به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست مطبوعاتی دانشگاه جامع علمی کاربردی با موضوع هفته پژوهش برگزار شد.
محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره به اینکه رویکرد دانشگاه علمی کاربردی پرداختن به بحث فناوری در کنار آموزش است، گفت: 900 مرکز فعال آموزشی و ظرفیت 500 هزار دانشجو و 50 هزار مدرس میتواند در توسعه کشور نقش مؤثری را ایفا کند.
امید با بیان اینکه مشکل اصلی دولت اشتغال برای کشور است، گفت: اشتغال برای دولت هزینههای بسیار زیادی دارد، یکی از مراکزی که میتواند به دولت در این زمینه کمک زیادی کند دانشگاه جامع علمی کاربردی است. دانشجویان این دانشگاه میتوانند مهارتی را کسب کرده و کاری را ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه برای ایجاد یک شغل 300 میلیون تومان هزینه میشود، گفت: این میزان برای دانشجویان مهارتی مثل دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفهای تنها 10 درصد است، تا پایان برنامه ششم توسعه باید 30 درصد از دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند که این عدد اکنون زیر 15 درصد است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی با اشاره به اینکه رسیدن به 30 درصد دانشجوی مهارتی با توجه به زیرساختها در سال جاری وجود دارد، گفت: مشکل ما در این زمینه مظلوم بودن و بی توجهی به دورههای مهارتی است، خانوادهها توجهی به کسب مهارت فرزندان نمیکنند و هنوز نگاه به مدرکگرایی وجود دارد به همین دلیل از 550 هزار ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی 400 هزار نفر ظرفیت خالی داریم.
امید با اشاره به اینکه هدف دانشگاه علمی کاربردی ترویج مهارتآموزی است،گفت: ما در سال جدید تعداد زیادی از کدرشتههای غیرمهارتی را حذف کردهایم اما موضوع اصلی آن است که نظام آموزشی کشور به سمت مهارتآموزی برود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته دانشگاه علمی کاربردی از 200 مرکز علمی کشور جزو 12 مرکز برتر شده است، گفت: تکلیف ما حرکت در پیشرفت رشتههای نظری و توسعه مرزهای دانش نیست، وظیفه دانشگاه علمی کاربردی افزایش زمینههای مهارتی، کارآفرینی و انتقال فناوری است، بسیاری از پژوهشهای دانشگاه در سطح جهانی به موفقیتهای زیادی رسیدهاند. در نمایشگاه امسال نیز 217 طرح پژوهشکاربردی ارائه خواهد شد. پژوهش کاربردی، پژوهشی است که نتایج آن به سرعت قابل مشاهده باشد.
امید با بیان اینکه، مراکز نوآوری و رشد در پژوهشهای کاربردی فعالیت خواهند داشت، گفت: در یک سال اخیر 9 مرکز نوآوری و رشد در زمینههای مختلف مانند، آیتی، شیمی صنایع هواپیمایی، صنایع رنگ، لوازم خانگی، کشاورزی در بحث تولید قارچ و نفت و گاز و را تاسیس کردهایم؛ تلاش ما این است که اخذ یک مجوز برای مرکز نوآوری و رشد بیش از 2 ماه طول نکشد. امیدوارم تا سال آینده بتوانیم بیش از 100 مرکز نوآوری و رشد را داشته باشیم و دستاوردهای این مراکز را در هفته پژوهش سال آینده اعلام کنیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از 900 واحد آموزشی دانشگاه علمی کاربردی توانایی ایجاد یک مرکز نوآوری و رشد را دارند، گفت: متاسفانه باور عمومی آن است که زمینه فعالیت در مراکز نوآوری صرفا مربوط به صنعت است. در حالیکه میتوان در زمینههای کشاورزی، مدیریتی و هنر هم اقدام به کارآفرینی کرد. همچنین یکی از مشکلات ما آن است که کسانی که اقدام به کارآفرینی میکنند با بازارهای هدف آشنا نیستند به همین دلیل کارگاههای آموزش قواعد حاکم بر صنعت، برندسازی، طرح کسب و کار و مراحل چگونگی ایده که از اولویتهای کارآفرینی است در مراکز دانشگاه برگزار میشود.
امید با اشاره به آزمون استخدامی دانشگاه علمی کاربردی گفت: در بحث مدرسی استخدام 9000 مدرس جدید مطرح شد که در 30 استان کشور تنها با یک مصاحبه این استخدام انجام شد، در شهر تهران به دلیل اینکه 14000 نفر در این آزمون شرکت کردند، امکان مصاحبه وجود نداشت و آزمون کتبی برگزار شد. 3000 نفر در این آزمون کتبی برای مصاحبه پذیرفته شدهاند که بیش از 3/2 از متقاضیان تدریس مصاحبه شدند و نتایج نهایی تا پایان نیمسال اول تحصیلی اعلام میشود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه با وجود 1170 مرکز علمی کاربردی تنها به 840 مرکز اجازه پذیر دانشجو دادهایم، گفت: 13000 کد رشته محل هم در دانشگاه علمی کاربردی وجود داشت که امسال با کاهشی 30 درصدی به 8500 کد رشته محل رسیده است. کارگروهی برای بررسی کیفیت کد رشته محلها و همچنین بررسی سطح علمی واحدهای آموزشی در نظر گرفته شده است که به نظر میرسد در بهمن ماه هم با کاهش تعداد کد رشته محل و واحدهای آموزشی این دانشگاه مواجه باشیم.
انتهای پیام/