بیش از ۳ هزار خانوار مددجو تحت حمایت کمیته امداد استان آذربایجان غربی در مسیر خوداشتغالی و خودکفایی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،اجرای طرح‌های خوداشتغالی و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای خانواده‌های نیازمند، با برنامه ریزی‌های مؤثر و کارآمد، به منظور تأمین عزت و کرامت خانواده‌ها و دستیابی به استقلال اقتصادی از اهداف کمیته امداد امام است.

عمران و آبادانی دنیا به دست انسان‌ها صورت گرفته و براساس تلاش و کوشش انسان‌ها امروزه شاهد پیشرفت‌های فزاینده علم و تکنولوژی و صنعت هستیم. انسان همواره با کار و تلاش زنده است و روزی او از راه فعالیت و کار و کوشش حاصل میشود.

مددجویان امروز؛ کارآفرینان آینده

در سال اقتصاد مقاومتی - تولید و اشتغال؛ ترغیب مددجویان به سمت کسب استقلال اقتصادی و خودکفایی مهم‌ترین هدف کمیته امداد است.

امروزه تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی به منظور توسعه کارآفرینی از جمله اهداف نهاد‌های حمایتی برای مددجویان تحت پوشش است.

همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه ساز کار و اشتغال شد

در این میان به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی از اولویت‌های کمیته امداد است تا خانواده‌هایی که ازقابلیت خودکفایی بهره‌مند هستند، به مرحله آموزش و مهارت آموزی برسند.

هدفی با ارتقای درآمد طبقات کم درآمد و متوسط جامعه مددجویی

رئیس کمیته امداد امام خمینی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:ایجاد تمهیدات لازم برای حضور مددجویان فاقد مهارت شغلی در دوره‌های آموزشی بلند مدت فنی و حرفه‌ای و قرار گرفتن در مسیر اعطای تسهیلات اشتغال و خودکفایی و دستیابی به استقلال اقتصادی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال است.

وی افزود: شناسایی مددجویان مستعداشتغال و خودکفایی و تعیین درجه مهارت و توان اجرایی آنها؛ از جمله اقدامات اولیه در مسیر توانمند کردن خانوار‌های مددجو است.

همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه ساز کار و اشتغال شد

رئیس کمیته امداد مهاباد همچنین افزود: امسال در این شهرستان با تکیه بر افزایش اعتبارات ۷۷ طرح اشتغالزایی را به منظور خودکفا کردن خانوار‌های تحت پوشش این نهاد، اجرایی خواهیم کرد.

مامندی پور ضمن اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از ۳۲۵ خانوار مددجو مهابادی به خودکفایی رسیده اند گفت:امسال با بهره گیری از اعتباراتی که ۲ برابر شده، بیش از ۳۰۰ خانوار مددجو مهابادی از خدمات تحت پوشش خارج شده و با آموزش‌های لازم و ارائه تسهیلات، خود اشتغال و خودکفا خواهند شد.

وی همچنین در مورد مددجویانی که کارآفرین شده اند گفت:کارآفرینان برتر در زمینه‌های جوراب بافی، خیاطی، فرش بافی و تولید تابلو فرش‌های دستباف و کارگاه‌های تولیدی مبل خوش درخشیده اند.

از مددجویی تا کارآفرینی

معاون خودکفایی کمیته امداد استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:امسال بیش از ۳ هزار خانوار مددجو در استان توانمند شده و به اشتغال و خودکفایی می‌رسند.

وی ادامه داد:امسال با اعتباری بالغ بر ۳۹ میلیارد تومان پیش بینی می‌شود ۳ هزار خانوار مددجو تحت پوشش این نهاد؛ توانمند شده و به اشتغال پایدار و خودکفایی برسند.

همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه ساز کار و اشتغال شد

امیر نیا با بیان اینکه آموزش‌ها برای مددجویانی که تمایل به آموزش و خوداشتغالی دارند تداوم خواهد داشت افزود:در رشته‌های مختلف کاربردی از جمله صنایع دستی، صنفی، صنعتی، دامداری و کشاورزی؛ به مددجویان مهارت‌های لازم آموزش داده می‌شود.

امیرنیا با اشاره به اینکه فراهم نمودن فرصت‌های شغلی برای خانوار‌های تحت پوشش از اولویت‌های اصلی برای خودکفایی آن‌ها است اظهار داشت:به منظور توانمند کردن مددجویان و خود اشتغالی آن‌ها، اعتباراتی از محل تسهیلات بانکی و صندوق امداد تخصیص داده خواهد شد که این تسهیلات در شهرستان مهاباد با اعتباری به میزان ۸۰ میلیارد ریال است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

کارگاه تولیدی یکی از کارآفرینان برتر کمیته امداد

به سراغ کارگاهی رفتیم که همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه کار و اشتغال را فراهم کرده است.

همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه ساز کار و اشتغال شد

امید استاد (پدر کارآفرین) گفت:۵ سال قبل با تسهیلاتی که از کمیته امداد گرفته بودم این کارگاه رو راه اندازی کردم و بعد از مدتی پسرم کار‌های کارگاه رو ادامه داد.

امید استاد همت کرد و کار پدر را توسعه داد؛ همتی که از مددجوی ما کارآفرین ملی ساخته و حالا به عنوان یک کارگاه موفق تولیدی شناخته شده است.

وی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:سرمایه اولیه برای شروع کار خیلی کم بود و نا امید نشدم و همراه ۷ نفر دیگر به تولید مبل در این کارگاه ۳۰۰ متری ادامه دادم و خوشبختانه در سال ۹۵ به عنوان کارآفرین نمونه ملی انتخاب شدم.

در این کارگاه کوچک، اما موفق، کارآفرین ما بیش از ۱۰ نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کرده.
کارآفرین ملی ما حالا نوید اشتغال بیشتر را می‌دهد.

همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه ساز کار و اشتغال شد

وی در مورد توسعه کار و تولیدات کارگاهش ادامه داد:به طور متوسط هر روز ۲ دست مبل در این کارگاه تولید می‌کنیم و هر هفته یک سرویس از تولیداتمون به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود.

مسئول فروش این کارگاه تولیدی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:به دلیل کیفیت بالای تولیدات، علاوه بر اینکه به شهر‌های اطراف از جمله بوکان، نقده، سردشت و پیرانشهر مبل‌های تولیدی را می‌فرستیم؛ از استان‌های دیگر مانند کردستان، آذربایجان شرقی، همدان، قزوین و حتی مازندران هم سفارش تولید گرفته ایم.

همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه ساز کار و اشتغال شد

کوه خاله خیاط و روکوب کار مبل به خبرنگار ما گفت:به مدت ۴ ساله که در این کارگاه کار می‌کنم و با کسب مهارت‌های بیشتر امیدوارم بتوانم در اینده من هم مانند امید استاد موفق شوم.

کردستانی از دیگر جوانانی است که در این کارگاه ۲ سالی است مشغول به کار است.

وی ادامه داد:همزمان با اینکه در دانشگاه مشغول به تحصیل هستم در این کارگاه تولیدی مبل به عنوان نجار کار می‌کنم.

امید استاد به کارش علاقه فراوانی دارد و به شرط حمایت‌های بیشتر، در این کارگاه ۳۰۰ متری نوید اشتغالزایی بیشتر را می‌دهد.

جوانان مشغول به کار در این کارگاه تولیدی به تداوم تولیدات این کارگاه امید دارند تا منبع در آمدشان پابرجا بماند.

همت پدر و نیروی جوانی فرزند، زمینه ساز کار و اشتغال شد

حمایت از کارآفرینان به منظور تداوم تولیدات، فراهم نمودن فرصت‌های شغلی بیشتر، و همچنین ارائه تسهیلات خرید مواد اولیه کار از جمله اقداماتی است که مسئولین باید به آن توجه کنند.

هر کدام از مددجویان که آموزش‌های لازم را در کلاس‌های مهارت آموزی دریافت کنند، می‌توانند در آینده زمینه کار و اشتغال را برای اعضای خانواده خود و سایر مددجویان دیگر نیز فراهم کنند.

گزارش از فریبا خضری

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۶
چه جالب