جعفری: اتباع ۱۲۴ کشور جهان در صفوف داعش می‌جنگیدند

وزیر خارجه عراق گفت: اتباع ۱۲۴ کشور جهان در کنار داعش می‌جنگیدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، ابراهیم جعفری -- وزیر امور خارجه عراق -- گفت: ملت عراق در مبارزه با گروه وهابی -صهیونیستی داعش یکپارچه بود و جامعه جهانی نیز به همین دلیل از آن حمایت کرد. ما خواستار آن هستیم که یک طرح مارشال برای کمک به بازسازی عراق تدوین شود. جهان چنین طرحی را به ما بدهکار است. اتباع 124 کشور جهان در کنار داعش می جنگیدند و عراق در برابر ارتشی متشکل از اتباع همه این کشورها ایستاده بود.

بر این اساس، جعفری در حاشیه کنفرانس بین المللی گفتگوهای مدیترانه ای که در رم در حال برگزاری است در جلسه ای با عنوان « آن سوی بحران ها...حرکت به سوی توازن جدید منطقه ای » گفت: نیروهای عراقی نتوانستند از مرحله بحران و مصیبت به مرحله پیروزی منتقل شوند مگر پس از آنکه صفوف سیاسی خود را متحد ساختند و چه بسا تجربه مثال زدنی شکست داعش به این شیوه و مدت زمانی که رکورد محسوب می شود می تواند به نمونه ای برای سایر موارد مشابه تبدیل شود. عملیات ضد داعش در ماه سپتامبر 2014 آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است و جناح های سیاسی و امنیتی با حمایت بین المللی دستاوردهای بزرگی کسب کردند. اکنون تمام شهرهای عراق به جز مساحتی اندک از دست داعش آزاد شده اند، چرا که عادت داعشی ها بر این است که خفاش گونه فعالیت می کنند و هر چند تعدادشان اندک باشد در اماکن مختلف حاضر هستند، اما این فعالیت آنان نمی تواند یک چالش راهبردی برای حکومت عراق ایجاد کند. ما شادی خود را از کسب این پیروزی پنهان نمی کنیم، ولی در عین حال نمی توانیم در قبال وضعیت کشورهایی که به واسطه حضور داعش ویران شده اند، بیطرف بمانیم، هر چند که این کشورها به لحاظ مسافتی از عراق دور باشند، چرا که انسان هر جا باشد انسان است و این همان بعد واقعی و انسانی ضد داعش است.

وی افزود: ما تشکر و قدردانی خود را به خاطر ایستادن در کنارمان تقدیم جامعه جهانی می کنیم. مرحله پس از داعش نیز اقتضا می کند جامعه بین المللی باز هم در کنار مردم عراق بایستد، چرا که پیروزی ما بر داعش به معنای حل کردن تمام مشکلات نیست.

انتهای پیام/

مبارزه عراق با گروه تروریستی داعش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار