معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت و درمان به‌ویژه در بخش بهداشت این است که پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان را تکمیل کنیم.

تکمیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان از الویت های وزارت بهداشت/اجرای برنامه نظام ارجاع سال آینده در کل کشوربه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه نظام ارجاع یکی از اقدامات تعریف‌شده در ذیل پرونده الکترونیک است اظهار داشت: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت بهداشت و درمان به‌ویژه در بخش بهداشت این است که پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان را تکمیل کنیم زیرا با تکمیل این پرونده علاوه بر خدمات‌رسانی بهتر به بیماران و نظام‌مند کردن ارائه خدمات در کشور، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه نظام ارجاع در ۱۰ استان پایلوت شروع‌شده تا با پی بردن به اشکالات این طرح، آن‌ها را برطرف کرده و پس از صحت کار آن را تعمیم داده و شهریور سال آینده نمونه اصلاح‌شده این طرح در سایر استان‌های کشور اجرایی شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: خدماتی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در حال ارائه است که بیمار با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی اقدامات اولیه را دریافت خواهد کرد و پس‌ازآن چنانچه پزشکان عمومی و پزشکان خانواده نیاز ببیند خدمات پیشرفته‌تری در سطح بالاتر به بیماران ارائه شود اطلاعات را در سامانه الکترونیک وارد کرده که این سامانه به مراکز درمانی مرکز استان یا شهرهای بزرگ اتصال دارد که عمدتاً کلینیک‌های دولتی وابسته به دانشگاه و عمدتاً مراکز دولتی هستند.

رئیسی اضافه کرد: مزیت نظام ارجاع این است که فرد به‌صورت دقیق راهنمایی می‌شود که به چه سطحی از خدمات نیاز دارد و بایستی به چه نوع پزشکی مراجعه کرده و چون پزشک عمومی واردکردن اطلاعات در سامانه را به عهده دارد به‌طورقطع در تشخیص، درمان و راهنمایی بیمار تأثیر خواهد داشت.

وی افزود: یکی دیگر از مزایای طرح این است که قبل از مراجعه بیمار به پزشک متخصص برای وی نوبت گرفته می‌شود و بیمار با خیالی آسوده به همراه کد ارجاع که به او داده می‌شود به مراکز درمانی مراجعه می‌کند.

رئیسی اضافه کرد: پس از ویزیت بیمار مجدد به پزشک معالج خود بازگشت داده‌شده که با توجه به پرونده سلامت و توصیه‌های پزشک متخصص نیاز به مراجعه مجدد بیمار به مرکز درمانی مرکز استان یا شهرهای بزرگ نبوده و پزشک عمومی روند درمانی بیمار را با توجه به توصیه‌های پزشک متخصص که در پرونده درج‌شده است ادامه می‌دهد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه وزارت بهداشت این است که هر ایرانی تحت مراقبت یک مراقب سلامت قرار گیرد تا از بدو تولد تا زمانی که در قید حیات است اطلاعات بیمار به‌صورت ثبت‌شده در مرکز بهداشتی درمانی محل زندگی فرد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در گام‌های بعد وزارت بهداشت تصمیم دارد کلینیک‌های سطح دو که در شهرهای بزرگ هستند را به سطح سه یعنی بیمارستان‌ها وصل کند تا چنانچه نیاز به خدمات درمانی بیمارستانی وجود داشته باشد اطلاعات بیمار به‌صورت الکترونیک ذخیره‌شده و تخت برای بیمار رزرو می‌شود که پزشک می‌داند چه بیمار و با چه علائمی قرار است به وی ارجاع داده شود.

رئیسی با اشاره به اینکه نظام ارجاع به‌جز در استان‌ بوشهر در گلستان، اردبیل، زنجان و یزد نیز تا پایان امسال شروع خواهد شد افزود: طبق توصیه‌های انجام‌شده به همکاران در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر همچنین جلسات تخصصی که در دانشگاه برگزار خواهیم کرد همین اشکالات کوچکی که وجود دارد نیز مرتفع خواهد شد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بسیاری از افرادی که به‌طور خودسرانه به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند تنها هزینه و وقت خود را اتلاف می‌کنند زیرا اول باید توسط پزشک خانواده یا پزشک عمومی ویزیت شوند چون ممکن است با تجویزهای دارویی بسیار ساده توسط پزشک عمومی درمان شوند.

انتهای پیام/ب

صحبت های معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بوشهر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.