برومند گفت: در سال‌های اخیر ۳۰۰۰۰ شغل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده است.

تولید ۳۰۰۰۰ شغل بوسیله شرکت‌های دانش بنیانبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  مسعود برومند معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از گسترش همکاری با معاونت آموزشی این وزارت‌خانه و همچنین اختصاص ردیف بودجه‌ای اختصاص برای حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی خبر داد.

رشد 18 درصدی ایران در ارائه  مقاله‌های علمی

وی با بیان اینکه راهبرد وزارت علوم توسعه نوآوری است، خاطر نشان کرد: تعداد مقالات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران در پایگاه ISI در سال ۲۰۱۶ به ۴۷۲۰۰ مقاله رسید که نزدیک به ۱۸ درصد رشد داشته است به همین دلیل رتبه ایران در سال ۲۰۱۷ به ۱۶ رسید که بهترین رتبه ایران در سال‌های گذشته است.

مسعود برومند با اشاره به اینکه جمعیت ایران ۱ درصد جمعیت جهان را داراست ولی نزدیک به ۲ درصد مقالات علمی کشورهای  اسلامی را دارد، تاکید کرد: ایران در بین کشورهای اسلامی در رتبه ۱ قرار دارد و در زمینه کیفیت مقالات که شاخص آن تولید مقالات پر استناد است در سال ۲۰۱۶ در رتبه ۳۱ قرار داشت اما موفق شد در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۲۱ دست یافت.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در سال‌های اخیر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای افزایش کیفیت مقالات تلاش زیادی کرده‌اند و نتیجه آن ارتقا سهم مقالات پر استناد از ۱.۲ درصد به ۲.۲ درصد و افزایش سرعت رشد شتاب علمی کشور به ۲ درصد رسیده است در حالی که سرعت رشد علمی در جهان ۱ درصد است.

سهم ۵۶ درصدی وزارت علوم در تولید علم کشور

وی افزود ۵۶ درصد سهم تولید علم کشور به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی وزارت علوم اختصاص دارد و ۴۴ درصد دیگر حاصل تلاش وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد است.

فعالیت 41 پارک فناوری و 186 مرکز رشد در وزارت علوم

مسعود برومند با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ پارک علم و فناوری و ۱۸۶ مرکز رشد علمی در مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند‌، خاطر نشان کرد: در مجموع در سال‌های اخیر  ۳۰۰۰۰  شغل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده که با توجه به تخصصی بودن ایجاد شغل در این عرصه باید تلاش‌ها و حمایت‌ها در این عرصه افزایش یابد.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم،تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تاکنون ۲۵۷۴ ایده‌ توسط این شرکت‌ها به محصول تبدیل و ۱۲۵۹ محصول به بازار عرضه شد که ایجاد بازار یکی از مهمترین اهداف اقتصاد مقاومتی است که کمک می‌کند شرکت‌های کوچکتر رشد داشته باشند و شرکت‌های بزرگتر محصولات خود را به بازار‌های جهانی عرضه کنند.

وی ادامه داد: یکی از زیرساخت‌های توسعه علمی کشور انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها هستند که شیوه عملکرد آن‌ها باید بهبود یابد.

نامگذاری روزهای هفته پژوهش

مسعود برومند در خصوص برنامه‌های هفته پژوهش تشریح کرد: هفته پژوهش با شعار پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری، زیربنای تولید و اشتغال از ۲۱ آذر آغاز می‌شود و روز اول یعنی ۲۱ آذر با عنوان پژوهش، فناوری، دانش‌آموز و مدرسه با هدف آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با این عرصه برنامه ریزی شده است و ۲۲ آذر به دلیل اهمیت بالای پیوند علم و صنعت روز پژوهش، فناوری و صنعت نامگذاری شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری تصریح کرد: روز ۲۳ آذر به دلیل اهمیت زیاد خلاقیت در عصر کنونی روز پژوهش، فناوری ایده و خلاقیت، روز ۲۴ آذر روز پژوهش فناوری و اقتصاد مقاومتی، روز ۲۵ آذر روز پژوهش، فناوری و سرمایه ملی و روز ۲۶ آذر روز پژوهش، فناوری، مهارت و کارآفرینی نام‌گذاری شده است.

وی گفت: روز دوشنبه ۲۷ آذر که آخرین روز هفته پژوهش است روز پژوهش، فناوری حوزه و دانشگاه نام گرفته و با برگزاری جشنواره پژوهش‌ها با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران و تقدیر از نفرات برتر این عرصه هفته پژوهش پایان می‌یابد.

مدیریت مالی مناسب در دانشگاه‌ها اعمال نمی‌شود

مسعود برومند با بیان اینکه برخلاف برخی اظهار نظرها بودجه دانشگاه‌ها هر سال افزایش می‌یابد، تاکید کرد: متاسفانه مدیریت مالی مناسب در دانشگاه‌ها اعمال نمی‌شود و در فرایند توزیع بودجه‌ها سهم طرح‌های پژوهشی به طور کامل پرداخت نمی‌شود و از طرفی برخی اولویت‌هایی هم وجود دارد که سبب می‌شود بودجه طرح‌های پژوهشی کاهش یابد البته برای سال ۹۷ از سازمان برنامه و بودجه درخواست کردیم بودجه‌ای بیشتری به طرح‌های پژوهشی اختصاص دهد اما نهادهای مرتبط با این عرصه مانند وزارت ‌علوم، بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و غیره نیز باید همکاری‌های خود را گسترش دهند.

ارائه طرح و مقالات پژوهشی هدف دانشگاه‌های امروزی

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تغییر نسل در دانشگاه‌های کشور مطرح است و حال پس از عبور از نسل دوم، در حال حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل یعنی دانشگاه‌های کارآفرین هستیم، خاطرنشان کرد: اگر ۱۰‌ سال پیش دانشگاه‌ها خروجی خود را دانشجویان می‌دیدند امروزه هدف آن‌ها طرح‌ها، ‌مقالات پژوهشی و غیره است همان‌طور که در گذشته بر روی تعداد مقالات تمرکز داشتند اما از ۳ سال گذشته محور فعالیت خود را ارتقا کیفیت مقالات قرار داده‌اند و با کمی صبر و حوصله بدون تردید در آینده‌ای نزدیک جایگاه‌ها علمی بسیار خوبی در جهان را کسب می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین راه‌های برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی توسعه و اجرایی کردن طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم انسانی است بر همین اساس علاوه بر گسترش همکاری با معاونت آموزشی وزارت علوم ردیف بودجه‌ای برای توسعه و حمایت از طرح‌های پژوهشی علوم انسانی اختصاص یافته است.

افزایش میزان جذب دانشجویان خارجی در کشور

مسعود برومند افزود: در حال حاضر پیوند خوبی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه ایجاد شده و حاصل آن گسترش فعالیت‌ها و همکاری دانشگاه‌های ایران با دیگر کشورها و رفت و آمدهای اساتید دانشگاه‌ها است و همچنین به واسطه این همکاری ها شاهد افزایش جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخل کشور هستیم.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری یادآور شد: با همکاری بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دولتی و بخش خصوصی صنعتی در حوزه تحقیق و توسعه که به خوبی شکل گرفته است شاهد رشد علمی مطلوب و همچنین افزایش درآمدهای مراکز علمی کشور هستیم و نیز انعقاد قرارداد این نهادها با دستگاه‌های اجرایی دیگر دولت مانند وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت دفاع و غیره سبب شده منابع مالی خوبی برای توسعه طرح‌های پژوهشی فراهم شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار