کارشناس کارگاه شعر آیینی حوزه هنری استان اردبیل گفت: جایگاه امروز شعر آیینی در اردبیل به عنوان یک هنر ناب دینی، بسیار برجسته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شهریار نعمتی، کارشناس کارگاه شعر آیینی حوزه هنری استان اردبیل در جلسه کارگاه شعرآیینی حوزه هنری استان اردبیل گفت: شعر آیینی شعری است که از جان و دل شاعر متعهد ریشه می‌گیرد و اگر کسی ناشناخته و بدون پشتوانه شناخت و معرفت، دست به خلق شعر بزند، ماندگاری چندانی نخواهد داشت.

وی افزود: احساس و اندیشه دو بال شاعر برای سرودن شعر آیینی است.

کارشناس کارگاه شعر آیینی حوزه هنری استان اردبیل افزود: شعر آیینی، بیانگر حزن و اندوه است و از دیرباز تاکنون، ایرانیان جزو ملت‌هایی بوده‌اند که در خلق اشعار عارفانه آیینی، دستی توانا داشته و دارند.

نعمتی یکی از اهداف سرودن اشعار آیینی را انتقال پیام و مفاهیم دینی به مردم دانست و اظهار داشت: شعر آیینی می‌تواند عاملی مهم در جهت بیداری و راهنمایی مردم باشد که این جای تأمل بسیار دارد.

وی اضافه کرد: شعر آیینی ترکیبی است از شعر و آیین؛ یعنی هم باید شاخصه‌ها و ویژگی‌های ممتاز یک شعر را در آن ببینید، چه از نظر جذابیت تأثیرگذاری و چه از نظر ساخت و بافت منسجم و هم نمادهای ارزشی و فرهنگی آیین که در این‌جا به طور مشخص، دین است، در آن باشد.

در ادامه جلسه غلامرضا هادی از اساتید شعر عاشورایی استان اردبیل ضمن بیان ویژگی های شعر آیینی مناسب، گفت: طبیعی است یک شعر موفق آیینی باید با کسب پشتوانه‌هایی از درک درست تاریخی، ارزش‌ها و نگرش‌های دینی همراه داشته باشد؛ و اگر فاقد این ویژگی‌ها باشد، شعر آیینی موفقی عرضه نکرده‌ایم. این ترکیب بین شعر و آیین است، یعنی شعری که ترجمان و فرایند اندیشه و ارزش‌های دینی است.

قاسم مزین، مسوول آفرینش های ادبی حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه شعرخوانی اعضای کارگاه و نقد و بررسی آثار خوانش شده توسط حاضران از بخش های دیگر این جلسه کارگاه شعرآیینی بود گفت: این کارگاه به طور منظم ساعت 16 روزهای سه شنبه هرهفته در مرکز آموزش حوزه هنری استان اردبیل تشکیل جلسه می دهد و خوانش و نقد وبررسی آثار اعضای کارگاه یکی از بخش های اصلی جلسات کارگاه شعر آیینی است.

انتهای پیام/ح

برگزاری کارگاه شعرآیینی حوزه هنری در اردبیل

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.