانه‌ها برای ایجاد زمینه‌های تعالی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی معطوف داشته ایم و این روال ادامه خواهد داشت.

دبیر شورای امنیت ملی با اشاره به اهمیت شعار نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: توسعه و پیشرفت جز با انسجام اجتماعی ممکن نیست.

شمخانی در پایان خطاب به مالباختگان موسسات مالی گفت: در جلسه اخیر روسای قوا مشکل شما به نوعی مطرح  و مقرر شد سه گروه سپرده‌گذار، هیئت مدیره واحد پولی و هیئت نظارت بانک مرکزی در اقداماتی مشترک برای رفع مشکل مالباختگان اقدام کنند.

سپس در پایان مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات رسانه های برتر معرفی و جوایز آنها اهدا شد.

 

انتهای پیام/

رسانه های برتر بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات معرفی شدند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار