رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی گفت: مسئله استعفای سعد حریری ایجاد یک موج ناامن در لبنان و منطقه است.

هدف از استعفای حریری، ایجاد موج ناامنی در لبنان استبه گزارش خبرنگارحوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شفیعی رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی و رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران در نشست خبری امروز(دوشنبه 15 آبان)، اظهار کرد: وضعیت امنیتی غرب آسیا به دلیل دخالت‌های قدرت‌های جهانی در حالت بحران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اگر به ابتدای هزاره سوم بازگردیم آمریکا با دخالت در عراق و افغانستان باعث به وجود آمدن گروه‌های تروریستی و جریان تکفیری شد که همین جریانات مسئول بهم ریختن اوضاع یمن، سوریه و عراق هستند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی، تصریح کرد: در گذشته رژیم‌های امنیتی با مرکزیت آمریکا وجود داشت، که ایران این موضوع را نپذیرفت و به رژیم امنیتی بومی اعتقاد داشت.

شفیعی با اشاره به وضعیت امروز منطقه غرب آسیا گفت: امروز کشورهای منطقه همگرایی خوبی ندارند و اگر به اقدامات آل‌سعود نگاه کنیم، خطاهای محاسباتی و استراتژیک زیادی انجام داده‌اند، مثل مسئله استعفای سعد حریری که هدف از این اقدام ایجاد یک موج ناامن در لبنان و منطقه است.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی ادامه داد: ما باور داریم که باید تمام بحث‌های موجود را کنار گذاشت و برای مقابله با تهدیدات گفتگو کنیم، زیرا برخی از مشکلاتی که امروز به وجود آمده به خاطر گفتگو نکردن است. به همین دلیل شعار کنفرانس امنیتی سال گذشته "اعتماد، گفتگو و همکاری متقابل" بود.

شفیعی اظهار کرد:‌ نبودن گفتگو در میان کشورها در زمینه تهدیدات مشترک علت اصلی مشکلات و ناآرامی‌هاست، سال گذشته به دلیل نیازی که حس شد در کنفرانس امنیتی تهران آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی سخنرانی خود را انجام دادند. لازم به ذکر است که در کنفرانس سال قبل بیش از 10 اندیشکده خارجی از جمله روسیه حضور داشتند که معتقد بودند جمهوری اسلامی ایران حرف خود را زده و سایر کشورها باید به موضوع امنیت منطقه بپردازند.

وی تصریح کرد:‌ دومین کنفرانس امنیتی تهران در دی ماه امسال در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد که هدف آن تقویت بخش‌های راهبردی و امنیتی این کنفرانس است؛ البته این موضوع در مرحله اول این کنفرانس که در شهریور ماه 96 در بیروت برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران اظهار کرد: در نقاط مختلف منطقه رژیم‌های خوبی حکومت می‌کنند و نیاز به وجود یک ابرقدرت در میان آنها برای تشکیل یک کنفرانس امنیتی وجود ندارد. ما اعتقاد داریم که کشورهای منطقه می‌توانند با دست خود امنیت خود را تأمین کنند و به نیروهای خارجی که هزاران کیلومتر از آنها دور هستند نیازی ندارند.

شفیعی افزود: در مراسم افتتاحیه کنفرانس امنیتی تهران حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی رئیس جمهور کشورمان سخنرانی خواهند کرد و سخنرانی اختتامیه این دوره از کنفرانس دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

وی ادامه داد: با برگزاری این کنفرانس تلاش می‌کنیم مسئولین مختلف کشورهای همسایه و حتی وزرای سابق و اسبق سایر کشورها حضور داشته باشند تا بتوانیم پیش نویس امنیتی بومی منطقه را تدوین کنیم.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با اشاره به مقدمات کنفرانس امنیتی تهران افزود: هشت نشست تخصصی در دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه فارابی برگزار خواهد شد که طی آن کارشناسان به بررسی ابعاد موثر و رژیم امنیتی منطقه را مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

شفیعی با اشاره به سفر رئیس جمهور آمریکا عربستان گفت:‌ وی بعد از بازگشت از عربستان اعلام کرد که 400 میلیارد دلار پول با خود آوردم که از این مبلغ 100 میلیارد دلار آن درآمد فروش تسلیحات نظامی خواهد بود و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی نیز باید به دنبال رفتن چنین قراردادهایی باشند و این تلاش می‌کند غرب آسیا را به یک ضرابخانه تسلیحاتی تبدیل کند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم در کنفرانس امنیتی تهران درمورد اظهارات ترامپ صحبت کنیم و کاری کنیم کشورهای منطقه بتوانند جلوی رقم خوردن چنین اتفاقاتی را بگیرند، در آذر ماه نیز هفت نشست تخصصی با محوریت "هویت‌های نوظهور و امنیت منطقه" برگزار خواهد شد که از دیگر مقدمات کنفرانس امنیتی تهران خواهد بود.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران اظهارکرد: امروز در منطقه شاهد گروه‌های مقاومتی هستیم که جدای از دولت‌های کشورها هستند که نقش به سزایی در برقراری امنیتی منطقه دارند و درباره چگونگی میزان نقش آنها در این امنیت در کنفرانس امنیتی صحبت خواهیم کرد.

شفیعی گفت: ‌موضوعات فرامنطقه‌ای نیز از دیگر محورهای کنفرانس امنیتی تهران خواهد بود، نقش آمریکا و روسیه در رژیم امنیتی منطقه و نقش مردم در تعیین امنیت منطقه بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به دیگر موضوعات کنفرانس امنیتی تهران گفت: فضای مجازی، موضوعات سایبری، تروریست سایبری و فضای اقتصادی، گروه‌های تروریستی و جریان‌های تکفیری از دیگر موضوعات کنفرانس امنیتی تهران خواهد بود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی با اشاره به استراتژی ترکیه در ساخت سدهای آبی فراوان ادامه داد: این اقدام ترکیه نه تنها در این کشور بلکه در سایر کشورهای منطقه نیز تأثیرات مخربی دارد که باید مورد مورد بررسی قرار گیرد.

شفیعی با اشاره به نقش مخرب تروریسم در امنیت منطقه تصریح کرد: ‌تروریسم به دلیل تأثیر مخربی که در امنیت منطقه دارد باید مورد بررسی قرار بگیرد اگرچه شواهد نشان می‌دهد که تا چند ماه آینده چیزی به نام حکومت تروریست‌ها و به خصوص داعش وجود نخواهد داشت زیرا جمهوری اسلامی ایران نقش محوری در مبارزه با تروریسم دارد.

وی ادامه داد:‌ گفتمان جمهوری اسلامی ایران در موضوع سوریه، عراق و فلسطین باید با صدای بلند فریاد زده شود زیرا در مقابل کسانی هستیم که استراتژی نادرستی را در پیش گرفته‌اند و آن را بارها در کنفرانس‌های امنیتی همچون منامه اعلام کرده‌اند.

رئیس ستاد کنفرانس امنیتی تهران با اشاره به اظهارات ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر ضد ایران اظهار کرد: از روزی که ترامپ وارد عرصه ریاست جمهوری آمریکا شد اظهارات تندی بر ضد ایران به زبان آورد و پس از پیروزی در انتخابات اظهارات او تندتر هم شد. این سه گروه از جمله لابی‌های صهیونیستی، عربستان سعودی به عنوان ژاندارم آمریکا و جریان ضد انقلاب تلاش کرده‌اند تا موضوع ایران به بحث اول کاخ سفید تبدیل شود.

شفیعی با اشاره به استراتژی آمریکا در قبال ایران افزود: این استراتژی چهار محور اصلی دارد اول در حوزه برجام است که به دلیل اجماعی که میان برجام وجود دارد آمریکا نمی‌تواند قواعد آن را تغییر دهد و این جنگ روانی که ترامپ به راه انداخته نمی‌تواند به هدف مورد نیز خود برسد، دومین موضوع شایعه برخورد سخت مردم با نظام جمهوری اسلامی ایران است که در این زمینه تلاش می‌کنند مردم را با فشارهای اقتصادی و سیاسی وارد بازی کنند، به همین دلیل در موضوعات موشکی و دفاعی به ایران فشار می‌آورند و این مقابله با توان موشکی ما به دغدغه اصلی ترامپ تبدیل شده است.

وی ادامه داد: موضوع سوم آمریکا مقابله با قدرت گیری ایران و حوزه‌های نفوذ آن در منطقه است که در این راستا اندیشکده‌های آمریکایی بارها به اوباما و ترامپ هشدار داده‌اند که در پیش گرفتن سیاست‌های اشتباه از جانب آمریکا باعث قدرت گیری بیشتر ایران در منطقه می‌شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک امنیت ملی افزود: موضوع چهارم ترامپ و سیاست آمریکا ایجاد شکاف میان مردم و نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران است. سخنان ابلهانه ترامپ جواب برعکس به او داد و مردم ایران پس از شنیدن سخنان وی وحدت بسیار بیشتری پیدا کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار