اداره کل محیط‌ زیست لرستان؛

وجود ۱۷۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در لرستان

مدیرکل محیط‌ زیست لرستان از وجود ۱۷۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ فتحی بیرانوند مدیرکل محیط‌ زیست لرستان از وجود ۱۷۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده در این استان خبر داد.

 فتحی بیرانوندگفت: هر ساله به منظور بررسی حیات وحش در استان همکاران مبادرت به سرشماری حیات وحش از جمله مناطق حفاظت شده، مناطق ممنوعه و مناطق آزاد می‌کنند.

وی افزود: از ابتدای آذرماه تا پایان همین ماه متناسب با شرایط آب و هوا اقدام به سرشماری حیات وحش شاخص لرستان از جمله کل بز و قوچ و میش کردیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان عنوان کرد: ۲۱ اکیپ در گروه‌های پنج نفره در نقاط مختلف به صورت خیز مستقیم مبادرت به آماربرداری از حیات وحش می‌کنند.

فتحی بیرانوند تصریح کرد: در سال‌های اخیر با اقدامات خوبی که صورت گرفته از جمله احداث پاسگاه، بالابردن ضریب حفاظت، فرهنگ سازی و برخورد با متخلفین شاهد رشد خوب آمار حیات وحش هستیم.

وی با ابراز اینکه مناطق حفاظت شده لرستان شامل منطقه سفیدکوه خرم آباد، سفید کوه ازنا، منطقه اشترانکوه، ۶ منطقه شکارصید ممنوع و مناطق آزاد است، یادآور شد: گزارش‌ها حاکی از رشد بسیار خوب سلسله‌های حیات وحش در منطقه را دارد و انتظار می‌رود با ادامه این روند در آینده شاهد شکوفایی و بالارفتن آمار حیات وحش در سراسر استان باشیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان از سرشماری کل و بز به طور ویژه خبر داد و افزود: مقرر شده در صورت مشاهده گونه‌های دیگر پستانداران مانند پلنگ، خرس و گرگ آمار آن‌ها نیز ثبت شود.

فتحی بیرانوند عنوان کرد: در کل استان لرستان ۱۷۷ هزار هکتار مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش وجود دارد که منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد با ۶۷ هزار هکتار وسعت یکی از مناطق صعب‌العبور بوده و کار حفاظت در این منطقه بسیار سخت است.

وی به پائین بودن تخلفات در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته با توجه به افزایش ضریب حافظت و برخورد شدید با متخلفین تخلفات در مناطق بسیار پائین آمده و باعث رشد گونه‌های شاخص از جمله کل و بز شده است.

مدیرکل محیط زیست لرستان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه گونه‌های حفاظتی در فصل سرما از پناهگاه‌های خود برای جفت گیری خارج می‌شوند لذا این زمان بهترین فرصت برای سرشماری آن‌ها است.

فتحی بیرانوند یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون ۱۶۰ قبضه اسلحه مجاز و غیرمجاز از متخلفین گرفته شده، همچنین تعداد ۳۶۰ پرونده تخلف صید ماهی، شکار پرندگان، آتش‌سوزی با ارزش چهار میلیارد ریال در اداره کل به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه پاسگاه حفاظتی در منطقه سفیدکوه خرم‌آباد احداث شده، اظهار کرد: میانگین ضریب حفاظتی با افزایش پاسگاه‌ها به ۱۰۰ درصد افزایش رسیده است.

مدیرکل محیط زیست لرستان تصریح کرد: برخی از گونه‌ها همانند کل و بز به دلیل ساختار فیزیولوژی که دارد آب و غذای مورد نیاز خود را از طبیعت به دست می‌آورند، اما در منطقه سفیدکوه ازنا به دلیل ریزش برف مناطقی برای تغذیه آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/د

لرستان ۱۷۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.