به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامرضا کاتب عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: بودجه سال 97 یک سری مزیت ها و چالش ها دارد اما بزرگترین چالش ها افزایش هزینه های عمومی و جاری کشور است. در سال 96 سرجمع هزینه های جاری 254 هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به 276 هزار میلیارد تومان رسیده که علی رغم جلسه غیر علنی که با آقای نوبخت داشتیم تاکید داتشتند و وعده دادند که هزینه ها به 20 میلیارد تومان کاهش یابد که نه تنها هزینه های جاری 9 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است درحالیکه قرار ما با دولت این بود که هزینه های جاری را ده درصد کاهش دهد اما در عوض هزینه های عمرانی نیز کاهش داشته است.
او افزود:هر سال شاهد هستیم که 80 تا 90 درصد بودجه به هزینه های جاری اختصاص می یابد و تنها ده درصد به بودجه عمرانی اختصاص می یابد. امسال سرجمع بودجه های عمرانی 70 هزار میلیارد تومان بود در حالیکه این انتظار می رفت این رقم را یا حفظ می کردند یا افزایش می دادند که دولت در بودجه 97 رقم بودجه عمرانی را به 60 هزار میلیارد تومان کاهش داده است.
یکی از چالش های اساسی بودجه های هرساله در تمام دولت ها افزایش هزینه های جاری بوده است اما آنچه در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده و در حال ادامه است اسناد خزانه است که سال های آتی همچنان باید بدهی های دولت از خزانه پرداخت شود که همچنان این چالش را داریم. در سال 96 پنج هزار میلیارد اجازه استفاده از خزانه را داده بودیم که در سال 97 این رقم به سی هزار میلیارد تومان رسیده است.
او در ادامه درباره
پیش بینی اشتغال در بودجه گفت: درست است که اعلام شد 703 هزار شغل ایجاد کردیم اما در شش ماه اول 4 درصد کاهش اشتغال داشتیم. دولت در بودجه 97 رقمی را از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته است و همان کاری که برای اشتغال روستایی انجام شد در تبصره 18 بانک مرکزی را مکلف کرده معادل 32 هزار میلیارد تومان را هم بانک مرکزی بگذارد که جمعا چیزی حدود 70 هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی برای اولین بار است که برای اشتغال در نظر گرفته است. اما این به گونه ای باید تنظیم شود که رقم سود بانکی خیلی کاهش داشته باشد.
یکی از ویژگی های دیگر بودجه درباره اشتغال پیش بینی 2 هزار میلیارد تومان برای بهزیستی و کمیته امداد در نظر گرفته است که بتوانند اشتغال داشته باشند. خوشبختانه تفکری در مجلس حاکم است که در بخش اشتغال حتی اگر از صندوق توسعه ملی نیز هزینه شود مجلس نیز موافقت خواهد کرد. مقام معظم رهبری نیز تاکید داشتند اگر هزینه ها در بخش اشتغال باشد و نتیجه بدهد می توان استفاده کرد. نظر کلیه نمایندگان نیز در بخش اشتغال اینگونه است و نمایندگان مجلس در بحث اشتغال هیچ وقت کوتاهی نکرده اند. درآمد واقعی ما از نفت و مالیات 226 میلیارد تومان بوده که سال آینده 228 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بودجه شرکت ها امسال افزایش یافته است. بودجه عمومی دولت در سال گذشته 347 میلیارد تومان بوده که امسال به 367 مکییلارد تومان رسیده است. بودجه عمرانی فقط کاهش داشته است. اگر دومنبع مهم درامد بودجه را در نظر بگیریم مالیات و نفت است. مالیات 116 هزار میلیارد تومان بوده که به 128 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. درامد نفت البته کاهش داشته است. قیمت ارز سال گذشته 3300 تومان پیش بینی شده بود که امسال 3500 تومان پیش بینی شده است.
هزینه های جاری امسال باید کاهش می یافت که کاهش نیافته است البته دولت پیش بینی های دیگر نیز دارد. مثلا 30 درصد فروش نفت باید به صندوق توسعه ملی واریز شود و سال به سال دو درصد افزایش یابد تا تکیه بودجه به نفت کاهش یابد امسال دولت گفته به جای 32 درصد سی درصد واریز کند چون خلاف است و امکان اینکه با این پیشنهاد دولت موافقت نشود زیاد است. منابع مالی ما همین اعداد است که امسال همان 347 هزار میلیارد وتومان که برای بودجه تحقق یافته باید تشکر کرد چون دولت با احتیاط و دقت بودجه را بسته است.
لاهوتی افزود: 5 تا 6 هزار پروژه های ملی و 50 تا 60 هزار پروژه استانی نیمه کاره زیادی داریم که چیزی حدود 500 تا 600 هزار میلیارد تومان برای به پایان رساندن این پروژه ها نیاز داریم این ها برای به سرانجام رسیدن 30 سال طول می کشد. در تبصره 18 دولت گفته از توان بانک ها و صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی برای پروژه های عمرانی استفاده کنیم. درباره اوراق نیز ما به دولت بیش از حد اجازه داده ایم که اسناد خزانه را در قالب اوراق منتشر کند که امسال دولت 23 هزار میلیارد تومان برگشت اصل و سود به اسناد خزانه دارد. او افزود: اما نگاه اصلی بودجه به اشتغال است.
او افزود: سالانه باید 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گیرد تا به رقم مورد نظر اشتغال در کشور برسیم . در بودجه امسال برای اشتغال حرکات خوب و پسندیده ای دیده می شود که مجلس نیز همکاری خواهد کرد.
هرساله در قانون هدفمندی 48 هزار میلیارد تومان پول نقد پرداخت می کردیم که تاکید شد افراد با درآمد بالا حذف شوند بعد مشخص شد کسانی که 3 میلیون و 500 هزار تومان حقوق می گیرند حذف شوند که دولت همکاری نکرد اما امسال خود دولت نیز پیشنهاد داده است که رقم 48 هزار میلیارد تومان را به 37 هزار میلیارد تومان کاهش دهد که یازده هزار میلیارد تومان کاهش یابد. جمعیت کنونی تحت پوشش 76 میلیون نفر است که باید این رقم 31 میلیون کاهش یابد و به 45 میلیون نفر برسد. یارانه نان و برق را معمولا جداگانه درنظر گرفته می شود.
او افزود: ما هرسال رقمی را به عنوان کمک از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری پرداخت می کنیم. سال گذشته صد میلیون دلار به صدا وسیما دادیم 300 میلیارد تومان برای آبیاری تحت پوشش دادیم و یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای دفاع که امسال دولت این رقم را در برخی بخش ها بالاتر برده است. برای معوقه بازنشستگان و اموزش و پرورش نیز هزار میلیون دلار پیش بینی شده است.
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی گفت: از قبل تصور می شد که جنس بودجه امسال در نگاه ساختاری بودجه متفاوت باشد اما ساختار همان ساختار قبلی است با تغییرات جزئی.
او افزود: منابع ما درآمد های ماست نه استقراض ما. در بودجه ای که استقراض های زیادی دیده می شود و در سنوات بعدی نیز دیده خواهد شد شرایط بهتری نسبت به گذشته نگرفته است بلکه شرایط بدتری نیز دارد.
بودجه عمرانی یک سوم بودجه هدفمندی شده است و منابع به جای صرف اشتغال باید مابه التفاوت اقتصادی را در جایی که در هدفمندی صرف شده بپردازد. آنچه دیده می شود آما چیزی نیست که انتظار می رفت بلکه انتظار می رفت با یک جسارت بودجه ریزی انجام شود. بودجه نیازمند یک اصلاحات اساسی است و تصور ما این است که دولت اقداماتی نیز برای انجام دارد اما در کل انتظاری بیشتری از بودجه امسال برای تحقق قول ها به مردم می رفت.
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای پیام/
بودجه 97 در یک نگاه