ادیبی با بیان اینکه ساختمان سالم و ایمنی در کشور وجود ندارد،گفت: کیفیت ساختمان ها فاصله زیادی با استانداردهای لازم دارد.

به گزارشوجود آفت های بزرگ در صنعت ساختمان / ساختمان ایمن و سالمی وجود ندارد خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید ادیبی مدیر عامل خانه عمران در نشست خبری با اصحاب رسانه درخصوص" راهبردهای دانش محور و عملیاتی ایمن سازی ساختمان ها در برابر زلزله" اظهار کرد:  باید به ازای هر شغل در هر صنعتی یک مدل شایستگی طراحی شود. در 6 سال گذشته نقشه جامع مشاغل صنعت ساختمان  طراحی و بر اساس آن آموزش و دپارتمان هایی را برگزار کردیم که بعد از اجرایی شدن این نقشه مدیریتی، وزارت نیرو اقدام به طراحی این نقشه جامع کرده است.

وی با اشاره به اینکه، ساختمان سالم و ایمنی در کشور وجود ندارد،گفت: کیفیت ساختمان ها فاصله زیادی با استانداردهای لازم دارد.

مدیر عامل خانه عمران با اشاره به طراحی 8 راهبرد اساسی درحوزه پیشرفت ساختمان سازی، گفت: اصلاحات ساختاری و فرایندی در نظام ساخت و ساز، توسعه دانش و اخلاق حرفه ای تمامی دست اندرکاران، اجرای مدل های انگیزشی و رویدادهای تشویقی، ارتقا و آگاهی عمومی و مطالبه گری بهره برداران، شفافیت و پاسخگویی در وظایف و مسوولیت ها، ترغیب و بسط نهادهای نظارتی مردم نهاد، استفاده حداکثری از آی تی و حتی بهبود سرعت و دقت و پرورش عوامل اجرایی کارآمد در تمامی سطوح از جمله 8 راهبردی است که در حوزه صنعت ساخت و ساز  طراحی شده است.

ادیبی با اشاره به اینکه برای تحقق 8 راهبرد اساسی، برنامه های خوبی تدوین و عملیاتی شده است، افزود: بخش خصوصی و مردم باید وارد این حوزه شوند چراکه  مطالبه گری مردم و شهروندان، باعث آگاهی و جوابگویی نهادهای مسوول خواهد شد.

ادیبی با بیان اینکه آفت های بزرگ و فساد در صنعت ساختمان بیشتر شده است ،تصریح کرد: متأسفانه مدیرانی که در نظام مهندسی حضور دارند باعث پایین آمدن کیفیت ساخت و ساز شده اند.بنابراین افزایش اخلاق محوری و تعالی مدیران ضرورت دارد.

وی توضیح داد: راهبرد و اجرای مدل انگیزشی و  رویدادهای تشویقی باعث افزایش عمر مفید ساختمان ها می شود و ما بر اساس این مدل استانداردهای مختلفی را طراحی کرده ایم.

ادغام دوباره وزارت راه و شهرسازی مشکل سازه های ساختمان را دو برابر کرده است

مدیرعامل خانه عمران با بیان اینکه ادغام دوباره وزارت راه و شهرسازی مشکل سازه های ساختمان را دو برابر کرده است، افزود: تفکیک وزارت راه و شهرسازی نقش مؤثری در افزایش کیفیت ساختمان ها دارد اما تا به امروز ادغام این وزارتخانه موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه راهبردهای ارائه شده بسیار کارساز و مطلوب است، گفت: عدم شفافیت وظایف و پاسخگویی نسبت به مسئولیت ها از تحقق اقدامات کارساز و پیشگیرانه ممانعت خواهد کرد.

مدیرعامل خانه عمران یادآور شد: متأسفانه مداخله برخی از دستگاه های اجرایی در روند ساخت و سازها که به نام طرح های عمرانی شناخته می شود، مانع از نظارت سازمان های موظف و پیاده سازی نظام شایسته سالاری شده است.

ادیبی بیان کرد: این تنوع و گستردگی در تعریف نهادهایی که مجوز ساخت و ساز به صورت خصوصی داشته و نهاد نظارتی را نیز خود تأمین می‌کنند، یادآور حوادثی مانند زلزله اخیر است.

وی تصریح کرد: نظارت بر شیوه عملکرد دستگاه های اجرایی باید با مکانیسم قانونی و قواعد علمی و فنی و ضوابط آیین نامه ها تنها از یک مرجع اعمال شود.

مدیرعامل خانه عمران با بیان اینکه با اجبار نمی توان به استانداردسازی ساختمان ها دست پیدا کرد، گفت: با عزم ملی و رویکرد اتحاد همدلی و فارغ از منفعت های شخصی می توانیم ،همانند سایر کشورهای توسعه یافته، موفق به پیاده سازی استانداردهای ساخت و ساز و حفظ سلامت مردم باشیم.

ادیبی در پایان گفت: تمرکز بر اصلاحات ساختاری و فرآیندی در نظام ساخت و ساز نقش مؤثری در حوزه متولیان ساخت و ساز اعم از پروژه های عمرانی و شهری دارد.

گفتنی است؛نشست خبری با حضور حمید ادیبی مدیر عامل خانه عمران و حسنعلی مجبوریان قائم مقام مؤسسه تحقیق و توسعه خانه عمران و سایر کارشناسان در این حوزه برگزار شد.

 انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار