معاون نظارت محیط زیست استان مرکزی تاکنون مطالعات جامع علمی سنجش وضعیت آلودگی خاک در استان مرکزی انجام نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛  رضا میرزایی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تاکنون مطالعات جامع علمی سنجش وضعیت آلودگی خاک در استان مرکزی انجام نشده و اطلاع دقیقی از لکه‌های آلوده و چگونگی، ترکیبات و نوع آلاینده‌ها در دست نیست.

میرزایی با بیان اینکه انجام مطالعه آلایندگی خاک در استان مرکزی ابزار مهم در حفاظت این منابع پایه است افزود: انجام مطالعه علمی در خصوص میزان و نوع آلایندگی خاک در استان مرکزی از راهبرد‌های ضروری است که مسئولان استان را در تصمیم سازی و اقدام برای حفاظت از این منابع پایه یاری می‌دهد.

وی اضافه کرد: بحث آلودگی منابع خاک به مراتب از آلودگی هوا اهمیت بیشتری دارد، زیرا اثرات آلودگی در خاک دامنه وسیع تری دارد و طولانی مدت خواهد بود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: آلودگی خاک بر زنجیره غذایی تاثیرگذار است و با توجه به صنعتی و کشاورزی بودن استان دستیابی به نقشه راه برای حفاظت از خاک از امور ضروری است و رصد آلایندگی خاک هم باید با ضریب اهمیتی که مسائل آلودگی هوا دنبال می‌شود، در کانون توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: تخلیه پسماند‌های عادی، نقل و انتقال مواد بر روی خاک، فاضلاب بهداشتی و صنعتی، فعالیت‌های صنعتی، فعالیت‌های کشاورزی، مواد نفتی و شیمیایی، آلودگی هوا، تردد وسایل نقلیه و آلودگی ناشی از لنت خودرو‌ها و باران‌های اسیدی از جمله عوامل آلودگی خاک هستند که نیاز است در استان مرکزی با نگاه علمی کانون‌های آلاینده شناسایی و اقدامات لازم برای مهار آلودگی‌های احتمالی انجام شود.

میرزایی تصریح کرد: محیط زیست استان مرکزی در راستای کاهش عوامل آلاینده بر خاک، بر حمل و نقل جاده‌ای در انتقال مواد خطرناک، محل‌های دفن پسماند‌های عادی، مدیریت صحیح پسماند‌های صنعتی و ویژه، نظارت بر مدیریت پسماند‌های عفونی و بیمارستانی و بر فعالیت‌های کشاورزی در خصوص میزان مصرف کود و سموم کشاورزی نظارت دارد.

وی گفت: به منظور جلوگیری از آلودگی خاک، تجمیع محل‌های دفن پسماند در این استان با جدیت در دستور کار است و تاکنون گام‌های موثری نیز در این خصوص برداشته شده است.

پنجم دسامبر مصادف با ۱۴ آذرماه به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.


انتهای پیام / ج

ضرورت مطالعات آلودگی خاک در استان مرکزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.