زندگی «علی‌عبد‌الله صالح»؛ از عرش تا فرش

مهم‌ترین تحولات زندگی رئیس‌جمهور سابق یمن را از تولد تا چرخش مرگبار وی به سمت عربستان را مشاهده کنید.

زندگی «علی‌عبد‌الله صالح»؛ از عرش تا فرش +تصاویربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،علی‌ عبدالله صلاح، روز 21 مارس 1942 (اول فروردین 1321 شمسی) در خانواده‌ای فقیر در روستای «بیت الاحمر»، واقع در منطقه «سنهان» واقع در «صنعا» به دنیا آمد.

او در سال 1958 و زمانی که 16 سال سن داشت به ارتش پیوست و پنج سال بعد در نیروهای مسلح جمهوری عربی یمن (یمن شمالی) به درجه ستوان دوم ارتقا یافت. او در روز 17 جولای 1978 (28 تیر 1357)، زمانی که 36 سال سن داشت، به عنوان رئیس‌جمهور یمن شمالی انتخاب شد.

بعد از اتحاد یمن شمالی با یمن جنوبی و تشکیل جمهوری یمن در سال 1990 (برابر با سال 1368) او به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد. همزمان با آغاز تحولات بیداری اسلامی در سال 2011، پایه‌های حکومت سه دهه‌‌ایش لرزان شد.


بیشتر بخوانید:با کشته شدن علی عبدالله صالح سعودی‌ها ناامید شدند


در آن سال، صدها هزار نفر از مردم یمن با حضور در خیابان‌ها اعتراض خود را به گسترش فقر و بیکاری در کشورشان اعلام کردند. تظاهرات‌ها در ابتدا بر اصلاحات متمرکز بود، اما با گذشت چند ماه به سمت عزل علی‌عبدالله صالح که مردم او را به سومدیریت اقتصادی و فساد متهم می‌کردند، تغییر پیدا کرد.

درباره گسترش فساد در یمن در دوران حکومت «صالح»گزارشی از سازمان ملل متحد در سال 2015 اعلام کرد که او در نتیجه فساد فراگیر و اختلاس توانسته ثروتی معادل 60 میلیارد دلار انبار کند.

در نهایت، اعتراض‌ها در سال 2011 اعتراضات عبدالله صالح را وادار کرد قدرت را به «عبد ربه منصور هادی»، معاونش تقدیم کرد. عبدالله صالح بعداً با اعضای جنبش انصارالله علیه منصور هادی ائتلاف کرد.

روز دوشنبه، سرانجام حضور طولانی و نمایان او در عرصه سیاسی یمن با مرگش در نزدیکی صنعا به پایان رسید. گزارش زیر نگاهی است مختصر به تحولات زندگی عبدالله صالح. (برای نمایش واضح تصاویر آنها را در زبانه جدید.

زندگی «علی‌عبد‌الله صالح»؛ از عرش تا فرش +تصاویر

زندگی «علی‌عبد‌الله صالح»؛ از عرش تا فرش +تصاویر

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

هم چیز درباره «علی‌عبد‌الله صالح»؛ از تولد تا چرخش مرگبار وی به سمت عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
قاتلش آل سعوداست که به هدفش نرسیده بود