اقتصاد سلامت در پیشبرد و اجرای اقتصاد مقاومتی قدم بر می‌دارد و با حوزه بهداشت تناسب دارد.

 اقتصاد سلامت ویتیرین و پیشگام اجرای اقتصاد مقاومتی/ تناسب مستقیم اقتصاد سلامت با حوزه بهداشت و پیشگیری/ پیشگیری از بیماری ها سبب شکوفایی اقتصاد سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "طرح تحول سلامت به دلیل پیش‌بینی نکردن منابع پایدار با چالش روبه‌رو خواهد شد" این پیش‌بینی است که یوسفی نائب رئیس کمسیون بهداشت مجلس  در خصوص آینده طرح تحول سلامت دارد؛ همچنین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت هم مشکلی اصلی طرح تحول سلامت را نبود منابع پایدار دانست و اظهار کرد که از سویی به مردم مطرح کردیم که خدمات ارائه می‌کنیم و از سویی تامین منابع این طرح را به هدفمندی یارانه‌ها گره زدیم و این اقدام درستی نبود؛ حال در شرایطی که معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هم بودجه امسال را محدود ذکر کرده است این سوال اساسی وجود دارد که آینده طرح تحول سلامت به کجا خواهد رسید؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان بوده و سبب کاهش بسیاری از هزینه‌های تحمیلی به حوزه خدمات کشور می‌شود؛ اقتصاد سلامت در واقع مقوله‌ای در راستای مدیریت هزینه‌ها و صرفه‌جویی در منابع مالی است؛ مساله‌ای که می‌توان آن را قدم برداشتن در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور تعبیر کرد؛ برای انجام موفقیت آمیز این شیوه نیاز است تا افرادی آگاه و خارج از وزارت بهداشت به عضویت سازمان اقتصاد سلامت در آمده و بتوانند برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های خوبی را برای به سطح ایده‌آل رساندن حوزه سلامت انجام دهند.

 پیش‌بینی نکردن منابع پایدار، چالش طرح تحول

همایون یوسفی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تشریح نقاط ضعف طرح تحول سلامت با اشاره به اینکه اقتصاد سلامت، مدیریت منابع است، عنوان کرد: در طرح تحول یکی از بحث‌های مهم مدیریت منابع است که متاسفانه به دلیل پیش‌بینی نکردن منابع پایدار در این طرح با یک چالش و کمبود مواجهه شده است.

۳۰ درصد هزینه اقتصاد سلامت در حوزه دارو

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد هزینه اقتصاد سلامت ما در حوزه دارو است، اظهار کرد: اگر فکری برای این موضوع نشود سلامت را دچار مشکلاتی می‌کند؛ در اقتصاد سلامت میزان مصرف دارو کاهش و منابع مالی صرفه جویی می‌شود.

  ارتباط مستقیم حوزه بهداشت با اقتصاد سلامت

در ادامه اظهارات در مورد ضرورت تامین منابع پایدار برای طرح تحول سلامت؛ علیرضا مهدوی معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت هم در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاکید دارد: امسال با توجه به محدودیت بودجه بحث اقتصاد سلامت بسیار پر رنگ می‌شود و این نوع اقتصاد در حوزه بهداشت مقوله‌ای بسیار مهم است.

 وی بیان کرد: حوزه بهداشت با اقتصاد سلامت رابطه‌ مستقیم دارد و برای اجرای برنامه موفق آن باید به بحث پیشگیری توجه بیشتری کرد تا اقتصاد سلامت با وجود منابع محدود به سر منزل مقصود برسد.

مهدوی با بیان اینکه پیشگیری هزینه‌های کمتری نسبت به درمان به حوزه سلامت تحمیل می‌کند،‌ خاطرنشان کرد: هزینه‌های پیشگیری در اقتصاد سلامت بسیار کمتر از درمان بوده و به همین خاطر کنترل بسیاری از بیماری‌ها با انجام کارهای پیشگیری انجام می‌شود.

 وی با اشاره به اینکه مجموعه خدماتی که می‌توان بروز بیماری را به تعلیق درآورد از مسیر کم هزینه پیشگیری می‌گذرد، ‌ادامه داد: برنامه‌هایی که در مرکز بیماری‌های غیرواگیر و در راستای پیشگیری از آنها اجرا می‌شود در واقع اقتصاد سلامت را در مسیر مثبت قرار داده و سبب کاهش هزینه‌های حوزه بهداشت و درمان می‌َشود.

مهدوی با اشاره به اینکه کم تحرکی،‌ سبک زندگی اشتباه و مصرف دخانیات سبب بروز بیماری و تحت تاثیر قرار دادن اقتصاد سلامت می‌شود،‌ عنوان کرد: در حوزه بهداشت باید مداخلات موثری انجام شود و هر چه در این حوزه سرمایه‌گذاری انجام شود، باعث رشد اقتصاد سلامت و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود.

 وی با بیان اینکه تناسب بین بهداشت و درمان امری منطقی است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت به مسئله اقتصاد سلامت کمک شایانی می‌کند و نتایج اقدامات پیشگیری نیز برعکس اقدامات درمانی در طولانی مدت دیده می‌شود.

مهدوی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای بهداشت، درمان و بیمه‌ها به صورت یکجا و همزمان انجام می‌شود تاکید کرد: عملکرد مناسب و مدیریت هزینه‌ها باید هدفمند باشد و این عوامل سبب پیشرفت اقتصاد سلامت می‌شود.

 وی یادآور شد: منابع پایدار به طرح تحول نظام سلامت اختصاص داده شده ولی ما باید هزینه‌ها را به طور کامل مدیریت کنیم و اقتصاد سلامت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و هدفمندی هزینه‌ها است.

اقتصاد سلامت به معنای آگاهانه خرج کردن است

مجید چراغلی  رئیس آکادمی اقتصاد سلامت هم در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به اینکه اقتصاد سلامت‌ مثل ابزاری است که ممکن است دارای محدودیت‌هایی باشد گفت: به طور کلی فرهنگ کشورمان به این صورت است که افراط‌ و تفریط‌ در کنار هم وجود دارد.

وی  ادامه داد: برخی از بیماران هزینه داروهای شان‌ سالیانه 2.5 میلیارد تومان است و این مسئله اقتصاد سلامت را تحت پوشش قرار داده و هزینه‌هایی‌ را تحمیل حوزه سلامت می‌کند.

چراغعلی یادآور شد: اقتصاد سلامت به معنای آگاهانه‌ خرج کردن است و ایران تنها کشوری است که وزارت بهداشت و درمان آن با هم یکی است.

اکنون به نظر می‌رسد در شرایطی که تامین منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت یکی از دغدغه‌های اصلی دستگاه‌‍‌های مرتبط با سلامت کشور است باید اقتصاد سلامت را که به نوعی مدیریت مصرف و آگاهانه خرج کردن در حوزه بهداشت و درمان است را بیش از پیش مورد توجه قرار داد تا بتوان جلوی تحمیل هزینه‌های گزاف به نظام سلامت کشور را گرفت.

گزارش از حمید جنیدی مقدم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار