مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌ کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، از تشدید اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای در مزارع پرورش ماهی این استان خبر داد.

احتمال افزایش بیماری های ویروسی آبزیان در فصل سرما به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ علیرضا آریان مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌ کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: به منظور کنترل بیشتر بیماری های ویروسی ماهیان سردآبی از قبیل VHS و IHN ،اقدامات بهداشتی – قرنطینه ای به منظور کاهش تلفات و خسارت در مزارع آبزی پروری در سطح مزارع پرورش آبزیان در سطح استان تشدید می شود.


وی به آبزی پروران توصیه کرد: آب مزارع بایستی به صورت غیر مستقیم و از طریق احداث چاهک در حاشیه رودخانه استفاده شده و ضدعفونی آب ورودی قبل از توزیع آب در استخرها و فعال کردن حوضچه ضد عفونی درب ورودی با مواد مناسب و قوی و اسقرار سیستم ضدعفونی مناسب برای افراد و خودرو ها در ورودی مزارع را مورد توجه جدی قرار دهند.


به گفته وی، ضدعفونی مستمر ابزار، وسایل و دست ها، عدم استفاده از ساچوک و ابزار مشترک با دیگر مزارع، محدود کردن رفت و آمد کارگرها در بین مزارع و جلوگیری از حضور افراد متفرقه در مزرعه از راه های دیگر برای پیشگیری از شیوع این بیماری هادر مزارع آبزیان است.


آریان افزود: استفاده از محرک های ایمنی، پروبیوتیک ها، مکمل های معدنی و ویتامین ها به منظور تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس های محیطی از طریق بهبود کیفیت غذا و کاهش تراکم و عدم دستکاری ماهی ها و استفاده از نمک و ضدعفونی تخم های در مراکز تفریخ با ترکیبات ضدعفونی کننده یددار به میزان ۱۰۰PPM و به مدت ۱۰ دقیقه و نصب کوره لاشه سوز در مزارع و دفن یا سوزاندن تلفات به صورت بهداشتی نیز ضروری است.

 

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره‌ کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: پرورش دهندگان آبزیان استان موظف هستند هرگونه تلفات ماهیان پرورشی خود را به این شبکه های دامپزشکی شهرستان ها اطلاع دهند و همچنین از خرید تخم های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی صلاح دامپزشکی اقدام نمایند.

وی برگزاری کلاس های آموزشی، توزیع بروشورهای آموزشی تهیه شده ، اطلاع رسانی از طریق پیامک و تعاونی ها و تشکل های آبزی پروری را از اقدامات در نظر گرفته شده برای اطلاع رسانی و آموزش مزرعه داران عنوان کرد.


انتهای پیام //ف.ح

 

افزایش بیماری های ویروسی آبزیان در فصل سرما

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار