مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت : تاکنون گزارشی از علایم بیماری واگیردار تب برفکی در دام عشایر این استان ارائه نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حمیدرضا حسینی مدیرکل امور عشایری استان سمنان گفت : برنامه های مایه کوبی (واکسیناسیون) دام های سبک عشایر استان سمنان از ماه مهر آغاز شد و با آموزش و جلوگیری از شیوع بیماری تاکنون هیچ خسارتی به دامداران استان وارد نشده است.

وی افزود : مرحله دوم مایه کوبی(واکسیناسیون) علیه این بیماری های دامی از آذر ماه امسال در دام های سبک و سنگین عشایر استان اجرا می شود.

حسینی اضافه کرد : سقط جنین در دام های آبستن، افت وزن دام و تلفات ناگهانی از نشانه های احتمال بیماری تب برفکی در بین دام های سبک و سنگین است و دامداران عشایر چنانچه با مشاهده این بیماری سریع موارد را به مرکز دامپزشکی محل سکونت خود اطلاع دهند.

وی ادامه داد : بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی با شیوع سریع است که که با علائم زخم دهان و پستان، لنگش همراه بوده و دامداران با مشاهده این علائم مراتب را فوری به اداره دامپزشکی محل اقامت خود و یا سامانه اطلاع رسانی 1512 اداره کل دامپزشکی استان گزارش کنند.

مدیرکل امور عشایری استان سمنان با بیان این که دامداران مرحله مایع کوبی (واکسیناسیون) دام سبک و قرنطینه را برای پیشگیری از ابتلا بیماری تب برفکی در دستور کار قرار دهند، گفت : عشایر استان سمنان در دادن علوفه به صورت دستی به دام های سبک نکات بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

وی کاهش حجم پوشش گیاهی در مراتع را یکی از دغدغه های اساسی اداره کل امور عشایری استان ذکر و تصریح کرد: درسال جاری بارش قابل توجهی در مراتع استان به وِیژه در مناطق طرود و خارطوران نباریده که این امر بسیار نگران کننده است.

مدیرکل امورعشایری استان سمنان تصریح کرد : تاکنون بیش از 11 هزار تن جو برای دامداران عشایر استان با قیمت هفت هزار و 400 و هفت هزار و 200 ریال تامین شده است و اکنون مشکلی برای تامین جو موردنیاز دامداران وجود ندارد.


انتهای پیام / ه


علایم بیماری تب برفکی در دام عشایر استان سمنان ارایه نشده است


منبع : ایرنا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.