علی منشی مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چالش های جایگاه های سوخت کشور اظهار کرد:هم اکنون بزرگترین معضل جایگاه داران سوخت دو گانه و بنزین کشور ؛پرداخت نکردن کارمزد و تبخیر سوخت در جایگاه هاست.این مسئله به چندین روش باعث تحمیل ضرر به جایگاه داران شده است.
وی ادامه داد:برای مثال در حالیکه جایگاه داران، هزینه 20 هزار لیتر سوخت را پرداخت می کنند اما در زمان رسیدن سوخت به جایگاه ها و انتقال آن به مخازن ؛میزان سوخت خریداری شده فوق وجود نداشته و بخشی از آن تبخیر شده است.
مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور با بیان اینکه شرکت ملی پالایش و پخش بابت این زیان 10*45 هزار تومان پرداخت می کند،افزود:این در حالیست که اگر میزان تبخیر سوخت از نسبت تعیین شده توسط شرکت فوق تخطی کند ،جایگاه دار طبق قانون ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد.
منشی بیان کرد:میزان تبخیر سوخت با توجه به بُعد مسافتی ،دمای منطقه و کیفیت بنزین متفاوت است.درحالیکه هم اکنون بنزین تولید شده در کشورهای توسعه یافته و صنعتی دارای استاندارد یورو 11 و یورو 12 بوده و از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است اما بنزین تولیدی کشورما کیفیت مناسبی ندارد.
مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور تصریح کرد:در ماه حدود 2 میلیارد سوخت در جایگاه های کشور تبخیر شده و به هدر می روند.
منشی با بیان اینکه درگیری جایگاه داران با تبخیر سوخت قدمتی 30 ساله دارد،بیان کرد:شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به علت نواقص و باگ های قانونی قادر به مرتفع کردن این موضوع در بین جایگاه داران نیست.
وی ادامه داد:البته برای رفع این معضل و کشف علل اصل تبخیر برای اولین بار ،مرکز مطالعات جایگاه های سوخت کشور با دانشگاه صنعتی شریف تفاهم نامه ای را برای شروع یک کار تحقیقاتی علمی-میدانی در این زمینه منعقد کرده اند.
مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور افزود:انجام پروژه فوق هیچ گونه بار مالی برای دولت و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نداشته و از منابع مالی خود جایگاه های سوخت کشور تامین می شود.
منشی تصریح کرد:حتی مطالعه علمی و ساماندهی کیفیت بنزین در دستور کارمان قرار گرفته است.
مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور با بیان اینکه برندینگ دومین معضل جایگاه داران سوخت محسوب می شود،گفت:با نفس برندینگ مخالف نیستیم.اما با نوع تعامل،ساخت و شکل برندی که بر ما اعمال کرده اند ،مشکل داریم.
منشی ادامه داد:معتقدیم باید در ساختار ،قرارداد و واگذاری نوع برند از جایگاه داران به عنوان عامل اصلی عرضه استفاده شده و منافعشان در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه اصلاح نوع قرارداد جایگاه داران با برند الزامی است ،تصریح کرد:اکنون ساختار برند مقداری یک سویه است و می گویند شرکتی در کنار جایگاه دار قرار گرفته و از آن منتفع شود.در حالیکه سرمایه دار اصلی و با سابقه جایگاه داران هستند.
مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور گفت:اکنون جایگاه داران به علت عدم تعادل درآمدها با سرمایه ،طرح های جدید ارائه شده در عرضه سوخت و اتفاقاتی که در این عرصه هر روز شاهد آنها هستیم در حال ورشکستگی هستند.
منشی بیان کرد:علاوه بر اینکه شرکت های حاضر در این طرح برندینگ جوان و بی سابقه هستند،به دنبال منافع شخصی خود بوده و خدمت و محصول خاصی ارائه نخواهند داد.کارهایی را انجام خواهند داد که خود جایگاه دار بالاترین تخصص و تجربه را در آن دارد.
وی ادامه داد:برای مثال این شرکت ها به انجام کارهایی چون ارائه لباس کار،تعمیر تلمبه ،مدیریت حسابرسی و اموراتی از این قبیل خواهند پرداخت.درحالیکه برندهای معروف جهانی چون شل ،بی پی و ...بنزین خاص،اکتان خاص،فرمول خاص و کیفیت منحصربفردی برای خود دارند.
مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور با بیان اینکه هدف از برندینگ رقابتی کردن نوع خدمات و قیمت هاست،افزود:این شرکت های حاضر در طرح برندینگ دغدغه جایگاه داری را ندارند .درحالیکه سوخت در جایگاه ها به عنوان یک کالای استراتژیک به شمار می رود.اگر 4 جایگاه در تهران متوقف شوند ،تهران به تعطیلی خواهد رسید.
وی تصریح کرد:تاکنون در عمل و به طور کلی جایگاه داران از طرح برندینگ استقبال نکرده اند وآنهایی که وارد این عرصه شده اند بسیار انگشت شمارند.
منشی با معرفی سوخت به عنوان یکی از مسائل امنیت ملی ،گفت:7 مهر ماه سال گذشته سند ملی چشم انداز جایگاه سوخت کشور را به امضا رساندیم.در همین راستا باید تا سال 1404 به عنوان یکی از 10 برند برتر خدمات آسیا شناخته شویم.
مدیرعامل مرکز مطالعات و برنامهریزی جایگاههای سوخت کشور در پایان گفت:برای رقابتی کردن و بالا بردن سطح کیفیت خدمات و کیفیت جایگاه های کشور طرح "طیجاک "یعنی طرح یکپارچه سازی جایگاه های اختصاصی کشور را تدوین و مطرح کرده و حاضریم با موافقت شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی به جای طرح برندینگ در سرتاسر جایگاه های کشور به انجام برسانیم.
انتهای پیام /